Home › Forums › Skador och rehabilitering › ont under fötterna
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 juli, 2006 at 20:46 #64007Anonym anvandareMember15 juli, 2006 at 20:46 #433603Anonym anvandareMember
Jag har haft ont under fötterna ett tag, trodde det var nåt tillfälligt, men det verkar inte så. Det gäller särskilt hö fotsula. Den vänstar känns bara lite. Jag testade att massera och det gjorde ont som bara den, det gör även ont lite under den hälen, tortyront vid hård massage. När jag går känns det förjävligt, men när jag masserar ökar smärtan dubbelt upp typ. Nån här som råkar veta vad detta kan vara?
16 juli, 2006 at 00:16 #433604Anonym anvandareMember[http://www.fothalsan.se/fotskada/skadx.htm]
du kan kolla om det här verkar stämma med dina symptom.
och krya på dig:up:
16 juli, 2006 at 07:20 #433605Anonym anvandareMemberregus wrote:[http://www.fothalsan.se/fotskada/skadx.htm]du kan kolla om det här verkar stämma med dina symptom.
och krya på dig:up:
Vilken hjälte du är! Tack:up:
16 juli, 2006 at 09:14 #433606Anonym anvandareMemberFerdinand wrote:Jag har haft ont under fötterna ett tag, trodde det var nåt tillfälligt, men det verkar inte så. Det gäller särskilt hö fotsula. Den vänstar känns bara lite. Jag testade att massera och det gjorde ont som bara den, det gör även ont lite under den hälen, tortyront vid hård massage. När jag går känns det förjävligt, men när jag masserar ökar smärtan dubbelt upp typ. Nån här som råkar veta vad detta kan vara?Jag hade detsamma när jag låg på ett högre protein-intag.Besvären var värst på morgonen, men de försvann när jag sänkte intaget av protein.
16 juli, 2006 at 21:02 #433607Anonym anvandareMemberSheeBa wrote:Jag hade detsamma när jag låg på ett högre protein-intag.Besvären var värst på morgonen, men de försvann när jag sänkte intaget av protein.Menar du? kan det isåfall mycket väl vara. jag hade inte en tanke på det
17 juli, 2006 at 08:20 #433608Anonym anvandareMemberFerdinand wrote:Menar du? kan det isåfall mycket väl vara. jag hade inte en tanke på detJag har inga vetenskapliga belägg för att det kan vara proteinet.. men i mitt fall så var det så att det förvann på några dagar när jag sänkte från 45E% till 35E%.
Testa – det är bara du som kan veta vad din kropp reagerar på och mår bäst av.17 juli, 2006 at 09:55 #433609Anonym anvandareMemberSheeBa wrote:Jag har inga vetenskapliga belägg för att det kan vara proteinet.. men i mitt fall så var det så att det förvann på några dagar när jag sänkte från 45E% till 35E%.
Testa – det är bara du som kan veta vad din kropp reagerar på och mår bäst av.Just det där att det är värst på mornarna är bekant, så byebye till morgonpromenader. Har en golfboll som jag rullar under foten ibland och så masserar jag som sagt, och det är, stundtals, bättre. Jag får i mig mycket protein om dagarna, så jag ska skära ned på det. Tog en lång och långsam promenad igår kväll , o det var INTE bra sen
17 juli, 2006 at 10:21 #433610Anonym anvandareMemberjag hade jätte ont under fötterna när jag promenerade mycket. så jag bytte ut skorna då gick det över…
17 juli, 2006 at 10:22 #433611Anonym anvandareMemberFerdinand wrote:Just det där att det är värst på mornarna är bekant, så byebye till morgonpromenader. Har en golfboll som jag rullar under foten ibland och så masserar jag som sagt, och det är, stundtals, bättre. Jag får i mig mycket protein om dagarna, så jag ska skära ned på det. Tog en lång och långsam promenad igår kväll , o det var INTE bra senKolla med en läkare så att det inte är annat.. låter inte helt lika då jag i mitt fall bara upplevde smärta och ’dricka i foten’ på morgonen.
17 juli, 2006 at 13:17 #433612Anonym anvandareMemberAnloy wrote:jag hade jätte ont under fötterna när jag promenerade mycket. så jag bytte ut skorna då gick det över…Ok, förstår. Men det här är nåt annat, jag har nya skor som är utprovade på löplabbet och nya andra skor också som sitter bra, det spelar liksom ingen roll vad jag har för skor, det gör ont med eller utan.
21 juli, 2006 at 07:16 #433613Anonym anvandareMemberLåter som en ihållande tryckskada gå inte alltför mkt lägg gärna in en extra sula eller dylikt, om du har brutit foten så kan det vara en knöl ifrån läkningsprocessen…
7 november, 2010 at 09:01 #433614Anonym anvandareMemberHej, Det är med 99% säkerhet Plantarfasciit (hälsporre i folkmun). Grundproblemet uppkommer oftast pga av långvarig överpronation(innåtrotation av mellanfot och skenben) eller supination(tvärtom) vid belastning – 70% av befolkningen har någotdera. Det blir då en snedbelastning av din häl i vid härisättning.
Varför du får det även på andra foten, är för att du överkompenserar belastning på denna fot när du ha ont i den andra.
Det finns bara ett sätt att bli av med det – FOTBÄDDAR – och stabila skor som häver snedbalstningen. Din kropp kan då avveckla fotsteget normalt och börja läka. Räkna med en rehabbiliteringstid från 3 veckor upp till 1 år efter att du börjat avlasta, men tänk på att du alltid kommer att ha tendensen att få det tillbalka. Ha alltid sandaler på dig inomhus = gå aldrig på hårt golv så länge smärta finns. Komplettera ev. med stötvågsbehandling och antiinflamatorisk (ipren eller diklofenak) för att påskynda läkning.
Stockholms bästa ortopedverkstad heter stegkliniken och finns i City eller Aspudden, boka tid för formgjutna fotbäddar eller eventuellt – beställ deras ”Hälsporrefotbädd” från deras Webshop för 550:- som jag brukar rekommendera mina patientet
[www.stegkliniken.se]
Lycka till
Johannes
Sjukgymnast -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.