- This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Problem med ländryggen
Hejsan!
Har problem med min ländrygg, när jag kör ländryggsövningar så får jag endast kontakt i ena sidan (höger), medan vänstern är helt passiv. Man känner även att högersidan har mycket mer muskelmassa än vänstern. Detta har bidragit till stora problem för mig eftersom det skapar obalans i kroppen, även vid träning av andra muskelgrupper såsom bröst känner jag att jag ligger snett, eftersom högersidan av ländryggen är troligtvis starkare än vänstern.
Källan till problemet tror jag är den odisciplin jag hade när jag började träna (lyfta så mycket vikt som möjligt, skiter i hur ”taktiken”), då detta problemet inte existerade innan jag började med styrketränning (tränat i 1,5 år nu).
Har nu sänkt vikterna rejält samt försöker köra väldigt strikt och jag känner mer balans i kroppen nu (hade även problem med andra muskelgrupper), men tyvärr har det inte hjälpt ländryggen nåt. Har även börjat med statiska övningar såsom ”plankan” mm, men har inte hjälpt något, nästintill förvärrat det.
Har tampats med detta problemet i flera månader nu och känner bara hur det förvärras. Så jag undrar vilka man ska kontakta och om ni möjligtvis har några tips?
/Tacksam för svar.
Fortsätt att träna med låg belastning men strikt.
Det finns en trevlig övning som vi hårda killar i marinen kallade ”Hitlers hund” under morgongymnastiken… Googla den. En övning framför allt för stussen men också ryggen. Genom att du omväxlande lyfter hö och vä ben kan det vara lättare att ”känna” ländryggen och koppla in den i andra övningar som ex. rygglyft.
Pilates generellt rekommenderas. Eller konsult av duglig sjukgymnast.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY