Rotatorcuff Neurit Suprascapularis

Home Forums Skador och rehabilitering Rotatorcuff Neurit Suprascapularis

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Efter ca 18års gymmande har jag nu fått min första axelskada:(

Händelse förlopp:

Vaknade upp en morgon för ca 3-4veckor sedan, vänster axel kändes väldigt konstig och instabil. Kraftlös i rotatorcuffrörelsen. Dock ingen smärta alls.
    Kvällen innan uppvaknadet hade jag kört axlar och triceps på gymmet, allt kändes som det brukar göra. Körde ingen bröstpress eller dips.

Det gick några dagar, smärta börjar komma kring vänster axel och skuldra, rotatorcuffsmuskulaturen är nu helt paralyserad och väldigt öm, kan inte utåtrotera armen.

Jag träffar en sjukgymnast på mitt jobb som rekommenderar vila och ordinerar antiinflammatoriskt som jag äter 10dagar.

Någon dag efter sjukgymnastbesöket bokar jag på eget initiativ massage.

Jag får rotatorcuffsmuskulaturen som är väldigt öm, hårt masserad.
    Ömheten i muskulaturen dämpas några dagar efter massagen, dock så är jag fortfarande öm där(men inte som innan massagen).

Besvären kvarstår(infraspinatus paralyserad) och jag har svårt att sova pga tilltagande värk i skuldra/axel nattetid.
    Vid försök att utåtrotera armen så fungerar infraspinatus inte, det gör inte ont.

Har träffat en läkare för ca 1 vecka sedan som remmiterade mig till ultralud på axel, har fått tid den 23 februari.
    Läkaren rekommenderade en sjukgymnast som är duktig på idrottsskador, som jag har besökt för 2dagar sedan.

Han såg även att mitt skulderblad rörs alldeles för mycket(Vingande scapulae vid isometriskt test).

Han bedömde: Troligen med tanke på icke trauma, en neurit suprascapularis, med bortfall av infraspinatus.

Jag har bokat en tid hos läkare imorgon(på sjukgymnasts innitiativ) för att få remiss till EMG och neurografi för prognos(kolla om nerven är skadad eller helt av), och få smärtstillande utskrivet.

Skall besöka sjukgymnast för uppföljning om 6 veckor.
    Han gav mig ett träningsprogram(lättare träning) för att stimulera regeneration av nerv.

Övningar:
    1. Enarms hantelrodd
    2. Stående hantellyft åt sidan(axlar)
    3. Sittande bicepscurl med hantel
    4. Stående axelrotation inåt i cc
    5. Stående axelrotation utåt i cc(till en början helt utan motstånd när jag kan börja röra armen)

Det känns som jag har fått bra hjälp av sjukgymnasten som ställde diagnosen neurit suprascapularis.

Han sa att om det går bra kan jag börja bli bättre om 6-8veckor. Kan dock dröja upp till 1 år innan skadan är läkt.:(

Någon expert som har tankar kring diagnosen neurit suprascapularis?

Eller någon som har varit med om något liknande och har några tips/tankar?

Hade i min högra 18 mån.. sen hoppa det över till min vänstra 6-7 månader nu har provat allt, bara vänta ut skadan tyvärr.
    Kört alla rotatorkuffsövingar som finns massage piller allt! kört lite pronaxen nu ett tag och tycker det funkar ok men sen börjar man panga på igen vips så är smärtan tillbaka.

Men som sagt bara vänta ut skadan tyvärr

Biccen wrote:
    Hade i min högra 18 mån.. sen hoppa det över till min vänstra 6-7 månader nu har provat allt, bara vänta ut skadan tyvärr.
    Kört alla rotatorkuffsövingar som finns massage piller allt! kört lite pronaxen nu ett tag och tycker det funkar ok men sen börjar man panga på igen vips så är smärtan tillbaka.

Men som sagt bara vänta ut skadan tyvärr

Hade du samma sjukdomsförlopp, dvs oförmögen att rotera axel/armen utåt(utan smärta till att börja med)?

Hade du fått diagnosen neurit suprascapularis?

Isåfall gjorde du några undersökningar?(Ultraljud+test av nervfunktioner)?

Nä, visste redan vad det var! så behövdes inget ultraljud m.m jag har haft ont i alla vinklar osv… men det blir bättre och bättre gäller bara att ha tålamod m.m.

Så börja stretcha kör lite övningar för r-kuffen och massera in lite liniment några ggr om dan, och köp pronaxen super tycker jag då jag har testat nästan alla såna som apoteket har.

Hittade en bra site med info om skadan mm.

Infraspinatus är muskeln som inte fungerar.

[http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/front/shoulder/impingment_syndrome.htm]

[http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/front/shoulder/impingement/rehabilitation.php]

Intressant utdrag ur den nedre länken:

Correcting postural issues

Shoulder impingements are common in individuals with poor posture and scapula (shoulder blade) movement dysfunctions.
    This is commonly caused by tightnesses in the chest muscles (especially pectoralis minor), which pull the shoulder blade forwards.
    Also, weakness in the upper back muscles, particularly serratus anterior, which allows the shoulder blade to be pulled forwards by the chest muscles.
    Working on improving the posture can begin from day one, through demonstrations of good posture and chest stretching.
    This can be progressed to include scapula setting and stabilisation exercises.

Korta bröstmuskler är nog en av förklaringarna till skadan iaf.

Får jobba på stretchen lite tror jag, övningen nedan är i dagsläget inget för mig :)

[http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/stretching/chest_stretch_partner.php]

Tack för länkarna, japp det kan ofta bero på för korta bröstmuskler med.
    Man blir ju ganska dålig på att stretcha när man inte har ont HOST HOST! och tyvärr får man lida för det senare…

men hoppas du blir bra i axeln snart i alla fall mvh

Såg att jag skrev fel datum för ultraljudet på axeln tidigare, det var idag.

Undersökningen bekräftade det som sjukgymnasten sagt tidigare:

Att suprascapularis nerven är mekaniskt påverkad och paralyserar infraspinatus och teres minor.

Tydligen väldigt ovanligt enligt läkaren.

Ultraljudet visade att det som klämmer på nerven var 2cm stort och ganska runt.
    Det var antingen bursan(slämsäcken), som skall vara väldigt tunn(mindre än 1mm)
    Eller ett ganglion(utläkt ledvätska).

Läkaren trodde att operation var nödvändig. Han nämnde även kortison, men jag fick uppfattningen att det var operation som gällde, skadan skulle inte självläka.:evil:

Men den slutliga bedömningen skulle ortopeden göra och återkomma.

Jag frågade om det fanns någonting jag kunde göra för att skynda på ”läkning”, svaret blev nej.

Men skulla iaf fortsätta träna och röra på mig.

Skall göra allt som går för att få en operationstid så fort som möljigt, om det nu blir operation..:up:

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.