- This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Råd om knäproblem (ev. Bursit)
Under våren har jag flugfiskat intensivt parallellt med styrketräning. När jag flugfiskar har jag rört mig på stenar/klippor och då jobbat både dynamiskt och statiskt med knäna i flera timmar. Ett ”flugfiskepass” innebär ca 3-4 timmars klivande på stenar och jag är rejält mör i låren efteråt.
För några veckor sedan märkte jag av att jag fick ont ovanför knäskålen i samband med fisket och det gick så långt att jag får känningar när jag böjer knäna, även till vardags (går i trappor, kliver ur bilen etc). Värken kan röra sig och om jag sitter stilla länge med benen i 90 grader, eller ligger raklång i soffan och sedan lyfter knäna upp så det blir en 90 gradig vinkel, så trycker/spänner det på knäskålen.
Har läst om hopparknä men det känns spontant mer likt en inflamation i en slemsäck(?)
Kommer inte kunna träffa en sjukgymnast på ca 4-6 veckor pga att jag befinner mig mitt i en flytt samt bor på en mindre ort utan sjukgymnaster. Känns trist att inte kunna göra nått då vila från benböj inte verkar ta bort problemet (har vilat 3 veckor men får ändå känningar när jag knäböjer utan vikt).
Finns det någon REHAB-övning som kan hjälpa och som jag kan göra tills jag får tag i en sjukgymnast?
Någon salva att smörja på?
Med hopp om svar!
47 st som läst men inget svar
Hjälp mig gärna formulera mig bättre om jag är otydlig(?)
Finns det någon REHAB jag kan ägna mig åt de närmsta veckorna tills jag träffar sjukgymnast? Kommer nog dröja ca 5-6 veckor innan jag är på plats och hittat en ny lämplig behandlare.
Kan jag utesluta ”hopparknä” i och med att värken är på ovansidan/ovanpå knäet?
Annars vore excentrisk träning, utifrån vad jag läst, att föredra.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY