Problem med knäböj!

Home Forums Skador och rehabilitering Problem med knäböj!

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Jag började träna knäböj för ungefär ett halvår sedan och det har gått bra hittils. Men sen några vecko tillbacka har jag börjat få ont i korsryggen när jag kör böj! Det gör ont i nedre vänstra muskeln, lite ovanför svanskotan, vid fästet skulle jag tippa på. Känns lite när jag kör övningen men får jätte värk när jag avslutat ett set. Sedan släpper värken efter ett tag.

Vad kan detta bero på? Har som sagt inte haft problem innan. Testade idag att sänka vikterna något och tänka på utförandet men hjälpte inte. Vill så gärna köra böj :( Kanske ska tillägga att jag är 1.94 lång men det ska väl gå att köra ändå?

Kanske gör du som jag själv gjorde i början?, lägger stången högst upp på nacken, träkloss under hälarna och går sen ner så ryggen ser ut som en pilbåge med röven pekandes bakåt som en strippa.

Det som händer då är att du lyfter med röven och ryggen och korsryggen blir den svaga länken, prova istället att stå plant mot golvet (om du nu använder högklackat?) med fötterna vinklade utåt och ganska brett sen lägger du stången 5cm längre ner vilandes mot trapzmuskeln och försöker hålla huvudet så du tittar uppåt i nedre läget för att undvika svanka och lyfta med ryggen.

Tack för svaret! Nä jag kör utan nått under fötterna och har stången ganska långt ner. Däremot måste jag testa att vinkal ut fötterna, har inte tänk så mycket på det men det kan nog va där problemet ligger! Får återkomma efter nästa benpass. Tack!

Pecman wrote:
    Kanske gör du som jag själv gjorde i början?, lägger stången högst upp på nacken, träkloss under hälarna och går sen ner så ryggen ser ut som en pilbåge med röven pekandes bakåt som en strippa.

Det som händer då är att du lyfter med röven och ryggen och korsryggen blir den svaga länken, prova istället att stå plant mot golvet (om du nu använder högklackat?) med fötterna vinklade utåt och ganska brett sen lägger du stången 5cm längre ner vilandes mot trapzmuskeln och försöker hålla huvudet så du tittar uppåt i nedre läget för att undvika svanka och lyfta med ryggen.

Håller med dej om nästan allt, anledningen att jag kör med kloss under hälarna, är att jag kan gå ner rakare å inte behöver luta mej framåt lika mycke, i mitt fall beror de på korta ledband i foten,men vi e alla olika skapta

Pröva att ställa dig lite bredare isär med benen. Det funkar för mig.

benpress , tycker själv att böj tar så enormt på leder och knän /ryggen

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.