Ryckningar i muskler samt ryggbesvär

Home Forums Skador och rehabilitering Ryckningar i muskler samt ryggbesvär

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej!

Har skummat igenom forumet och sökt men inte fått några bra träffar så jag
    frågar istället. Lite background info först:

Ålder: 21
    Längd: 183
    Vikt: 88
    Tränat styrketräning sen 1999 (snart 7 år). Innan dess brottning och lite
    andra lättare sporter.

1. Har haft besvär med ryggen, förmodligen efter att jag utsatt den för hög
    belastning. Tränade ben i tisdag utan bälte (blivit snott på gym1) och när jag
    senare på kvällen kom i ett visst läge så kändes det som 1000 nålar i ryggen
    om jag bara skrek till. Har upplevt detta förut när jag tillexempel reser mig
    från liggande till sittande utan att använda händerna och när jag böjer mig
    fram i vissa lägen. Kan det vara diskarna? Tycker inte att jag är särskilt stel
    men kan det vara att man kör FÖR tungt.

2. Upplever ”ryckningar” i musklerna. Kan vara när jag sitter stilla eller när jag
    ska sova. Till exempel så börjar tricepsen (långa huvudet) att rycka, lite som
    kramp men inte alls lika mycket. Kan hålla på i några minuter. Tror det är
    någon mer del av triceps som rycker ibland och även quadricepsen.
    Gör inte ont eller något men man undrar ju. Är bara en speciell del, alltså inte
    hela armen/benet.

Glad om jag kunde få svar på mina frågor. Speciellt ryggfrågan.

/Bob

Bob wrote:
    Hej!

Har skummat igenom forumet och sökt men inte fått några bra träffar så jag
    frågar istället. Lite background info först:

Ålder: 21
    Längd: 183
    Vikt: 88
    Tränat styrketräning sen 1999 (snart 7 år). Innan dess brottning och lite
    andra lättare sporter.

1. Har haft besvär med ryggen, förmodligen efter att jag utsatt den för hög
    belastning. Tränade ben i tisdag utan bälte (blivit snott på gym1) och när jag
    senare på kvällen kom i ett visst läge så kändes det som 1000 nålar i ryggen
    om jag bara skrek till. Har upplevt detta förut när jag tillexempel reser mig
    från liggande till sittande utan att använda händerna och när jag böjer mig
    fram i vissa lägen. Kan det vara diskarna? Tycker inte att jag är särskilt stel
    men kan det vara att man kör FÖR tungt.

2. Upplever ”ryckningar” i musklerna. Kan vara när jag sitter stilla eller när jag
    ska sova. Till exempel så börjar tricepsen (långa huvudet) att rycka, lite som
    kramp men inte alls lika mycket. Kan hålla på i några minuter. Tror det är
    någon mer del av triceps som rycker ibland och även quadricepsen.
    Gör inte ont eller något men man undrar ju. Är bara en speciell del, alltså inte
    hela armen/benet.

Glad om jag kunde få svar på mina frågor. Speciellt ryggfrågan.

/Bob

Jag förstår vad du menar. Musklerna lever ett eget liv, brukar jag säga.
    Musklerna är ju egentligen inte till för att tränas och bli större, utan kroppen
    är ju skapt för vi ska leva. Musklerna i ditt läge, kan vara spända och håller på att slappna av.
    Min egna erfarheter av ryckningar, är ju för jag har spasisitet i en del muskler och detta betyder ”över spända muskler”. Det gör inte ont, som tur är.

Mina muskler ”spelar” på detta vis, var ända jag, så mitt svar till dig, är att lägga in lite mer muskeltöjningar efter dina pass.

Din ryggfråga kan jag inte svara på, mer än att jag tycker du ska pröva på halva reps i marklyft. Då kan du utföra dessa i smithmaskin…

Även anus kan självsvänga vid orgasm, både för män och kvinnor.:O

geo wrote:
    Fråga nummer två är redan besvarad och ”utredd” i den här tråden:
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=1901]
    Tror du menar samma sak…

Aaa, det fanns redan en. Synd att den inte gav något ”vettigt” svar bara men tack ändå.

ric69 wrote:
    Jag förstår vad du menar. Musklerna lever ett eget liv, brukar jag säga.
    Musklerna är ju egentligen inte till för att tränas och bli större, utan kroppen
    är ju skapt för vi ska leva. Musklerna i ditt läge, kan vara spända och håller på att slappna av.
    Min egna erfarheter av ryckningar, är ju för jag har spasisitet i en del muskler och detta betyder ”över spända muskler”. Det gör inte ont, som tur är.

Mina muskler ”spelar” på detta vis, var ända jag, så mitt svar till dig, är att lägga in lite mer muskeltöjningar efter dina pass.

Din ryggfråga kan jag inte svara på, mer än att jag tycker du ska pröva på halva reps i marklyft. Då kan du utföra dessa i smithmaskin…

Tack, det verkar ju vara en vettig förklaring. Ska prova att stretcha lite extra och se om det blir någon skillnad. Har fått fortsatta ryckningar högt upp i quadsen idag, har även träningsvärk i ben sen i tisdags. Ska se om ”ryckningarna” går över när träningsvärken är över.

Jag brukar få det i ögonbrynet, det är jobbigt om man sitter och pratar med någon t.ex. 😮

Dina ryckningar kan bero på magnesiumbrist som många som tränar mycket och svettas har. Prova äta magnesiumtillskott ett tag och se om det blir bättre.

Vilda wrote:
    Dina ryckningar kan bero på magnesiumbrist som många som tränar mycket och svettas har. Prova äta magnesiumtillskott ett tag och se om det blir bättre.

Jag ska testa detta. Dock har det blivit bättre efter ett par veckor. Upplevde ryckningarna när jag hade tränat tungt och hade träningsvärk men efter att den släppt så slutade även ryckningarna. Tror det kan bero på ”ovana” eftersom jag tagit det lugnt under Julen och sedan kört på som vanligt.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.