Problem i ljumskarna/höfttrakten

Home Forums Skador och rehabilitering Problem i ljumskarna/höfttrakten

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

Hej hej, jag har dragits med ett litet skadeproblem ett tag nu lyckas inte få det att läka. Jag tänkte höra om någon har några tips här annars är det sjukgymnast eller läkare som gäller.

Det är en konstig skada som kom smygandes först på gymmet i samband med benlyft med hantel. Gjorde ont i nedre magmuskulaturen på den vänstra sidan. Tog det lite lugnt med den övningen och kände inte av något på ett tag.

Sedan började det dyka upp i samband med sprint träning. Där min sprint träning är att springa 60 meters sträckor mot en polare med tidtagning 5-6 ggr. Nu hade jag ont i båda sidor i samma område omdelebart efter träningen.

Jag var därefter med i en fotbollsturnering på korp nivå 2 * 20 min matcher på en 7-manna plan. Efter 2 matcher hade jag känningar i ljumskarna och samma trakt i magen. Det blev dock inte värre så jag fullföljde turneringen utan några större bekymmer. När jag vaknade dagen efter så hade jag grymt ont i både ljumskarna och magmuskulaturen. Hade problem med att gå normalt.

Det blev en månads uppehåll då med aktiv vila, lätt träning av ljumskarna på gymmet och stabiliserings övningar för magen (plankan osv.). Ljumskarna blev bra nästan omgående efter en vecka kunde jag belasta de till max igen i gymmet. Magen tog dock längre tid på sig och hade ytterst små känningar kvar efter en månad.

Jag spelar dock i en korpserie med gamla vänner nu till sommaren och första matchen var i måndags (15 juni) där jag kände mig helt ok. Dagen efter dock så hade jag smärtor i vänstra delen av magtrakten igen och vänster ljumske, men den högra delen av magen och höger ljumske var helt ok.

Nu är det 3-4 dagar mellan matcherna så det blev aktiv återhämtning i 3 dagar, och återigen så kändes ljumsken bra på den korta tiden men magen var inte helt ok men bättre. Spelade matchen i torsdags och tog det lugnt denna gång. Vaknar fredag morgon med smärtor i vänster ljumske och vänstra delen av den nedre magmuskulaturen.

Lägger ner fotbollen ett tag nu för det håller inte men jag undrar om någon har en aning om vad detta är för något?

Det konstiga är att jag kan träna kondition i hyfsat högt tempo, ben på gymmet liksom bålen utan några problem känns t.o.m bättre efter ett pass. Men sprint och fotboll så reagerar kroppen direkt. Stabilitets övningar ger också känningar i magtrakten. Plankan går bra men om jag lyfter en arm och ett ben så hugger det till direkt.

Övrig information, Jag är 20 år gammal, 1,85 lång, 85 kg. Har hållit på med fotboll och kampsport (taekwondo) aktivt upp till 18 års ålder.

Ursäkta att det blev så långt men lika bra att beskriva problemet ingående inte så lätt att ställa en diagnos över internet gissar jag :(

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.