Ryggont!!

Home Forums Skador och rehabilitering Ryggont!!

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej jag är en kille på snart 15 år, och jag skadade ryggen under ett ryggpass för någon månad sen:(. Har varit hos kiropraktor 2 gånger och han säger att jag inte får lyfta tunga vikter pga att senor och muskelfästen inte växer i samma takt med musklerna, jag har kört ryggen lungt efter det. (inte resten av kroppen)

Jag undrar om det finns någon som vet hur länge jag måste köra med lättvikter innan innan muskelfästen och sånt växer ikapp.:what:
    Vill väldigt gärna kunna träna hårt!!!

Robert Svensson wrote:
    Prata med din läkare.

Läkare är ingen ide för de är inte speciellt bra på ryggar. Då är nog en kiropraktor bättre men jag fick alldrig något riktigt svar om hur länge jag var tvungen att träna lätt!;)

ingen som vet???????????

Jag har haft problem med ryggen i 2 år. Då har jag gått till kiropraktor samt massör 2 gånger i månaden. Det har fungerat bra och jag tränar på som vanligt. Men i ditt fall verkar det som du skadat dig ordentligt pga träningen och då kan det vara klokt att ta det lugnt tills att ryggontet har försvunnit.
    Om det redan försvunnit kan du ju pröva att öka lite i taget för att se så du inte får ont igen.

Jag har haft problem med min rygg i drygt 8 år nu och en sak har jag lärt mig……man kan aldrig vara tillräckligt försiktig.
    Se till så du känner dig stabil i överkroppen innan du börjar hänga på vikter och så fort du får minsta känning så är det dags att dra ner på vikterna igen.
    Har hänt mig ett par gånger att jag känt mig stabil och stark och köttat på ordentligt och då har det bara sagt PANG! sängen en månad.
    Träning är A och O för att du ska bli bra i ryggen men akta dig för att lyfta för tungt eller träna för hårt.
    Vet inte om det var svaret på din fråga men ett litet tips i alla fall.

Är det korsryggen?

Ingen kan svara på hur länge du måste vila osv . Det kan du bara veta själv lyssna på din kropp gör det ont så träna ej , känn dig för vad som funkar och vad som inte funkar …

Kiropraktorn är den som är bäst att svara.

När jag pajade ryggen började jag köra vibrationsträning 2 ggr i veckan i en månad och sen dess kör jag 1 ggn i veckan (25 Hz med 3 set á 45 sekundersövningar för ben/rygg o 2 set á 30 sekundersövningar på bröst, mage o armar). Det snabbade på återhämningen enormt för mig då nervbanan och musklerna stimuleras men inte på det dynamiska sättet jag bara fick ont av.

Sen ska du nog även lyssna på din kiropraktor, om du inte ens är 15 år gammal har jag en känsla av att du ska du inte köra för idiottungt, din kropp vill växa klart något år till, speciellt om du inte gått igenom hela puberteten ännu. Tips är att ta hjälp av en PT och din kiropraktor och lyssna på dom, du har igen det när du blir äldre..

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.