Problem med axlarna

Home Forums Skador och rehabilitering Problem med axlarna

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Hallå

Jag har under flera år haft problem med axlarna, de går inte att göra vissa rörelser samt att högra axeln har hoppat ur led ca: 10-20ggr de senaste
    5 åren ungefär. Samtidigt värker det mycket i den om jag kör pressövningar.

Pressövningar med hantlar eller bakom nacken kan jag inte köra. Vad gäller den vänstra så känns det som kraften helt försvinner i den i vissa lägen, lyfter jag armarna raktfram så gör det ont i vänstra axeln strax efter axelhöjd. Jag har vart hos sjukgymnast och fått övningar men dessa hjälte knappt. En läkare har sagt att det nog är dax att operera isf.

Nån som haft liknande problem med axlar som hoppar ur led eller opererat dem för det?

Jag tänkte bara säta att du borde testa att skippa pressövningar under ett tag.
    Men jag hoppas du redan testat detta…

JonasL wrote:
    Jag tänkte bara säta att du borde testa att skippa pressövningar under ett tag.
    Men jag hoppas du redan testat detta…

jo kör inga press övningar alls, har inte gjort de på flera år. Kört lite press framför i smitten men det verkar inte hjälpa med detta :(

Har en polare med samma problem, har tidigare spelat handboll och haft problem med detta och sedan fortsatta hoppningar ur led. Han opererades för några månader sedan. Tips är att besöka läkare, operation kan vara nödvändigt om du nu har samma som honom.

Hallo Hainz!!
    jag känner igen mig, tyvärr! Min vänstra axel hoppade urled den 7:e januari 2006, så dryga året nu! Efter det så va den bra i ca 6 månader pga att jag var försiktig, men eftersom jag började plugga till idrottslärare så vart jag genast mer aktiv! och då började den genast hoppa urled direkt! jag har under hela perioden tränat, förutom då strax efter den hoppade urled. men gymmet har aldrig varit några större problem! den har aldrig hoppat urled där! Men efter att den hoppade urled igen för ca 10 gången, så blev jag så trött! jag kontaktade husläkaren och bad om en remiss till en ortoped (axel läkare). jag var där förrö fredagen, den 23 mars -07, och nu ska jag operera mig i maj! Jag tycker absolut att du ska göra det samma! Jag vet hur du tänker, man pallar inte, så jävla drygt med all rehab efteråt! men det är lika bra att ta tjuren i hornen! Ett tips är att göra det nu till sommaren, man blir sjkskriven 2-4 månader, och varför inte ha ledigt på sommaren?!?!?! Det finns inga alternativ egentligen, mer än att köra dessa rotatorcuff övningar vilket absolut inte kommer att göra tillräckligt. för ledbandet som sitter vid axel är av!

Så lycka till!!!
    Då får gärna skriva hur du tänker göra och om du opererar dej nu till sommaren hur rehaben går!

popeye

Fyfan, det bådar ju inte gått att läsa att så många har samma problem! Min högra axel hoppade ur led sommaren för två år sedan, och det är fortfarande inte helt bra. För ett halvår sedan hoppade den ur led på gymmet (första gången sedan olyckan) under en övning och det gjorde REJÄLT ont och idag hände det igen, fast det var helt plötsligt och den hoppade tillbaks igen. Kändes knappt mer än konstigt vid själva händelsen men såhär några timmar efteråt värker det lite och det nyper till och ilar i vissa lägen.

Det känns som att min skada begränsar min träning ordentligt, i vissa lägen saknar jag styrka i axeln. Jag har inte lika ont av det som vissa andra verkar ha, men det är minst sagt irriterande. Jag har vissa problem med att stretcha bröstet också eftersom just den vinkeln är väldigt obehaglig.

Behöver jag verkligen operera? Min har ju som sagt bara hoppat ur ordentligt 3ggr på två år. Jag tycker rehabträning vore SÅ tråkigt!

Har en fråga till er som haft problem med axeln som hoppat ur led.
    Har ni upplevt att smärtan har sträckt sig mot bicepsen och tricepsen?
    Har ni fått problem med att flexa bicepsen, inte fått den riktiga kontakten?

Hej Benjamin

Jag har fått axeln ur led cirka 10 gånger under årens lopp, men har aldrig fått några besvär av det slaget som du beskriver. För mig är det framförallt ytterlägen i axelleden som är obehagliga. Kan köra de flesta övningar inklusive press och drag bakom nacke, men aldrig till failure i den förstnämnda.

