Ryck i musklerna?

Home Forums Skador och rehabilitering Ryck i musklerna?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Vet ej om detta är rätt ställe att placera frågan i men jag testar här.
    Har sökt men inte hittat något.

Som topic lyder,
    Ibland när man sitter och gör vad som helst, under lektionstid eller liknande så kan det hända att man ibland får ryckningar i musklerna.

Som till exempel när jag satt idag i skolan och vänstra böstmuskeln började rycka. Det varade ca 10-20 sek.

Vad beror det på? Är det bra eller dåligt?

Upplever det med ibland. Kan hålla i sig i flera minuter….

Min axel ryckte och höll på en halvitmme när jag skulle sova… Antar att det beror på spänningar i musklerna… Kanske börjar de rycka när man håller på att somna, du sa ju att du var i skolan? :p

Har haft samma upplevelse, men jag tror det har att göra med nerverna som orsakar det.

saken e den att ibland har jag det, presis innan jag ska somna,, jag tror det e nerverna som får ”fnatt”,, typ presis innan sömn ögonblicket så kan jag tex, kassta med handen . dom flesta har väll sparkat med benet eller liknande , men detta e ett mer krafftfullt slag.. har även somnat på handen och med den skickat iväg huvudet,, helt värdelöst..

Micke-S wrote:
    ..har även somnat på handen och med den skickat iväg huvudet,, helt värdelöst..

Haha, låter ju som en rolig upplevelse :D

Angående topic; Har även själv vid väldigt avslappnade tillfället fått ryckningar i vissa muskler, bland annat pecs och biceps..

Frågan är vafan det beror på.
    Undrar om det finns någon ”vetenskaplig förklaring” :)

lind3r wrote:

Google -> muskelryckningar -> Sök -> Första länken:
    [http://web4health.info/sv/answers/soma-muscle-twitches.htm]

Verkar där som om det kan ha med psykologiska saker att göra, tex nedstämdhet, ilska, sorg osv..
    Verkar inte finnas någon ”vetenskaplig förklaring” utan bara antaganden.

lind3r wrote:

Låter som så kallad Leamus/Fascikulation, hittade dock ingen bättre länk än [http://no.wikipedia.org/wiki/Leamus denna].
    Samt lite information från Apoteket [http://www.apoteket.se/content/1/c4/51/99/Neurologi1.pdf här ](texten nedan).

Med fascikulation menas en muskelrörelse under
    huden orsakad av aktivitet i muskelfibrer
    från motorisk enhet. Fascikulationer kan förekomma
    som normalt fenomen, benigna fascikulationer,
    hos friska med normal muskelstyrka
    och utan muskelförtvining. Fenomenet kan ses
    efter muskelansträngning.

Wow, Ni har kontakt med musklerna;P

saken e den att det har med nervsystemet att göra, presis som att en höna springer även när den e död.. nerimpulserna säjjer till den att springa,, har du exempelvis trännat biceps kan du fortfarende ha nervinpulserna kvar att böja armen.. eller linknade, .. min sammanfattning iallafall, =)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.