Home › Forums › Skador och rehabilitering › Otränad med långtgående träningsvärk
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 juni, 2008 at 11:06 #72812Anonym anvandareMember17 juni, 2008 at 11:06 #579485Anonym anvandareMember
Jag är ganska otränad och började för 3-4 månader sedan att träna på allvar. Först körde jag bara crosstrainerträning, 30 min varje gång, 3 gånger i veckan. Den senaste månaden har jag dock börjat med lite andra maskiner också. Jag tränar främst rygg och ben.
Min fråga är nu: Hur länge ska man egentligen ha träningsvärk efter ett pass? Det har nu gått en vecka, utan att jag har tränat något, eftersom jag har värk i hälsenor och ben. Ska inte kroppen återhämta sig snabbare än så? Beror detta på att jag är otränad och kommer det bli bättre efterhand? Eller är det något annat fel?
Jag är f ö nyss fyllda 32 år, så jag är inte direkt lastgammal …
Kristoffer
17 juni, 2008 at 11:19 #579486Anonym anvandareMemberDet är normalt för en otränad att ha träningsverk en vecka.
Jag har hafft perioder då jag har vart lat att träna ben. Sen när jag tränade benen så hade jag träningsverk en vecka.17 juni, 2008 at 12:54 #579487Anonym anvandareMembertror inte du behöver oroa dig så jättemycket har en kompis som tränat seriöst i 15 år och han får fortfarande långtgående träningsvärk..4-5 dagar ibland..se det som ett bevis på att din kropp svarar på träningen=)
17 juni, 2008 at 14:04 #579488Anonym anvandareMemberOkej, tack för svaren. Är – som sagt – ganska grön på det här med träning, så jag har ingen jättestor kunskap än, men det kommer väl. Bara att fortsätta träna!
19 juni, 2008 at 13:27 #579489Anonym anvandareMemberelector wrote:Okej, tack för svaren. Är – som sagt – ganska grön på det här med träning, så jag har ingen jättestor kunskap än, men det kommer väl. Bara att fortsätta träna!Ingen fara.. Alla som är här e väl intresserade av träning och vill få små tips och sådant hur man kan göra sin träning bättre..men det är nog bara att köra på för din del..tänk bara på att inte köra för tungt i början tills dina leder etc har vant sig..vad har du för mål då? och finns där någon trevlig person på ditt gym som du kan fråga? stretchar du efter dina pass?
23 juni, 2008 at 11:19 #579490Anonym anvandareMemberzacue wrote:men det är nog bara att köra på för din del..tänk bara på att inte köra för tungt i början tills dina leder etc har vant sig..vad har du för mål då? och finns där någon trevlig person på ditt gym som du kan fråga? stretchar du efter dina pass?Intressant är dock att jag fortfarande får ont i just hälarna då och då, trots att jag inte har tränat på länge nu. Vet inte ens hur man tränar hälarna …
Målen är flera. Dels att tappa lite vikt, dels att förstärka rygg och ben och mage. Ena benet är längre än det andra, vilket har fått till följd att jag har gått snett hela livet och därmed fått ont i ryggen p g a det. Nu har jag inlägg i skorna, men jag måste ända träna upp ryggen och magen för att få bort smärtan.
Nej, stretchar brukar jag inte göra. Kanske man borde?
Kristoffer
23 juni, 2008 at 15:03 #579491Anonym anvandareMemberhmm..ont i hälarna det låter lite suspekt..det är inte hälsenorna då? hmm kan bero på att du ibland får mycket tryck pga olika övningar,kan tänka mig att det är om du kör tex stående vadpress eller knäböj men förmodligen beror det på oträning och ovana..ta det försiktigt bara så du inte lastar på för mycket i början som sagt.
Ja alltså folk förordar ofta olika vissa säger att man inte ska eller behöver stretcha och vissa säger att det ska man visst det.Personligen förordar jag det. så enligt mig så kan du bara må bättre av att stretcha. Sen så motverkar du ju också stelhet i olika muskler om du stretchar ordentligt, jag tror också att om du stretchar så kan du motverka den värsta träningsvärken. Iaf så funkar det alltid för mig.
hoppas du lyckas. Tycker dina mål verkar bra. Sunda och bra. kom håg att skynda långsamt bara.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.