Home › Forums › Skador och rehabilitering › rygg skada
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 juni, 2006 at 00:32 #91839Anonym anvandareMember29 juni, 2006 at 00:32 #1000749Anonym anvandareMember
ja har skadat ryggen eller en av kotorna . va hos doktorn idag:'( han sa att ja inte får anstränga mig på en vecka. de värsta av allt är att ja har ingen aning om vad de kan komma ifrån. och ja är så sugen på att gymma.. men kan man knappt ligga sitta eller nånting blir de inte lätt:( nån som har nån bra rygg övning btw som inte anstränger kotorna eller som gör att de kan göra ont när man kör den så säg till. chins och sånt kan ja köra ändå men tar de lugnt nu som sagt vill inte ha skadan där resten av livet:(
29 juni, 2006 at 01:53 #1000750Anonym anvandareMembervila en vecka som din lakare sager. Jag hade ocksa problem med en kota under nastan ett ar och gick till flertalet kiropraktorer. Sedan traffade jag en idrottslakare med bakgrund som styrkelyftare. Han sa tvartemot alla andra att jag borde kora marklyft. Sa jag borjade latt och nu har jag inga problem alls med ryggen, reppar pa 170 kg nu.
30 juni, 2006 at 12:18 #1000751Anonym anvandareMemberdiablo sueco wrote:vila en vecka som din lakare sager. Jag hade ocksa problem med en kota under nastan ett ar och gick till flertalet kiropraktorer. Sedan traffade jag en idrottslakare med bakgrund som styrkelyftare. Han sa tvartemot alla andra att jag borde kora marklyft. Sa jag borjade latt och nu har jag inga problem alls med ryggen, reppar pa 170 kg nu.okej men ja kan knappt böja mig frammåt utan att de gör ont:S
30 juni, 2006 at 17:45 #1000752Anonym anvandareMemberMin erfarenhet av läkare o idrottskador är väl så där… jag skulle aldrig gå till en vanlig läkare eller sjukgymnast med en skada…
Snack med en kiropraktor eller naprapat (jag föredrar naprapat) istället, det kostar lite mer (ca 400kr gången) men det ger resultat iaf..
Fick faktiskt samma svar av min naprapat (oxå gammal tyngdlyftare) sluta med alla konstiga korsryggsmaskiner o dyligt, kör mark istället…
Jag har aldrig ont i ryggen längre!!:up:
Lycka till!!
1 juli, 2006 at 23:44 #1000753Anonym anvandareMemberChris wrote:Min erfarenhet av läkare o idrottskador är väl så där… jag skulle aldrig gå till en vanlig läkare eller sjukgymnast med en skada…Snack med en kiropraktor eller naprapat (jag föredrar naprapat) istället, det kostar lite mer (ca 400kr gången) men det ger resultat iaf..
Fick faktiskt samma svar av min naprapat (oxå gammal tyngdlyftare) sluta med alla konstiga korsryggsmaskiner o dyligt, kör mark istället…
Jag har aldrig ont i ryggen längre!!:up:
Lycka till!!
Okej:D får inte träna på en vecka eller va de va sen ska de bli att återgå till sina pass igen saknar de nu kommer bli skönt. men ja har problem med marklyften ska man ha raka ben eller böjda eller lite böjda eller hur är de?
2 juli, 2006 at 11:03 #1000754Anonym anvandareMemberlinusnygren wrote:Okej:D får inte träna på en vecka eller va de va sen ska de bli att återgå till sina pass igen saknar de nu kommer bli skönt. men ja har problem med marklyften ska man ha raka ben eller böjda eller lite böjda eller hur är de?Ställ din fråga på gymmet istället. Att försöka läsa sig till utförandet kan vara bra men du ska absolut ta hjälp även i praktiken INNAN du börjar. Fråga någon som verkligen kan marklyft. Be denna person visa först och därefter titta på ditt utförande. Givetvis övar du bara med stången i början. Kan tyckas mesigt men det är klokt! :emo-thumb Eftersom du redan har problem med ryggen så ska du alltså vara extra försiktig och verkligen köra strikt med låga vikter. Om du tränar på t ex SATS kan du testa att köra ”Corepass” för att stärka hela bålen som uppvärmning och därefter testa marklyften. OBS:Ovanstående gäller alltså om du får köra marklyft. Prata med din läkare först om vilka rörelser du får köra. Om han avråder dig från vissa, fråga varför så att du vet.
2 juli, 2006 at 11:27 #1000755Anonym anvandareMemberMirre wrote:Ställ din fråga på gymmet istället. Att försöka läsa sig till utförandet kan vara bra men du ska absolut ta hjälp även i praktiken INNAN du börjar. Fråga någon som verkligen kan marklyft. Be denna person visa först och därefter titta på ditt utförande. Givetvis övar du bara med stången i början. Kan tyckas mesigt men det är klokt! :emo-thumb Eftersom du redan har problem med ryggen så ska du alltså vara extra försiktig och verkligen köra strikt med låga vikter. Om du tränar på t ex SATS kan du testa att köra ”Corepass” för att stärka hela bålen som uppvärmning och därefter testa marklyften. OBS:Ovanstående gäller alltså om du får köra marklyft. Prata med din läkare först om vilka rörelser du får köra. Om han avråder dig från vissa, fråga varför så att du vet.Hehe min läkare säger att ja inte alls får anstränga ryggen^^.. ja menar hur fan ska ja då återhämta den:S nej lyssnar på dom stora killarna här marklyft. ska börja nästa vecka med de så har ja väntat och låtit min lilla rygg återhämnta sig 1.5 vecka. inte lätt att vara från gymmet så länge hade aldrig klarat de utan mamma^^, hon är snäll hon..
3 juli, 2006 at 12:08 #1000756Anonym anvandareMemberBörjade träna igår pass ett rygg och triceps.
chins först till 30. 12, 10, 8
maskin för översida rygg vet ej vad den heter men körde med 28kg på varje arm där. 3*10
marklyft värmde upp sakta här först körde ja 10 med stången.
sen ökade ja till 40 körde 10 där med utan problem.
ökade ja till 60. körde 10 här med utan problem
ökade till 80 körde 10 här sen tyckte ja att de räkte. kändes som att de var ett lagom pass för ryggskadan.
triceps
smal bänk 3*8 60 kg
vet ej vad övningen heter men man ligger på rygg. och kör med curlstången nermot ansiktet och upp igen. här körde ja med 26.5 eller va de kan va. fick upp bra pump iaf.3 juli, 2006 at 12:12 #1000757Anonym anvandareMemberMirre wrote:Ställ din fråga på gymmet istället. Att försöka läsa sig till utförandet kan vara bra men du ska absolut ta hjälp även i praktiken INNAN du börjar. Fråga någon som verkligen kan marklyft. Be denna person visa först och därefter titta på ditt utförande. Givetvis övar du bara med stången i början. Kan tyckas mesigt men det är klokt! :emo-thumb Eftersom du redan har problem med ryggen så ska du alltså vara extra försiktig och verkligen köra strikt med låga vikter. Om du tränar på t ex SATS kan du testa att köra ”Corepass” för att stärka hela bålen som uppvärmning och därefter testa marklyften. OBS:Ovanstående gäller alltså om du får köra marklyft. Prata med din läkare först om vilka rörelser du får köra. Om han avråder dig från vissa, fråga varför så att du vet.frågade 3 personer om marklyft 2 av dom körde likadant och den ena körde annorlunda:S man kör på de som känns bäst så länge man har rak rygg och känner att de tar sa dom. så ja får hoppas på att ja gör rätt dom sa att de såg bra ut iaf:)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.