Ryggont?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Ärade forummedlemmar, 😮

Har sedan ett par års tid ont i ryggen(mellan skuldrorna).
    Tror det har att göra med framåtroterade axlar och för mycket bänkpress i mina ungdoms år? Lider dessutom av dålig hållning(krökt rygg).

Har inte brytt mig om detta i någon större utsträckning eftersom smärtan kommer & går, men har för en tid sedan blivit pappa och bärandet av min dotter gör att värken har eskalerat.

Jag behöver därför tips av er hur jag skall komma tillrätta med detta problem samt eliminera min dåliga hållning?

Tips på övningar utanför gymmet skulle uppskattas. Behöver jag enbart stärka ryggen, eller är bålen, axlarna också inblandade?
    Behöver jag stretcha i större utsträckning?

Vore väldig tacksam för svar!

Hej! Din dåliga hållning har förmodligen att göra med obalans i bålen bl. a. Bålträning för att lyckas råda bot på detta såsom core, strikta armhävningar, plankan, mm. Ja tycker absolut att du ska stärka upp axlar också!

Vad jobbar du med?

Hur tränar du idag?

Allan wrote:
    Vad jobbar du med?

Hur tränar du idag?

Jobbar med IT, dvs sitter framför en skärm 8 timmar om dagen.

Tränar styrketräning sporadiskt enligt ett 3-split samt lite kickboxning då & då.
    Blir även en del raska promenader på 60-90 minuter med barnvagn.

Gå till en naprapat med problemet så han/hon får kika hur kotorna sitter längs bröstryggen. Jag brukar emellanåt få behandling av naprapat då en av mina kotor i bröstryggen har en tendens att ”hoppa in”, brukar kännas mycket bättre efter behandling.

Kan va värt att prova i alla fall.

mvh

Tack för era svar, skall prova att stretcha axlar/bröst.
    Skall man göra detta under eller efter passet? Eller kan man göra det innan sänggående?

Naprapaten får vänta, skall se om stretchen ger någon effekt först?

Stretcha kan du göra direkt efter passet. Ska du stretcha under dagen när du är ”kall” så ta det väldigt försiktigt så du inte skadar dig, gå bara så långt så att du precis känner stretch och håll där.

Mvh

Träna upp musklerna i bröstryggen och rotatorcuffen också! De flesta boxare jag har sett har alldeles för strama bröstmuskler och försvaga baksidor.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.