Home › Forums › Skador och rehabilitering › Rotatorcuffen
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 maj, 2008 at 15:29 #73018Anonym anvandareMember21 maj, 2008 at 15:29 #580749Anonym anvandareMember
Någon som vet hur lång tid det brukar ta att bli av med besvären kring rotatorcuffen? Och en annan fråga. Vore snällt om någon kunde dela med sig av bra övningar för framsida axlar då jag inte kan köra vanliga pressar när jag har problem med rotatorcuffen.
21 maj, 2008 at 15:52 #580750Anonym anvandareMemberAdolfsson wrote:Någon som vet hur lång tid det brukar ta att bli av med besvären kring rotatorcuffen? Och en annan fråga. Vore snällt om någon kunde dela med sig av bra övningar för framsida axlar då jag inte kan köra vanliga pressar när jag har problem med rotatorcuffen.Svår fråga att besvara. Vad har du för besvär och hur länge har du haft dem? Generellt så måste man låta läkningen ta tid när det gäller muskel och ledskador. Både vila och specifik fysisk träning är bra för rotatorcuffen. Det kan ta allt från veckor till månader innan du är återställd. Det är tyvärr stor risk för att skador blir mer el. mindre permanenta, så var noga med rehab.
Övningar vågar jag inte rekommendera.
21 maj, 2008 at 16:36 #580751Anonym anvandareMemberJag har alltså problem med rotatorcuffen, båda axlarna. Har tränat i ungefär 2 år och besvären har väl hängt med nästan från början, bara att jag då inte tänkte mycket på det. Det ”knäpper” till i axlarna vid sidolyft med hantlar och jag kan inte släppa hantlarna ända ner till axlarna då jag kör pressar då axlarna låser dig och smärta uppstår. Men jag ska köra mera rehab nu och vara försiktig med axlarna. Någon som har nån favoritövning för rotatorn som funkat? Tacksam för svar!
21 maj, 2008 at 18:34 #580752Anonym anvandareMemberTycker att du ska uppsöka en sjukgymnast om du inte har gjort det redan. Jag ska själv dit snart pga att mina leder i axlarna är utöjda (belastningskada) Nu snor jag denna tråd. Vet någon om man nånsin kan träna upp skadan så att den blir fullt fungerande ?
21 maj, 2008 at 21:52 #580753Anonym anvandareMemberNej det har jag inte, men ska faktiskt göra det nu, hoppas allt ordnar sig nu!
3 juni, 2008 at 09:23 #580754Anonym anvandareMemberAdolfsson wrote:Jag har alltså problem med rotatorcuffen, båda axlarna. Har tränat i ungefär 2 år och besvären har väl hängt med nästan från början, bara att jag då inte tänkte mycket på det. Det ”knäpper” till i axlarna vid sidolyft med hantlar och jag kan inte släppa hantlarna ända ner till axlarna då jag kör pressar då axlarna låser dig och smärta uppstår. Men jag ska köra mera rehab nu och vara försiktig med axlarna. Någon som har nån favoritövning för rotatorn som funkat? Tacksam för svar!Titta i Body’s marsnummer och artikeln om de osynliga hjältarna. Har själv börjat ta tag i min rotatorcuff som krånglat av och till i flera år.
Lycka till!3 juni, 2008 at 11:54 #580755Anonym anvandareMemberJag har haft precis det problemet du beskriver , jag började med o köra övningar för rotarcuffarna ca 2 veckor. Sedan började jag lätt med småvikter
(efter en väl genomförd uppvärmning). efter 2 månader försvann smärtan helt, det är viktigt att du värmer upp ordentligt när du har de där problemet.7 juni, 2008 at 21:52 #580756Anonym anvandareMemberfredddie wrote:Jag har haft precis det problemet du beskriver , jag började med o köra övningar för rotarcuffarna ca 2 veckor. Sedan började jag lätt med småvikter
(efter en väl genomförd uppvärmning). efter 2 månader försvann smärtan helt, det är viktigt att du värmer upp ordentligt när du har de där problemet.Det låter bra :emo-thumb försöker att träna så nu. Tackar
8 juni, 2008 at 02:34 #580757Anonym anvandareMemberDet har ar ju bara en anekdot men jag gick till en kiropraktor som integrerat ART-tekniker i sitt arbete och han gjorde ett fantastiskt jobb. Jag vet inte om det finns ART-licensierade utovare i Sverige.
Gick till honom 3 ganger i veckan i en manads tid och sedan tog det mig tre manader till efter det med rehabtraning att bli bra i axlarna. Da korde jag utat- och inatrotationer samt kunde jag kora pressar over huvudet man anvande da bara stangen. For mig kandes Bradford-pressar bra da jag tyckte det hjalpte mig med rorligheten i axlarna. Jag kunde aven kora hantelpress pa flat bank och med armbagarna intill sidan av kroppen utan axelsmarta. Vanlig bank eller vanlig hantelpress fick jag helt avsta fran under rehabtiden.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.