Osymetri i axlar efter luxation…

Home Forums Skador och rehabilitering Osymetri i axlar efter luxation…

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hejsan folket!:)

Jo det är så att i oktober förra året råkade jag ut för en axelleds luxation(den gick ur led) i vänster axel vid hantelpress liggande.
    Jag gjorde som läkaren sa och avstod från all ansträngning av axeln i 2 veckor, sedan började jag rehabträna den i ca 4-5 veckor.
    Jag kände mig helt återställd efter detta och började öka i vikterna mer och mer.
    Efter ett tag började jag känna smärta i axelleden igen och jag såg över min teknik och utförande i olika övningar.
    Smärtan satt dock kvar och nu ganska nyligen har jag märkt att axeln som gick ur led(vänstra) hänger längre ner än den högra.
    Då menar jag klart synbart. Forskade mer i det och gick till sjukgymnast för att få lite hjälp med övningar som är att föredra etc,
    hon verkade inte helt kunnig på området för att vara ärlig men kollade symmetri på musklerna runt axlarna och upptäckte att det
    är en stor skillnad vilket antagligen är anledningen till smärtan och hänget.

Så.. nu undrar jag om det finns någon där ute som har koll på detta område, kanske varit ute för det själv eller bara ligger på kunskap
    om hur jag kan lägga upp träningen för att återfå jämnstyrka i axlarna.

Rotator cuffens uppgift är att just hålla fast överarmen i ”ledhålan” på skulderbladet. Om armen hänger längre ned som du säger kan dessa aktiva ligamen eller muskler ha blivit uttöjda, troligen i samband med luxationen.
    Alltså. Mitt förslag är att du börja träna upp rotator cuffens muskler, lätt vikter, flera reps och gör det i slutet av passet. Ingen stretching. I alla fall inte av cuffen eller baksida axel.

Okej tack, jag har tränat cuffen under en längre tid nu utan förbättring dock, har fått råd från ett annat håll om att värma upp med cuffen.. får testa mig fram

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.