”puckelrugg” och framåtskjutna axlar

Home Forums Skador och rehabilitering ”puckelrugg” och framåtskjutna axlar

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

undra ifall man kan träna bort ”puckelrygg” alltså så man får en mer rak och ”finare” hållning på kroppen, vad ska man träna lr strechta?

likadant med framåtskjutna axlar, kan man träna lr stretcha detta?

tack på förhand!

För hållningens skull är det viktigt att träna rygg och baksida axlar samt stretcha framsida axel och bröst. Har du en S-formad rygg så är det också viktigt att stretcha höftböjaren och stärka magmuskulaturen.

Fyresdal puckelrygg? menar du kyfos?

Peter Storhannus wrote:
    För hållningens skull är det viktigt att träna rygg och baksida axlar samt stretcha framsida axel och bröst. Har du en S-formad rygg så är det också viktigt att stretcha höftböjaren och stärka magmuskulaturen.

okej, hur strechar man axel och höftböjaren?:)

Hej!
    Jag känner igen dina problem. Jag fick tips av en jobbarkompis på en övning som motverkar ”puckelrygg”. Jag har haft problem med att jag vart så stel i bröstryggen och att den är lite böjd, men nu är allt så mycket bättre på bara någon månad :-)

Man kan antingen göra övningen stående mot en vägg eller liggandes på golvet. Om du ligger på golvet så böjer man upp benen (som man gör när man gör situpps) och trycker ner svanken. Armarna läggs åt sidorna böjda mot golvet med handflatan uppåt (typ samma position som när man kör bröst i en maskin). Sedan drar man armen uppåt längs med golvet försiktigt så att man känner att det drar mellan skulderblanden. Ta en arm i taget. Jag brukar köra fem på varje arm, gånger 5.

Hoppas att det kommer att fungera för dig med :-)

Hej!
    Jag känner igen dina problem. Jag fick tips av en jobbarkompis på en övning som motverkar ”puckelrygg”. Jag har haft problem med att jag vart så stel i bröstryggen och att den är lite böjd, men nu är allt så mycket bättre på bara någon månad :-)

Man kan antingen göra övningen stående mot en vägg eller liggandes på golvet. Om du ligger på golvet så böjer man upp benen (som man gör när man gör situpps) och trycker ner svanken. Armarna läggs åt sidorna böjda mot golvet med handflatan uppåt (typ samma position som när man kör bröst i en maskin). Sedan drar man armen uppåt längs med golvet försiktigt så att man känner att det drar mellan skulderblanden. Ta en arm i taget. Jag brukar köra fem på varje arm, gånger 5.

Hoppas att det kommer att fungera för dig med :-)

Jag menar inte en riktig puckel.. Det var därför jag skrev ”puckelrygg”. Men du kanske vet vad det heter när man är lite böjd vid bröstryggen?

När man har för stor kurvatur i bröstryggen heter det att man har ökad kyfos, har man för mycket svank har man ökad lordos. Detta går att rätta till med rätt typ av styrketräning, stretching och hållning vid arbete tex, om man inte har en medfödd sjukdom/handikapp som gör att ryggraden böjer sig onaturligt mycket.
    Det viktigaste är som någon skrev tidigare stretch av bröstmuskler (både pectoralis minor och major), höftböjare och styrketräning av baksida axel och rygg (glöm för allt i världen inte axelns rotatorer!!!) för att få en bra hållning. Och naturligtvis att man tränar allsidigt, och inte överbelastar någon muskelgrupp. Antagonister bör alltid komplettera varandra och vara i balans.

Inte helt säker på att jag förstod din beskrivning men i vilket fall som helst hur ofta gör du denna övning?

edit

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.