Ont under knäskålen

Home Forums Skador och rehabilitering Ont under knäskålen

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Hej
    Jag får riktigt ont under knäskålen när jag tränar benen.. Det knäcker även mycket i knäna när jag böjer på benen..

Någon som vet vad det kan vara och vad man ska göra åt det.?

MVH

Det brukar allt som oftast vara brosket i knäna som låter vid knäböjen. Prova att göra en riktigt ordentlig uppvärmning, t.ex löpning 5-10 minuter sedan 20 reps på 30% 1RM. Öka vikten stegvis några steg innan du börjar med arbetsseten.

Annars kan ett Rehband för knäna vara en bra idé. Sitter dessa på redan vid löpningen hålls värmen kvar bättre i knäna.

Okey men då borde ju smärtan endå gå över i slutet av passet då knäna är varma då.? Jag har ju ont under hela passet och i minst 8h efter..

Tränade vid 18.00 idag och har fortfarande riktigt ont nu vid 23.00. :(

Får du ont i knäna är det något som inte är som det ska! Hade jag avrit du hade jag kollat upp det innan jag fortsatt träna så att det gör ont. Hett tips:

Gör det ont – Något är fel, kolla upp det

jepp jag vet men jag var på sjukhuset (betalade 300kr) och jag fick svaret ”ja du jag vet faktiskt inte vad detta kan vara” Det är kul.. vart ska man vända sig naprapat, kiropraktor eller?

jag har kanske samma problem. Jag var hos doktorn först och han sa bara att det var en inflammation coh det var bara att vila. jag gjorde det, det hjälpte inte. så testade jag en sjukgymnast. det verkade bättre. mitt problem är det att det är ojämnt brosk under knäskålen (minns ej vad det heter). men sjukgymnasten trodde jag skulle ha det ett år ungefär. jag fick inte köra knäböj eller dyl. och jag måste sluta när jag känner av smärta.

jag fick övningar som var väldig lätt belastning tex stå på ett ben, lite böjt ben och samtidigt arbeta med överkroppen för att hålla balansen och stå på en balansplatta på ett lätt böjt ben och hålla balansen
    hoppas det ger dig en liten vägledning. Gå till en sjukgymnast, det är mitt tips :)

Insulinus wrote:
    Det brukar allt som oftast vara brosket i knäna som låter vid knäböjen. Prova att göra en riktigt ordentlig uppvärmning, t.ex löpning 5-10 minuter sedan 20 reps på 30% 1RM. Öka vikten stegvis några steg innan du börjar med arbetsseten.

Annars kan ett Rehband för knäna vara en bra idé. Sitter dessa på redan vid löpningen hålls värmen kvar bättre i knäna.

Jag har haft slatter när jag var yngre, vet dock inte om jag har det nu. Men jag gör precis som Insulinus skrev och det fungerar för mig. Jag kan köra upp till 4-5 uppvärmingsset innan mina knän är varma. Och om jag ska köra knäböj värmer jag upp i benpressen först för att bli riktigt varm i benen, sen går jag över till knäböjen och värmer upp lite lätt för att värma upp ländryggen osv.

Om du har en kula under knäskålen är det nog troligtvis slatter, har haft det själv och det gör ruggigt ont oftast! Jag gymmade dock inte när jag hade det men spelade handboll och då hjälpte iaf inte någon uppvärmning…

Morbus Schlatter drabbar ofta pojkar i 10-15 års ålder och beror på hård träning/belastning av tillväxtzoonen nere på knäskålssenans infäste på underbenet (tuberositas tibia). Allstå kan vi utesluta det!

Smärtbilden här verkar snarare hänga ihop med någon typ av förslitning i själva knäleden. Tränat tungt i många år? Övervikt? Tidigare knäskador?
    Gå till en sjukgymnast!

Jag har också samma problem. Jag har haft ont nu rätt länge, säkert över ett halvt år. Smärtan sitter nedanför knäskålen, i den mjuka delen (vet ej namnet på den). Jag tror att det uppkom efter för tunga benpass på gymmet för länge sedan. Sedan dess har jag aldrig kört riktigt tungt i gymmet men kan även inte springa eller liknande.

Har 2 sty knäskydd för att öka stabiliteten och värmen, och om jag värmer upp ordentligt (dvs promenader eller väldigt lätt på gymmet) så känns det bra i knät. Men så fort jag tappar den uppvärmningen gör det ont igen. Kan inte ens gå i trappor utan att det gör ont längre.

Funderar på att besöka en sjukgymnast efter att ha läst den här tråden, dom borde ju veta i alla fall tycker man. Men om någon av er känner igen de här symptomen och har nått tipps på hur jag ska göra för att lindra/förebygga värken så är jag tacksam.

Jag läste denna tråden och symtomet för hoppknä stämmer exakt in på mig.. Det är väll bara att knalla iväg till sjukgymnasten om man får en tid ngn gång..

Eh?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.