Jag har precis samma problem som er grabbar !
    Båda mina axlar håller på och vobblar under alla övningarna jag kör på gymmet.
    Jag tappar styrkar väldigt snabbt och är skit nojjig att den ska hoppa ur så mycket så att inte ens läkarn kan vrida tillbaka den.
    En gång så hoppa den u när jag skulle peka mot en sak.
    Jag får väll också ta och operera mig om det är den ända lösningen…

Med all sannolikhet har även du ont i supraspinatus och/eller ac-leden, vilket är mycket vanligt. I många fall beror detta på för mycket pressövningar och/eller axelträning, samt dålig, eller iaf icke optimal teknik.

Jag har skrivit ett inlägg i tråden ”ont i axlarna, stretcha bort eller träna” tror jag den heter. Du ser den tråden i detta forum. Där har jag skrivit ett inlägg mot slutet med några tips om vad som är viktigt med tekniken.

Sök i forumet nästa gång innan du postar då det ligger minst 3 liknande diskussioner nästan överst i skador och rehabiliteringsforumet, för att undvika massor av identiska trådar.

När du har en axel som har hoppat ur led och dessutom flera gånger ska du definitivt undvika övningar som flyes i maskin och alla andra övningar där du håller armarna i en likadan position. Du måste bygga upp stabiliteten och styrkan i rotatorcuffarna i axlarna först eftersom de är de som håller dina axlar ”på plats”.
    Till skillnad från andra leder så har du inte ligament som håller leden på plats och stabiliserar, och när din axel varit ur led är rotatorcuffarna ”lite slappa” och måste tränas upp för att stabilisera axeln. Kontakta sjukgymnast igen, kanske en ny om du inte är nöjd. kanske kontakta en idrottsskadeklinik.

EDIT: Dessutom vill jag tillägga att press/drag bakom nacke inte är bra för axlarna då axlarna hamnar i ett ganska extremt ytterläge där man bla lätt kan klämma supraspinatus. bara för att somliga kan köra dessa övningar bakom nacken betyder inte att det är problemfritt för alla. Bra resultat kan man nå väl så bra utan att riskera onödig påfrestning genom utförande bakom nacken.

Undefined wrote:
    Med all sannolikhet har även du ont i supraspinatus och/eller ac-leden, vilket är mycket vanligt. I många fall beror detta på för mycket pressövningar och/eller axelträning, samt dålig, eller iaf icke optimal teknik.

Jag har skrivit ett inlägg i tråden ”ont i axlarna, stretcha bort eller träna” tror jag den heter. Du ser den tråden i detta forum. Där har jag skrivit ett inlägg mot slutet med några tips om vad som är viktigt med tekniken.

Sök i forumet nästa gång innan du postar då det ligger minst 3 liknande diskussioner nästan överst i skador och rehabiliteringsforumet, för att undvika massor av identiska trådar.

När du har en axel som har hoppat ur led och dessutom flera gånger ska du definitivt undvika övningar som flyes i maskin och alla andra övningar där du håller armarna i en likadan position. Du måste bygga upp stabiliteten och styrkan i rotatorcuffarna i axlarna först eftersom de är de som håller dina axlar ”på plats”.
    Till skillnad från andra leder så har du inte ligament som håller leden på plats och stabiliserar, och när din axel varit ur led är rotatorcuffarna ”lite slappa” och måste tränas upp för att stabilisera axeln. Kontakta sjukgymnast igen, kanske en ny om du inte är nöjd. kanske kontakta en idrottsskadeklinik.

EDIT: Dessutom vill jag tillägga att press/drag bakom nacke inte är bra för axlarna då axlarna hamnar i ett ganska extremt ytterläge där man bla lätt kan klämma supraspinatus. bara för att somliga kan köra dessa övningar bakom nacken betyder inte att det är problemfritt för alla. Bra resultat kan man nå väl så bra utan att riskera onödig påfrestning genom utförande bakom nacken.

Hej!
    Läst lite av dina svar här på forumet, enkla o vettiga.
    Vad har du själv för bakgrund?

minken wrote:
    Hej!
    Läst lite av dina svar här på forumet, enkla o vettiga.
    Vad har du själv för bakgrund?

Hej och tack
    Har haft ett längre uppehåll från allt som har med träning att göra, men har innan dess tränat flitigt själv, samt 2001/2002 gått utbildning till personlig tränare. Har aldrig haft ambition att jobba med det dock och inte haft lust att ”hänga med på forum” osv eller läsa en rad om träning på flera år. Man glömmer snabbt men allt är inte borta icke… ;)

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.