Orolig och förvirrad

Home Forums Skador och rehabilitering Orolig och förvirrad

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Hej!

Jag är 17 år (18 i april) och jag är 174cm lång. För 2 år sedan i 9an så sa min skolsyster att jag skulle bli ca 181cm lång och då var jag 174cm lång. Och nu är 2 år senare är jag fortfarande 174cm så jag gick till min husläkare som sa att min skolsyster hade fel – ”Du kan omöjligt se hur lång du kan bli” – Och då undrar jag: Hade skolsyster fel, har jag stannat i växten? Jag frågar detta eftersom det är viktigt för mig att växa. Om jag har stannat i växten går det inte att ändra på? Kosttillskott?

P.S Min mamma är kortare än mig men min pappa är ca 180.

Tacksam för seriösa svar!:)
    Mvh Said

Det din skolsyster sade är ju mer ett antagande, man kan ju inte säga exakt hur lång någon kan bli.

Diaz wrote:
    Hej!
    Hade skolsyster fel, har jag stannat i växten? Jag frågar detta eftersom det är viktigt för mig att växa.
    Mvh Said

Vad tror du själv? Såklart hon hade fel om du inte har växt en centimeter på två år och fortfarande är 174 centimeter lång.

Min skolsyster sa att enligt ”växtkurvan” så skulle jag bli mellan 190 och 195 cm lång. Så blev det inte. Det är bara ett antagande sköterskan gör baserat på hur mycket du växt för varje år, osv.

fan va nöjd med att du e kortare då har du lättare att se större ut :D

Eric P wrote:
    Min skolsyster sa att enligt ”växtkurvan” så skulle jag bli mellan 190 och 195 cm lång. Så blev det inte. Det är bara ett antagande sköterskan gör baserat på hur mycket du växt för varje år, osv.

Det var nog så men det är ju helt fel. Man växer väl mer när man är yngre…:|

Peter Storhannus wrote:
    Vad tror du själv? Såklart hon hade fel om du inte har växt en centimeter på två år och fortfarande är 174 centimeter lång.

Vadå såklart? Du vet inte att hon hade fel eftersom jag har åldern på min sida? Ibland stannar man i växten för att sedan växa som blomma?

Diaz wrote:
    Ibland stannar man i växten för att sedan växa som blomma?

Ja, oftast går det till så. Har du tagit några steroider?

Haskan wrote:
    Ja, oftast går det till så. Har du tagit några steroider?

Såna man får av doktorn? Eller AAS? I båda fallen:nono:
    Men jag har hört att man kan få hormontillskott så att man garanterat växer men det är väl bara för folk under 150cm?

Diaz wrote:
    Såna man får av doktorn? Eller AAS? I båda fallen:nono:
    Men jag har hört att man kan få hormontillskott så att man garanterat växer men det är väl bara för folk under 150cm?

Missbruk av AAS innan man växt färdigt riskerar att tillsluta tillväxtplattorna.

Vissa barn tillverkar inte tillräckligt med tillväxthormon och detta kan behandlas med GH-injektioner.

uhm 174 räcker inte eller ? jag är 1.92 hade gärna vart 1.74 :)

hehe..192 är långt:) jag skulle lätt tacka ja till det. :P
    Om man gymmar ordentligt riskerar man att stanna i växten då? Har hör mycket olika åsikter om detta.

Haskan wrote:
    Missbruk av AAS innan man växt färdigt riskerar att tillsluta tillväxtplattorna.

Vissa barn tillverkar inte tillräckligt med tillväxthormon och detta kan behandlas med GH-injektioner.

Oj, tror du vem som helst kan få dessa GH-injektioner 17år?

Diaz wrote:
    Oj, tror du vem som helst kan få dessa GH-injektioner 17år?

Knappast aktuellt i ditt fall.

Vi växer i skov och man är inte färdigväxt förrän någon gång i tidig 20-års ålder så du har flera år kvar på dig att växa till på höjden. Du är bara lite för otålig vilket inte är ett alltför vanligt karaktärsdrag hos tonåringar.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.