Rotator cuffen!

Home Forums Skador och rehabilitering Rotator cuffen!

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Hello!

Jag skadade cuffen när jag körde översida bröst, det knakade till och sen var det farväl med tunga vikter för axlar och bröst.

Någon som har tips på ett upplägg för att få igång axeln igen, och hur ofta kan jag köra?

Mvh Anders.

Utifrån vad du berättar låter det inte troligt att det är frågan om en rotatorcuffskada. Ett bra tips när det gäller träningsskador av dessa slaget är initial vila, sedan passiv rörelseträning och lätt aktiv träning.

När jag fick problem med axeln uppsökte jag en naprapat, och efter några gånger hade jag fått en del behandling samt träningstips, så nu är det avhjälpt. Jag råddes att alltid köra rotatorcuffsövningar som uppvärmning innan pressövningar. Axlarna vill du inte skada, var försiktig med dem

Ferdinand wrote:
    När jag fick problem med axeln uppsökte jag en naprapat, och efter några gånger hade jag fått en del behandling samt träningstips, så nu är det avhjälpt. Jag råddes att alltid köra rotatorcuffsövningar som uppvärmning innan pressövningar. Axlarna vill du inte skada, var försiktig med dem

Hur gick behandlingen hos nappen till? Och vilka övningar och hur gick behandlingen hos nappen till? Och vilka övningar kör du för cuffen, upplägg sett/reps etc..?

Mvh ANders[/QUOTE]

Mvh ANders

Till en början undersökning. Sedan hård massage på fram och baksida av axeln samt skärpning av mig med stretchövningar mellan gångerna. Sen gav hon mig rådet att köra sittande militärpress i smith, men bara negativ fas, så tungt att jag inte orkade lyfta uppåt. Till slut gav det faktiskt med sig. Men det var min skada, det. Jag ångrar då inte att jag gick till naprapat.Jag brukar köra rotatorcuffsvarianten där man stående håller armbågen mot kroppens sida och roterar utåt, 3 x 10-12 reps, lätta vikter.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.