Home › Forums › Skador och rehabilitering › Rehab efter armbrott
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 september, 2009 at 22:35 #61388Anonym anvandareMember27 september, 2009 at 22:35 #394199Anonym anvandareMember
Jag hade tränat bra under en längre period fram tills förra sommaren. Jag var i bättre form än någonsin. En lördag hade vi svensexa åt en kompis. På kvällen grillade vi lite, och bröt arm sådär på skoj. Jag hamnade mot en som var ungefär lika stark som jag. Matchen höll på i säkert 20 sekunder, jämnt som bara den. Jag upplever att det krampar lite i armen, men ivrigt påhejad tar jag i lite till.
Då plötsligt smäller det till, armen vrids till sidan, sen hänger den bara slappt vid min kropp. En oerhörd smärta vållar över en, det svartnar för ögonen. Armen är av… Närmare bestämt Homerusbenet gick alltså helt av.
Tiden närmast efter skadan var ett rent helvete, speciellt psykologiskt. Jag har opererat mina knän 3 gånger, så jag vet hur snabbt musklerna förtvinar, och det var det som jag visste skulle hända med min arm nu oxå.
3 månader har nu gott. Armen är som spagetthi, jag har ingen axel överhuvudtaget. Konditionen är på botten, midjemåttet större än någonsin… Jag mår faktiskt illa, och kämpar samtidigt med motivationen att börja bygga upp min kropp igen.
Finns det någon som varit i liknande situation som kan ge mej lite tips? Skall jag bara träna armen som varit av först? Jag vill höra att jag inte är den enda som brutit armen i samband med armbrytning, plus att jag hoppas att benet i armen blir till något igen….
28 september, 2009 at 10:43 #394200Anonym anvandareMemberÅh herre min skapare, som mormor hade sagt! Det där trodde jag bara hände på film! Vilket jäkla trauma!
Jag har tyvärr inget bra råd men jag skriver detta i sympati. Kan du inte uppsöka en sjukgymnast som kan ge dig tips på hur du ska fördela träningen? Självklart måste du komma igång med att bygga upp styrkan i din arm igen, men du bör nog räkna med att ta det i små steg. Jag kan tänka mig att det är lätta vikter som gäller och många reps för att få tillbaka styrkan. Om du börjar om från början och tar det lugnt så ordnar det nog upp sig.
Jag skadade en axel för några år sedan och det tog lite tid för mig att få tillbaka grundstyrkan i den armen efter operation. Jag har fortfarande, 5 år senare lite svårt att lyfta över huvudet.
Hoppas någon med samma erfarenhet som du kan inflika med råd här.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.