Rehab efter fotledsbrott!

Home Forums Skador och rehabilitering Rehab efter fotledsbrott!

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hejsan!

Kom precis hem från sjukan där de har plockat av mitt gips efter 6 veckor. Vaden var det ju inte mkt kvar av.

Men när jag frågade om sjukgymnastik så sa de att det där klarar du nog själv. Jaha tänkte jag och började linka så smått på foten. Ont som satan gjorde det. Nu när jag kom hem sen så har jag börjat söka på nätet efter övningar och tips, men hittat nada. (det enda jag hittade var en jeppe på freeride forumet som sa att man skulle plocka av gipset i förtid och börja träna benet)

Vad har ni för tips och erfarenheter att dela med er av? Med tanke på att gipset just åkt av tänker jag vänta ett par veckor med att träna benet på gymet.

Bra rörelseövningar? Hur mkt träning kontra vila? Full kroppstyngd eller hjälp med kryckor?

Tack på förhand!

Prova kör tex benpress extremt lätt så trycker du vikten med ditt ”bra” ben och hjälper bromsa ner med ditt ”dåliga”.
    Var försiktig.

Jag har pajjat min vänstra ankel rejält två ggr, varav ena gången så slets div. senor av och några sprickor uppkom.

Börja linka på foten mer och mer. Tillslut kan du gå, börja därefter att köra benböj med din kroppsvikt. Jag själv hade rysligt ont när man var längst new i squat’en (”Assdeeptotheground”), så om du med får det, fortsätt att köra med din kroppsvikt tills du kan utföra rörelsen utan smärta någonstans. När du nått hit brukar det gå väldigt fort att komma billbaka till sina normala vikter.

Den riktiga vadträningen får du skjuta upp ett bra tag framöver om dina senor är trasiga. Men försök att trippa på tå så gott det går ibland.
    Utöver detta så tog jag heta fotbad varje dag för att öka blodgenomströmningen. Håll foten varm med extra sockor i övrigt.

Detta var illa skrivet, är sjukt trött (har sovit hiskeligt lite de senaste dagarna). Men du förstår nog min poäng. Använd foten i alla dess möjliga rörelsemoment, och ofta, öka påfrestningen tills du klarar av din kroppsvikt utan minsta hysch innan du börjar pressa benträningen på gymmet igen. Simple.

fabbe72 wrote:
    Hejsan!

Kom precis hem från sjukan där de har plockat av mitt gips efter 6 veckor. Vaden var det ju inte mkt kvar av.

Men när jag frågade om sjukgymnastik så sa de att det där klarar du nog själv. Jaha tänkte jag och började linka så smått på foten. Ont som satan gjorde det. Nu när jag kom hem sen så har jag börjat söka på nätet efter övningar och tips, men hittat nada. (det enda jag hittade var en jeppe på freeride forumet som sa att man skulle plocka av gipset i förtid och börja träna benet)

Vad har ni för tips och erfarenheter att dela med er av? Med tanke på att gipset just åkt av tänker jag vänta ett par veckor med att träna benet på gymet.

Bra rörelseövningar? Hur mkt träning kontra vila? Full kroppstyngd eller hjälp med kryckor?

Tack på förhand!

Jag undrar hur det gick för dig med rehaben?

Jag har själv råkat ut för samma sak!
    gips i sex veckor som är borta nu, men hur får man sin fot att bli som förut igen?
    Den svullnar hela tiden, och värker!
    Hur lång tid kan det tänkas ta innan svullnaden ger med sig?
    Kan man massera? Ska man använda sig av värmande salvor/krämer som ökar blodgenomströmningen?
    Det har nu gått 2 veckor sen gipsen kom av. Hur mycket kan man träna en svullen fot?
    MVH Nettan

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.