partiell ruptur av supraspinatusfästet

Home Forums Skador och rehabilitering partiell ruptur av supraspinatusfästet

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Fick diagnosoen idag. Är det något jag bör tänka på innan jag kommer till ortopeden och de beslutar vad de ska göra. Kan jag träna på som vanligt eller bör jag undvika vissa saker?

Jag skulle undvika underbens träning över huvudtaget. Eftersom du är tveksam till det. Du belastar ju fötterna hela tiden. Blir det värre så kan det bli rätt surt.

beciec wrote:
    Jag skulle undvika underbens träning över huvudtaget. Eftersom du är tveksam till det. Du belastar ju fötterna hela tiden. Blir det värre så kan det bli rätt surt.

Va faan snackar du för smörja?

Till TS: – Undvik tyngre träning utav axlar samt överarmar, inga rörelser i axelledens ytterlägen med belastning.
    Smärtar det så undvik, lättare rörelseträning är bara positivt men undvik för mycket belastning.

Tommy Ivarsson wrote:
    Va faan snackar du för smörja?

Till TS: – Undvik tyngre träning utav axlar samt överarmar, inga rörelser i axelledens ytterlägen med belastning.
    Smärtar det så undvik, lättare rörelseträning är bara positivt men undvik för mycket belastning.

Kan ju inflika att de främsta rörelse du bör undvika är abduktion i axelleden, dvs sidolyft och liknande. Militärpress och andra pressar över huvudet kan du ju även låta bli tills ortopeden tittat på dig. ;)

My bad! =)… Alla gånger jag har gått till ortopeden har varit för fötterna. Glömde bort att dom gjorde mer.

Hur uppkom skadan?

C. Ollagnier wrote:
    Hur uppkom skadan?

Förmodligen förslitning. Vet ej. Det började göra ont för ca 8 månader sedan.

Tommy Ivarsson wrote:
    Kan ju inflika att de främsta rörelse du bör undvika är abduktion i axelleden, dvs sidolyft och liknande. Militärpress och andra pressar över huvudet kan du ju även låta bli tills ortopeden tittat på dig. ;)

Tack för infon. Gör dock ondare att köra latsdrag och pressar än hantellyft. Hantellyft känns ganska okej att göra om jag inte går för högt upp.

gotland wrote:
    Tack för infon. Gör dock ondare att köra latsdrag och pressar än hantellyft. Hantellyft känns ganska okej att göra om jag inte går för högt upp.

Det är främst Deltoideus som jobbar under hantellyft, men supraspinatus är aktivast vid de första 30gradernas abduktion och därefter är den inte till någon större användning.

gotland wrote:
    Fick diagnosoen idag. Är det något jag bör tänka på innan jag kommer till ortopeden och de beslutar vad de ska göra. Kan jag träna på som vanligt eller bör jag undvika vissa saker?

Hur ställdes diagnosen?

Larsa wrote:
    Hur ställdes diagnosen?

Magnetröntgen efter jag gått och haft ont i 8 månader

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.