Övningar som funkar bra vid axelproblem?

Home Forums Skador och rehabilitering Övningar som funkar bra vid axelproblem?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej, jag har dragit på mig en inflammation i axeln. Rättare sagt bursan under ”taket” i vänstra axeln, det kommer troligen ifrån biceps långa sena som även den var inflammerad.
    här är en bild för er som är intresserade:
    [http://3.bp.blogspot.com/_047ZFzxmAF4/SexwpTkTlNI/AAAAAAAAAA4/XmTYlj_vM6g/s320/ucx_subacromial_bursitis9.jpg]
    Dock trapezius som är inflammerad på bilden, i mitt fall är det den undre muskeln på bilden altså biceps.

Har vilat i ca en vecka nu och jag och fysioterapeuten kom överens om att jag kan börja träna lugn och ta det steg för steg om ca 10-15 dagar, dock utan pressar.
    Dragövningar såsom latsdrag osv skall inte vara några problem, inte heller marklyft i hans mening.

Tänkte slänga ut det här på forumet i hopp om lite hjälp.
    Vad tror ni forummedlemmar om detta? Är det ok med latsdrag marklyft och diverse? :

Mvh

jag har troligen d du har nämt här..

gick ner i vikterna rejält för det första.sedan skippade jag en vecka att träna axlar helt..

mindre vikter o många reps..
    marklyft inga problem , kör som vanligt, latsdragen har jag minskat vikterna-20kg o kör mer reps…bänkpress känner en liten kraftminskning där vänster sida axel så jag kör nog några veckor där väldigt kontrollerat o med mindre vikter..

det har gått ca en månad och det känns lite bättre men tror att bänkpress o axelträning bör man akta sig för ett tag ….allt annat går att träna bra…

Kör på med mark och även latsdrag om det är smärtfritt under och 24h efter passet.

Generellt ska du undvika alla övningar ”över axelnivå”, eftersom de minskar utrymmet där bursan och supraspinatussenan finns. Alltså, absolut ingen axelpress i någon form.

Den inflammerade senan på bilden är supraspinatus och inte trapezius. Om bursan (slemsäcken) är inflammerad brukar också denna sena vara engagerad.

Do it.

Har typ samma skit…

Fick övningen ”hantellyft utåt” av sjukgymnasten, han gissade på att min seninfästning fått stryk.

Har gått 2månader, undviker istrotsett alla pressövningar då känner man hur man river upp allt igen.

Dragövningar går bra sålänge man är under 90% av axelhöjden..

Var försiktigt! Känn efter. Minsta känning, lägg ner den övningen! Det bästa är nog att avstå helt men det är lättare sagt än gjort….

Tack så mycket för hjälpen! Tänkte vila från överkropps träningen i någon vecka till. Då tänkte jag börja köra väldigt lugnt och känna efter lite. Får hoppas det går vägen!

Jag läser just nu boken ”Shuolder rehabilitation, non operative treatment” av Todd.S Ellenbecker. I den finns ett kapitel med modifierade övningar som skall funka vid axelproblematik, såklart olika modifikationer beroende på typ av skada.

Stötte bl.a. på ”Dumbell bench press with neutral forearm grip”
    [http://www.bodyresults.com/_iexer/S2post5.gif]
    Någon som har åsikter eller erfarenheter av denna eller andra liknande modifierade övningar?

whothefckami: Har du provat t.ex ”modifierad bänkpress”?
    Olika brett grepp beroende på typ av skada. Sedan inte fullt ROM, man går helt enkelt inte enda ned i bottenläget av pressen utan stannar istället en bit innan, ungefär så att armarna har 90 graders vinkel. Ett tips var att lägga en handduk på bröstet. Kanske något att prova på.
    Kör du några övningar för rotatorcuffen?

Mvh / Kattla

Tack Martin.

Menade att jag skall prova på och lugnt känna på t.ex. marklyft och kanske någon roddövning. Men detta är altså att helt utesluta, eller kan dessa finnas med i ett s.k. rehabprogram?

Fysioterapeuten sa att övningar som t.ex marlyft och roddar bör fungera bra. Att jag i princip skulle kunna göra de övningar där jag inte fick ont eller kände obehag. Är detta felaktigt?
    Dock så antar jag att benträning (inga knäböj) och magträning funkar att köra på som vanligt i princip?

Tacksam för svar.

Mvh Kattla

Kattla wrote:
    whothefckami: Har du provat t.ex ”modifierad bänkpress”?
    Olika brett grepp beroende på typ av skada. Sedan inte fullt ROM, man går helt enkelt inte enda ned i bottenläget av pressen utan stannar istället en bit innan, ungefär så att armarna har 90 graders vinkel. Ett tips var att lägga en handduk på bröstet. Kanske något att prova på.
    Kör du några övningar för rotatorcuffen?

Mvh / Kattla

Bänkpress funkar med lägre belastning. Kör dropsets nu istället. Försöker att inte gå för långt ner i pressen som du säger i bottenläget är det obehaligt.

Har provat övningar för rotatorcuffen men det är likamånga som säger att det är dåligt som bra, så frågan är vem man litar på. Fel utförande ska vara jätteskadligt…

Jag undviker alla övningar som inte känns bra. Försöker känna efter.

Alla dragövningar går jättebra just tryckövningar som kan ge uppskov till smärta/obehag..
    Sjukgymnasten sa att det bara är att köra på sålänge det känns bra och ge f-n i allt som gör ont/obehaligt. Och det har funkat. Tycker det har blivit mycket bättre sedan jag började träna igen.
    Är jäävligt nog med rätt utförande, hellre lägre vikt och rätt än stora och fel…

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.