Problem med SI-leden

Home Forums Skador och rehabilitering Problem med SI-leden

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Tjenare!

11/5-09 var jag med om en liten olycka, inget allvarligt.
    Dock sträckte det lite i ryggen så jag uppsökte läkare.
    Antog sträckning först. Men när det inte blev bättre så gick jag tillbaka.

Nu ganska precis 1år efter så har jag varit på ca
    10 läkarbesök.
    5 besök till naprapat.
    3 besök till sjukgymnast.

Dom har kommit fram till att det är SI-leden som ”töjts” ut lite och ligger och är rörlig istället för i princip blankt stilla.

Mitt jobb går ut på att lyfta, räknar på mellan 3-6ton per dag. Sjukskriven ca 1 tillfälle / mån.
    Får ingen sjukskrivning av läkaren eftersom jag ska röra på mig, men samtidigt säger läkaren att jag inte får lyfta tungt, fel eller egentligen böja på ryggen för mycket.

Finns inte så mycket att göra, min arbetsgivare har ingen skyldighet heller att producera fram ett nytt jobb som jag kan utföra. (Detta var en arbetsskada).

Är det någon som haft samma problem som vet vad som gör susen? Sjukgymnastens övningar har jag gjort i 1år men det har som inte blivit ett uns bättre.

Min gym-träning har blivit lidande, kan inte alls träna ländryggen förutom rehabiliterings-övningar. Kan inte träna ben mer än att köra ca 50 repetitioner på bensparkar.

Börjar bli less :)

Mvh

Om du nu har fått en diagnos, samt varit hos både läkare, naprapater och sjukgymnaster så känns det som om du redan borde ha fått en rehabiliteringsplan upplagd. Du skriver ju att du kör rehabiliteringsövningar och förmodligen finns det inte så mycket mer att göra än att fortsätta med detta.
    Ingen här kan ge dig bättre råd än undersökande vårdpersonal!

Använder du någon form utav bälte för tillfället? Har för mig att det finns någon form utav SI-ledsbälte som du har över bäckenet som hjälper till att stabilisera leden vid arbete.

Tommy Ivarsson wrote:
    Om du nu har fått en diagnos, samt varit hos både läkare, naprapater och sjukgymnaster så känns det som om du redan borde ha fått en rehabiliteringsplan upplagd. Du skriver ju att du kör rehabiliteringsövningar och förmodligen finns det inte så mycket mer att göra än att fortsätta med detta.
    Ingen här kan ge dig bättre råd än undersökande vårdpersonal!

Använder du någon form utav bälte för tillfället? Har för mig att det finns någon form utav SI-ledsbälte som du har över bäckenet som hjälper till att stabilisera leden vid arbete.

Rehabiliteringsövningar har jag fått stå för mycket själv, från sjukgymnast och läkare har jag i princip fått en stretching övning.
    Samt att han tyckte att jag skulle träna ländrygg och ben på lättare vikter. Men det håller inte riktigt, klarar inte av att lyfta rätt ens med stången.

Tror helt klart att folk här kan ge mig bättre råd än undersökande vårdpersonal. Vårdcentralen nu för tiden är pinsam, riktigt pinsam.
    Är du en hyffsat smärt tålig person och kommer till VC med problem och beskriver smärtan och problemet utan att gråta och skrika så får du ingen annan undersökning än ”Hem och vila ett par veckor”.
    Vårdcentralens sjukgymnast skulle jag inte heller ge alldeles för mycke creds till.

Personliga erfarenheter är för mig mycket mer värt än en läkares.
    Det gäller inte bara mitt ryggproblem eller läkare, det gäller det mesta i livet.

Nu har jag säkerligen haft ganska otur att få en trött less läkare och olika bestämmelser.
    Och därav känner jag att hjälpen jag fått inte duger till spec. mycket, jag försöker gärna på alla håll och kanter jag kan.
    Jag är less helt enkelt :)

*L.R* wrote:
    Är du inte nöjd så sök dig vidare till några andra samtidigt för att få second opinion.

Jo självklart, jag har bytt läkare nu och ska få en tid.
    Men för att få hjälp från alla håll och kanter så sträcker jag mig även till folk som kan ha haft samma problem och vet om jag kanske får nöja mig med det jag gör nu, eller om jag kan göra något mer.

Bälte finns det ja, men det ger ytterst lite stabilitet. Har kört med ett sånt bälte ett tag men det hjälper inte vid tyngre lyft. Kanske att det hade varit till hjälp om man bara behövt böja ryggen någon gång per dag och ta upp papper från golvet. Men nu gäller lyften upp mot 30kg+ från marknivå.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.