Ryggont.

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Tjena.
    För ca 4månader sen så körde jag marklyft, gjorde 2×12 på hög vikt. Precis efter att jag va klar så kände jag hur det strama åt i korsryggen (kände mig svag i ryggen). Nu har jag haft den svaghets känslan i korsryggen sen dess, har vart hos kiropraktor men han hitta inget fel. Fick reda på senare tid att det förmodligen skulle vara sätesmuskeln som va felet. Har hållit på att stretcha gluteus nu i en månad samt tränat mer bålstyrka, men märker ingen avsevärd skillnad. Kan det vara något annat? börjat tröttna på att det kan va tungt att lyfta träningsväskan från golvet.:evil:

/Mvh

Kan du försöka beskriva känslan lite mer ingående?
    Är det endast när du ska lyfta saker från från golvet du blir svag?
    Har du även smärta?

Vincent Qvarfordt wrote:
    Kan du försöka beskriva känslan lite mer ingående?
    Är det endast när du ska lyfta saker från från golvet du blir svag?
    Har du även smärta?

Det liksom ”stramar” åt när jag lutar mig framåt samt gör ont om jag svankar kraftigt(medvetet).

Vilken del av ryggen menar du med korsryggen? ländryggen? Vilka vikter pratar vi om här? träningsvana? när känns det? Ökar besvären när du lutar dej framåt?

För att förtydliga vad Larsa frågar:
    Ländryggen är svanken direkt ovanför rumpan, den del av ryggen som i folkmun tros vara korsryggen

Tack, Vince. Korsryggen = ”bröstryggen”.

Vincent Qvarfordt wrote:
    För att förtydliga vad Larsa frågar:
    Ländryggen är svanken direkt ovanför rumpan, den del av ryggen som i folkmun tros vara korsryggen

Ländryggen är det, svårt att veta om det är koterna lr musklerna. Men i och med att när jag stretchar sätesmuskeln så känns det nästan på samma sätt som när jag lutar mig fram, så jag utgår från att det är musklerna+att kiropraktorn inte hitta nåt fel. Smärtan är inte sån att jag blir helt förlamad utan känns mest irriterat+svaghet. Har känningar hela tiden men det känns mest när jag ska squata o plocka upp nåt ex knäböj, mark.

Larsa wrote:
    Vilken del av ryggen menar du med korsryggen? ländryggen? Vilka vikter pratar vi om här? träningsvana? när känns det? Ökar besvären när du lutar dej framåt?

Ländryggen, 4-5 gnger i veckan, tränat seriöst i 2år, vilar ordentligt, när jag skada mig så hade jag gjort 2×12 på 165kg, problemen ökar när jag lutar mig fram eller hukar mig ner.

goregrind wrote:
    Ländryggen, 4-5 gnger i veckan, tränat seriöst i 2år, vilar ordentligt, när jag skada mig så hade jag gjort 2×12 på 165kg, problemen ökar när jag lutar mig fram eller hukar mig ner.

Det låter helt klart disk-relaterat, kanske en diskbuktning till och med.
    Höga reps på marklyften är terror för ländryggskotorna. Kollat Axons guide?
    Tyvärr så är det så att du troligen förvärrar besvären genom stretching, iaf om det är ländryggen, hamstringsen du töjer på?
    Verkar vara en döv-blind kiropraktor du varit hos, eller har symtomen förvärrats sedan dess?
    Ta och leta upp någon naprapat/sjukgymnast kunnig inom styrkesporter så du inte förvärrar detta.
    Lycka till, och hoppas det va nån hjälp.

Larsa wrote:
    Det låter helt klart disk-relaterat, kanske en diskbuktning till och med.
    Höga reps på marklyften är terror för ländryggskotorna. Kollat Axons guide?
    Tyvärr så är det så att du troligen förvärrar besvären genom stretching, iaf om det är ländryggen, hamstringsen du töjer på?
    Verkar vara en döv-blind kiropraktor du varit hos, eller har symtomen förvärrats sedan dess?
    Ta och leta upp någon naprapat/sjukgymnast kunnig inom styrkesporter så du inte förvärrar detta.
    Lycka till, och hoppas det va nån hjälp.

Hamstrings och gluteus är det jag har stretchat. symptomen har varit samma hela tiden, även efter att jag vart hos kiropraktorn. Kanske har blivit lite bättre men det är ju bara för att jag lugnat mig med mark o knä. Praktorn blev jag rekomenderad av några strongman gubbar på gymmet. Kan även tillägga att jag slarvade med magträningen när jag körde på som hårdast.

goregrind wrote:
    Hamstrings och gluteus är det jag har stretchat. symptomen har varit samma hela tiden, även efter att jag vart hos kiropraktorn. Kanske har blivit lite bättre men det är ju bara för att jag lugnat mig med mark o knä. Praktorn blev jag rekomenderad av några strongman gubbar på gymmet. Kan även tillägga att jag slarvade med magträningen när jag körde på som hårdast.

Ok. Fortsätt att ta det lungt.
    Du behöver iaf kolla ryggen på nytt hos någon. Det har ju ändå gått ganska lång tid utan avsevärd förbättring.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.