Pectoralis minor…?

Home Forums Skador och rehabilitering Pectoralis minor…?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Har under en viss tid haft problem med vad jag förstår vänster M. Pectoralis Minor. Smärtan är inte stor men jag upplever en viss form av dysfunktion i pec. minor-området. Känslan kommer och går i perioder och kan dyka upp när som helst, ex. sittandes på en stol utan aktivitet. Kommer inte alltid nödvändigtvis då jag försöker provocera pec. minor genom depression (scapula) samt inåtrotation (humeri). Kommer oftare då jag andas in. Själva smärtan eller känslan är väldigt diffus och jag har provat med att vila helt från bröstträningen utan resultat. Tränar jag bröst på gymmet kan jag uppleva en annorlunda stramhet dagen efter gentemot högra pec. minor/major.
    Stramheten kan då sträcka sig från pec minor diagonalt, medialt mot processus xiphoideus.
    Jag är noga med att stretcha men upplever ingen större stramhet i ytterlägena. Ska nu försöka stretcha kontinuerligt samt massera och se vad detta resulterar i. Var ett bra tag sen jag tränade bröst så även detta skall återupptas med försiktighet. Som sagt så besvärar eller hindrar den oregelbundna fysiska smärtan inte mig vilket gör att jag upplever det svårare att försöka ställa en prognos. Bör väl även nämnas att jag var på ultraljud häromveckan och fick en diagnos ang. mina hamstringssenor. Dessa var inflammerade och jag fick kortisonbehandling. Han gick då även över vänstra pectoralerna men fann inget.
    Har ni någon fundering ang. detta?
    (Senare på dagen efter ett lätt gympass, bröst, triceps, mage)

Under passets gång upplevde jag stramheten samt den dagliga diffusa känslan. Orkeslös och seg. Pumpen i brösten var mjuk. Muskulaturen var inte hård som den borde vara. Upplevde en stramhet i vänstra bröstet liksom tidigare, både under passet samt efter. Denna stramhet släpper om jag extenderar armen i stretchposition för pectoralerna. Denna kommer dock ideligen tillbaka ganska snabbt. Jag känner även nu i skrivande stund en stramhet som minskas då jag töjer pectoralerna men som snabbt återkommer.
    Dagens övningar bestod av bänkpress, lutande hantelpress, plana hantelflyes för bröst. I passet ingick även övningar för triceps samt mage. Alla övningar kördes relativt lätt, speciellt för bröst. Stretchade kontinuerligt under passets gång från början till slut vad gäller pectoralerna. Känner helt klart en skillnad i vänstra bröstmuskulaturen jämfört med den högra sidan.
    (Dagen efter)
    Stramheten är påtaglig och lindras med stretching. Känner dock stor skillnad jämfört med högra sidan även idag och känslan liknas ej som bara stramhet.

Har ni några funderingar kring detta? Inflammation? Skada på muskelfibrer?
    Tips och funderingar tack.

sök naprapat.

Är du medveten om var M. pectoralis sitter och hur den förlöper? Alltså från 3-5 revbenet och fäster uppe på korpnäbbsutskottet på skulderbladet samt att den ligger fullständigt täckt av M. pectoralis major?

Korpnäbbsutskottet? = Acromion?

Steinbach wrote:
    Korpnäbbsutskottet? = Acromion?

Nix, acromion är det breda utskott som bildar den laterala avslutningen på skulderbladskammen (spina scapulae). Korpnäbbsutskottet (processus coracoideus) är ett näbbliknande utskott som sitter uppe på skulderbladets ”framsida”.

Oki doki

Arne Persson wrote:
    Nix, acromion är det breda utskott som bildar den laterala avslutningen på skulderbladskammen (spina scapulae). Korpnäbbsutskottet (processus coracoideus) är ett näbbliknande utskott som sitter uppe på skulderbladets ”framsida”.

Jag har läst lite rent allmänt nu angående anatomin. Har du nån fundering kring detta?

Tony wrote:
    Jag har läst lite rent allmänt nu angående anatomin. Har du nån fundering kring detta?

Va???? Skämtar du? JAg svarade ju på en tidigare frågeställning av Steinbach.

Arne Persson wrote:
    Va???? Skämtar du? JAg svarade ju på en tidigare frågeställning av Steinbach.

Aja skit samma.. jag trodde du hade nån aning om mitt problem, menade inte skillnaden mellan acromion respektive processus coracoideus…

Tony wrote:
    Aja skit samma.. jag trodde du hade nån aning om mitt problem, menade inte skillnaden mellan acromion respektive processus coracoideus…

Ok, sorry! Skall kolla! Du är helt medveten att M. p. minor sitter djupt under M. p. major?

Tony, gör det ont/ömmar det om du trycker med fingrarna längst med bröstbenet på den sidan du har problemet? Tycker att det låter lite smått som Tietzes syndrom du har vilket är en inflammation i revbensbrosket. där pec maj muskeln fäster längs med revbensbrosket (Som Arne förklarar).
    Vill påstå att det är smått omöjligt att du känner värk pec min muskeln utan att pec maj och intercostalis ger ifrån sig något, pec min är inte någon speciellt stor muskel..
    Om du inte känner något längs med bröstbenet på revbenen är det väl inte en speciellt vild gissning och säga att du kanske fått en mindre bristning/blödning i bröstmuskeln.
    Och åtgärden är det vi hatar mest; vila muskeln.

Arne Persson wrote:
    Ok, sorry! Skall kolla! Du är helt medveten att M. p. minor sitter djupt under M. p. major?

Japps det är jag medveten om…då kan massagen tyckas onödig kanske. Har lagt av med den nu och känner att den vanliga träningsvärken från bröstpasset har släppt mycket nu liksom smärtan i vänstra bröstdelen. Dock finns den kvar likt innan och känner ingen direkt förbättring på så sätt. Jag stretchar efterhand som jag känner mig alltför stel o stram.
    Kan inte svara på när det gör ont…alltså inga direkta rörelser som påverkar på så sätt utan det känns ibland då jag andas in, ibland då jag inåtroterar axelleden, ibland då jag gör horisontalflexion i axelleden….

eynosh wrote:
    Tony, gör det ont/ömmar det om du trycker med fingrarna längst med bröstbenet på den sidan du har problemet? Tycker att det låter lite smått som Tietzes syndrom du har vilket är en inflammation i revbensbrosket. där pec maj muskeln fäster längs med revbensbrosket (Som Arne förklarar).
    Vill påstå att det är smått omöjligt att du känner värk pec min muskeln utan att pec maj och intercostalis ger ifrån sig något, pec min är inte någon speciellt stor muskel..
    Om du inte känner något längs med bröstbenet på revbenen är det väl inte en speciellt vild gissning och säga att du kanske fått en mindre bristning/blödning i bröstmuskeln.
    Och åtgärden är det vi hatar mest; vila muskeln.

Svårt att svara på nu då jag har träningsvärk i hela bröstet. Ska känna efter om ett par dagar. Innan har dock smärtan befunnit sig i pec. minor-området, men sen om det är pec minor eller delar av pec major vet jag ej. Pec. minor gör väl bla utandning som funktion och då känner jag symtom. Därav min teori.
    Jo vila har jag även provat i ett antal eckor utan minsta förbättring. Det är dock smått omöjligt att inte använda bröstmusklerna alls om jag inte vill befinna mig till sängs 24 H om dygnet.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.