Home › Forums › Skador och rehabilitering › Rygg & nackproblem i 3år
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 november, 2006 at 08:41 #87900Anonym anvandareMember30 november, 2006 at 08:41 #929177Anonym anvandareMember
Hej!
Jag skulle verkligen behöva tips till mina nack besvär!
mycket uppskatat!!Naprapaten i stan är den enda som har hjälpt mig dock tillfälligt med kotknäckning men jag fick olika träning & stretch övningar att göra som hjälpt lite.
Vanliga sjukvården samt Akupunktur har inte alls hjälpt för mig :nono:
Det som hjälpt mest är… konditions träning, stretching, lätta axel övningar, värme(vete värmare) samt tiger balsam.
men jag är inte bra i min nack & rygg (främst nacken)
jag kan inte sitta länge ner och läsa utan att jag får väldigt ont i nacken. Och jag får ganska ofta låsningar.Jag vet inte om det kan har någon betydelse men jag tar upp det ändå. Den muskelgrupp som jag tycker att jag hadde lätast att öka i när jag tränade för 5år sedan var axlarna/nacken och jag fick en s.k tjurnacke som var något opropotionel. Sedan gick ca 2år utan mycket styrketräning och under den tiden kom mina nackproblem och jag har inte längre någon stor nacke. Kan det ha någonting med saken att göra kanske?
30 november, 2006 at 09:33 #929178Anonym anvandareMemberdu kanske ska träna upp nacken igen?
30 november, 2006 at 09:58 #929179Anonym anvandareMemberOja!!!Jag har en whipflash skada och märker väldigt fort att om jag inte tränar min nacke , då får jag ont! Så ta upp nackträning igen. För mig räcker ”Drag upp” med hantlar eller stång en gång iveckan för att hålla nackproblemen borta!
30 november, 2006 at 15:01 #929180Anonym anvandareMemberjag har hört att det är väldigt svårt att få en läkare att ge en diagnosen whiplash skada. Hur bar du dig åt om man får fråga?
:nerd:30 november, 2006 at 16:29 #929181Anonym anvandareMemberVildsint wrote:jag har hört att det är väldigt svårt att få en läkare att ge en diagnosen whiplash skada. Hur bar du dig åt om man får fråga?
:nerd:Snarare är det så att de feldiagnosticerar genom att kalla de flesta traumatiska nackskador för whiplashskador. Det korrekta uttrycket är inte whiplashskada utan WAD (Whiplash Associated Disorder). Nacken utsätts för whiplashvåld när bålen accelerar snabbare än huvudet, vilket sker bla om man blir påkörd bakifrån. Huvudet tvingas då snabbt och hårt in i retraktion, vilket är den position då nacken tar mest skada. Jag rekommenderar Västra Götalands Vårdprogram för de som är intresserade av WAD och traumatiska nackskador:
[http://www1.vgregion.se/whiplash/]
30 november, 2006 at 18:05 #929182Anonym anvandareMemberVildsint wrote:jag har hört att det är väldigt svårt att få en läkare att ge en diagnosen whiplash skada. Hur bar du dig åt om man får fråga?
:nerd:Bråkat i 4 år!
18 december, 2006 at 14:43 #929183Anonym anvandareMemberLioness wrote:Oja!!!Jag har en whipflash skada och märker väldigt fort att om jag inte tränar min nacke , då får jag ont! Så ta upp nackträning igen. För mig räcker ”Drag upp” med hantlar eller stång en gång iveckan för att hålla nackproblemen borta!vad ärdet för övning? jag har 2x whiplash o kör för tillfället me tjejvikter då min nacke rasar annars,speciellt vid bänkpress
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.