Home › Forums › Skador och rehabilitering › Rehabövningar för underarmen
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 september, 2012 at 18:19 #99026Anonym anvandareMember30 september, 2012 at 18:19 #1069756Anonym anvandareMember
Jag har problem med min vänstra armbåge/underarm.
Fick problemet förra sommaren då jag började träna på allvar, så jag lade ner träningen och nu när jag börjat igen så kommer problemet smygande.
Det börjar som en trött och stickande känsla i armbågen vid senan i ”cp-knölen” och när symptomet blir värre så utvecklas det till en molande värk som ilar ner i underarmsbenet på lillfingersidan.
Värst är övningar som tung bänk, skivstångscurl, upprätt rodd osv. Men jag kan även så ont när jag skriver mycket vid datorn eller spelar gitarr och använder fingrarna. Och gör jag en vanlig armhävning så ilar det till i underarmen direkt.
Jag har bytt ut skivstångscurl mot hammercurls vilket blir bättre, men så fort jag lägger på vikt och börjar träna tyngre med 6-8 reps så får jag ont av även detta.
Har varit hos diverse läkare utan att få hjälp, det enda som rekomenderas är vila, men det hjälper inte för nu har jag vilat ett år och så fort man börjar träna lite tyngre så kommer skiten tillbaka..
Någon som har några tankar på symptom eller rehabövningar?
30 mars, 2013 at 22:02 #1075504Anonym anvandareMemberDe flesta senor till de muskler som utför flexion av handleden, alltså dra-mot-sig rörelser, är fästa på ”cp-knölen” (om du menar olecranon, knölen som är på den inre sidan av armvecket?).
Jag misstänker att det kan röra sig om en inflammation i antingen fästet av en sena eller större delar av senan eller muskeln. Om det är inflamation syns det inte på vanlig röntgen, utan du måste ha en magnetröntgen.
Jag har benhinneinflammation i det benet, med en smärta som känns mest molande som du säger och även ibland lite äckligt, typ som om det är ruttet där inne.
Jag har också haft månader av vila utan att det försvunnit.Jag har gått mycket till sjukgymnaster, naprapater och osteopater som alla säger att sådana inflammationer är mycket svårläkta och kräver vila och vård för att inte utvecklas till värre kroniska problem, men att det finns saker man kan göra för att påskynda:
T ex kan problemet ha uppstått pga att man inte tränat muskelgrupper allsidigt. Idetta fall borde du träna underarmens extensions-muskler (de som för handryggen uppåt, som i en vinkning). Stretcha alltid efteråt för att inte få handledsproblem också.
Se även till att du är jämnt tränad i axlar och bål/rygg, t ex lika stark i hela ryggen som mage och inte har axlar som lutar för mycket innåt.
Stretcha de muskler där det gör ont, och massera gärna knöl och ben om du kommer åt.
Tänk över din kost, det finns saker som är sämre eller bättre för inflammationer.Jag har gått till sjukgymnast och fått ultrljudsbehandling som har hjälpt, det finns även laserbehandling och shock wave therapy som sägs hjälpa.
Rent generellt kan ju sägas att allmänläkare är ganska kassa vid idrottsskador. Gå till sjukgymnaster inriktade på sport eller om du har råd naprapater med samma inriktning.
Lycka till, och håll ut.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.