Home › Forums › Skador och rehabilitering › Rotatorcuffar
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 juni, 2011 at 20:35 #52257Anonym anvandareMember8 juni, 2011 at 20:35 #127838Anonym anvandareMember
Tja!
Har börjat köra 2 övningar för rotatorcuffarna varje styrketränings pass, tränar 4ggr/veckan. Är det för mycket att köra 4ggr i veckan?
Har en axel som krånglar 😥
8 juni, 2011 at 22:06 #127839Anonym anvandareMemberMotivation wrote:Tja!Har börjat köra 2 övningar för rotatorcuffarna varje styrketränings pass, tränar 4ggr/veckan. Är det för mycket att köra 4ggr i veckan?
Har en axel som krånglar 😥
Nej det är det inte om du kör med lätta vikter och fullängdsrörelser. Rekommenderas starkt att du fortsätter med rotatorcuffövningar efter problemet har löst sig tex som uppvärming inför bröst träning.
9 juni, 2011 at 10:53 #127840Anonym anvandareMemberZoltan Szabo wrote:Nej det är det inte om du kör med lätta vikter och fullängdsrörelser. Rekommenderas starkt att du fortsätter med rotatorcuffövningar efter problemet har löst sig tex som uppvärming inför bröst träning.Tack för bra svar!
Har dock en till fråga som jag glömde ta i mitt första inlägg..
När är det bäst att att utföra övningarna,innan eller efter jag har tränat? Jag kan tänka mig att det är bäst att köra dom innan jag kör Bröst och axlar. Men när jag kör till ex. ben och rygg så går det väl lika bra att köra dom när man har tränat klart.Det kanske inte har någon betydelse när man kör dom?Jag kommer självklart fortsätta efter att axeln har blivit bra,är fullt medveten om att det är bra för att stärka axeln och motverka skador.
9 juni, 2011 at 11:07 #127841Anonym anvandareMemberMotivation wrote:Tack för bra svar!Har dock en till fråga som jag glömde ta i mitt första inlägg..
När är det bäst att att utföra övningarna,innan eller efter jag har tränat? Jag kan tänka mig att det är bäst att köra dom innan jag kör Bröst och axlar. Men när jag kör till ex. ben och rygg så går det väl lika bra att köra dom när man har tränat klart.Det kanske inte har någon betydelse när man kör dom?Jag kommer självklart fortsätta efter att axeln har blivit bra,är fullt medveten om att det är bra för att stärka axeln och motverka skador.
Värm upp med övningen där axelleden är involverad dvs bröst, rygg och axelträning om du vill. Övrigt kan du träna det när som.
Har du korrekt rörelse på den? Har nån sjukgymnast visat eller nåt sånt?
Kolla in på youtube efter arne48 och hur han utför rotatorcuffövningen ifall du är osäker.
9 juni, 2011 at 11:32 #127842Anonym anvandareMemberZoltan Szabo wrote:Nej det är det inte om du kör med lätta vikter och fullängdsrörelser. Rekommenderas starkt att du fortsätter med rotatorcuffövningar efter problemet har löst sig tex som uppvärming inför bröst träning.Zoltan speaks the truth!
Finns inget bättre för att förebygga problem med axlarna. :up:
13 juli, 2011 at 14:05 #127843Anonym anvandareMemberVilka övningar kör du?
9 augusti, 2011 at 15:01 #127844Anonym anvandareMemberLåter bra!
Börja med armbågen intill kroppen. När du känner att du har kontroll, ett bra rörelseutslag och blivit starkare så kan du flytta ut armbågen och köra samma övning men med armen helt stabiliserade i 90° flexion(fram)+abduktion(sida).
Finns mängder av varianter på dessa övningar även utan dragapparat, men den är bra att börja i. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.