Rehab vid ”senfibersprängning”

Home Forums Skador och rehabilitering Rehab vid ”senfibersprängning”

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Ådrog mig en fibersprängning mellan fästet muskel-sena i pectoralis major kring april. Trodde först att det var något annat så jag försökte träna bort det men det gick inte. Vilade från bänkpress och all annan bröstträning också för den delen. Kände inget efter ett tag och efter ca 2-3 veckor körde jag bänk igen, lite lättare än vanligt. Fick ingen smärta av det, provade igen att köra ett snäpp tyngre än gången före och detta gick också bra. Passet därpå körde jag på samma vikt som jag slutade att träna på innan och rent styrkemässigt gick det bra, men jag fick en konstig känsla efteråt. Nästa pass körde jag på vikter mellan de två sista passet men efter detta pass så förstod jag att det var vila som gällde igen, skadan var inte läkt tillräckligt så jag slog upp den igen. Nu har jag vilat från bröstträning i över två veckor och känslan av att det är en skada där har försvunnit. Jag vet däremot att skadan inte är läkt på djupet ännu, men det jag funderar är om jag förstör läkningprocessen genom att träna på vikter som inte ger upphop till omedelbar smärta. Eftersom det inte är muskler det handlar om så fungerar det lite annorlunda. Nån med erfarenhet av detta/kunskap om detta, i så fall hur gjorde ni/hur ska jag göra?

Tacksam för svar

Hur vet du att du har en senfibersprängning? Vad är en senfibersprängning? Menar du att en mindre mängd senstruktur har slitits av dvs. liktydigt med en partiell senruptur? var sitter din maximala smärta?

Jag vet inte att det är det men det jag läst om det stämmer väl in. En fibersprängning utgörs i första hand av bristningar samt förstörda muskelfibrer och omkringliggande bindväv. En sån fibersprängning kan också förekomma i övergången mellan muskel och sena och därför tar den längre tid att läka (veckor). Men som sagt jag är inte säker. Fibersprängning är nog bara ett annat namn på en skada. Den litteratur jag har skriver om det och jag har inte funnit något om det när jag googlat, förutom Zidane i VM 2002 och (sexnoveller sic!).
    Den uppkom av vanligt bänkpressande, hade ett uppehåll från bänkpress i ungefär 3,5 år och började köra bänk igen i början på våren. Och som alla insatta känner till så går ökningarna fort så länge man kör på vikter som man tidigare kört på. När jag började närma mig de vikter jag körde på då så uppkom denna skada. Den gör sig påmind på så sätt att smärta uppstår i axelpartiet övergång mellan sena och muskel i pectoralis major (det är inte triggerpunkter i infraspinatus). Märkligt nog så kunde jag köra partiella reps i bänk i smithmaskin på ca 120-130% av 1rm utan smärta.
    Jag läste på ett amerikanskt forum om en kille som haft problem med bicepssenan vid vanlig bänk, men det känns verkligen som att skadan sitter i bröstmuskeln. Har haft ett uppehåll från bänken i 3 veckor nu, provade snedbänk i söndags och tycker inte att jag kände något, körde 10: or och har en mkt träningsvärk idag och har inte kunna utvärdera hur det känns rent smärtmässigt, men jag tror det är ok. Sunt förnuft får råda, jag kör lugnt ett tag och får trappa upp eftersom det oftast inte finns nån snabb mirakelkur (läs annat än vila) för oss träningsnarkomaner:nerd:

Vad jag vet så växer muskler och senor olika snabbt. Om senan inte hänger med i muskelns utveckling, kan en skada uppstå.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.