Pulsfråga!

Home Forums Skador och rehabilitering Pulsfråga!

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Hej!
    Vet ej vart denna skall ligga men tänkte höra lite var pulsen ska ligga under en joggingtur??
    Funderar då jag tycker min puls är hög, men kanske skall vara hög?!

Jag har en genomsnittlig puls på 178-182 när jag joggar, när det går uppför stiger den till 190 för att sedan sjunka till runt 180, har fått upp puslen till 194 som högst än så länge, då flimmrade det lite framför ögonen : ..
    Joggar en kilometer på 5 min och då är det mkt uppförsbackar.. Men ska den ligga så högt, pulsen alltså, vad är ”normal-puls”?
    När jag kör tungt på gymmet går den upp i 170 och det känns bra mycket jobbigare än när jag joggar..
    Jag använder mig av pulsklocka med pulsband.

Tack för era svar!
    Kram// Lisa!!

Hej Lisa!
    Pulsen är ju högst individuell, och för att veta exakt var du ska ligga under jogging krävs att du gör ett maxpulstest, jobbigt som fan men nyttigt att testa! i annat fall är det viktiga upplevelsen, när du joggar – inte springer så ska det ju vara ganska jobbigt men inte jättejobbigt och kanske till och med kännas bara ”jobbigt”, inte ens ganska jobbigt alltså :) . Styrkan är ju oxå beroende på muskelgrupp och precis som löpning/jogging dagsform. Då kan det kännas jättejobbigt precis efter men ju mer vältränad du är desto lättare går pulsen ner igen vid vila, både efter jogging och styrketräning.
    Hoppas detta hjälper dig på vägen! :)

Din puls låter väldigt hög, och jag tror maxpulsen ligger runt 200 slag

Sänk hastigheten.

Löpning är precis som styrketräning.. tar man i för mycket kan man göra sig illa och skada sig. Man ska ligga på sin egen nivå och hitta balans.

SJälv har jag alltid tränat mycket flåsträning, så min kondition är väldigt bra om jag får säga det själv. HAr en vilopuls på runt 40 slag, så jag joggar ofta som förbränningsträning på fastande mage på morgonen, och då hinner jag 8 km på en timme på förbränningspuls på runt 120 slag. Sedan springer jag även i konditionssyfte på kvällarna ibland, men då betydligt snabbare och lägger mig runt 155-165 om jag kör ett ”jämnt” kondispass, och pendlar mellan ca 130 och 180 när jag kör HIIT

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.