Övningar om man haft diskbråck?

Home Forums Skador och rehabilitering Övningar om man haft diskbråck?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Undrar vilka övningar man inte ska köra om man haft diskbråck. Förstår att knäböj, Marklyft, Stångrodd är borta men det finns en del övningar jag är osäker på.

Benpress
    Hacklift
    Utfall
    Axelpress
    Ryggresningar
    Rodd med v-handtag
    crunches
    Stående vadpress

Det är ju ett visst tryck på diskar men jag vet inte vad som är för mycket.

Skulle först vilja veta: Hur länge sen var det du fick ditt diskbråck, varför uppstod det och hur länge har du varit smärtfri? Var det ett stort diskbråck som har opererats eller läkte det ut med konservativ behandling?

För att du ska gå tillbaka till normal träning måste diskbråcket vara helt läkt. Det som gäller generellt kan man säga är att undvika hög belastning på ryggen med samtidig rörelse (ffa vridningar). Om du sedan klarar tex vadpress är det smärta som avgör. Känns det ok är det också oftast ok.
    Övningar så som axelpress, ryggresningar, utfall osv bör alltså inte vara något problem. Var extra strikt med hållning bara. Rodd, benpress och även crunches belastar något mer så kör strikt och börja med lättare vikter och se om det känns ok. :up:

Skulle vilja tillägga i denna tråden så det slippas skapa ännu fler trådar.

Jag fick i ett marklyft i November något som enligt symptomen bör varit ett diskbråck (eller diskutbuktning/förskjutning vilket ju oftast är fallet).

Ischias, motorisk påverkan i ”tålyftaren”, påverkan på hamstrings. Allt detta i höger ben.

Pga svår tillgång till min läkare tog det lite mer än 2 månader till min magnetröntgen, och häromdan ringde min läkare och berättade vad han kunde se.

Jag har en övergångskota – nedersta kotan sitter fast i bäckenet.
    Diskbuktning på det ”aktuella” stället, fast åt vänster. Buktningen var betraktad som en vanlig avvikelse …

På höger sida, där det borde finnas eller funnits en buktning, fanns ingenting. Så kanske hade det krypit tillbaks på den långa tid som gick innan magnetröntgen gjordes.

Jag har fortfarande ont i ryggen, höfterna, runt midjan liksom litet stickande, strålande smärtor, tålyftaren har fortfarande motorisk påverkan (ang tålyftaren sa min naprapat det var väldigt vanligt, och det var inte ovanligt att just denna motoriska påverkan satt kvar _länge_ eller för alltid).

Har några av er erfarenhet av liknande smärtor trots att magnetröntgenbilderna visat en frisk rygg?

I morgon är planen att börja med lätta knäböjar. Jag hoppas marklyft skall kunna fungera snart igen.

Lär inte bli något mer styrkelyft av det tunga slaget för mig iaf, men hoppas kunna fortsätta bygga ordentligt…

Det jag är mest rädd för, förutom att det smäller igen, är nog ryggskott etc, som säkert kan bli aktuellt om den centrala smärtan ger mig stela och krampande muskler.

Efter en diskproblematik kan smärta osv kvarstå pga kemiska förändringar och på så sätt påverka strukturer runt omkring.

tack för svar jenny! körde böj, mark, t-bar, stångrodd idag och det kändes helt ok… lite smärtor såklart men det kändes inte så farligt, bara obehagligt. förväntar mig dock ännu mer stelhet i, som du skriver, strukturerna runt omkring …

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.