Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ryggont – träna eller vila?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 oktober, 2011 at 21:48 #51815Anonym anvandareMember8 oktober, 2011 at 21:48 #125935Anonym anvandareMember
Har i över två månader haft en kraftig smärta i högra delen av ländryggen, som nu även har spridit sig och innefattar ryggraden också. Jag har tagit ipren och zon (som jag fick utskrivet för knäledsinflammation) och fortsatt som vanligt, även med träningen (beachvolley och löpning främst).
Tycker inte att värktabletterna/salvan hjälpt och nu har besvären blivit värre och värre. Det är såpass illa att jag nästan inte kan springa längre, och minsta rörelse gör EXTREMT ont, ibland så att jag nästan skriker.
I början (första månaden ungefär) kändes det bättre då ryggen blivit varm efter tex efter en timmas promenad/jogging men nu blir det istället sämre efter träning. Var sjuk och sängliggandes en vecka och efter den kändes ryggen bättre, men blev direkt sämre igen när jag återgick till mina vanliga rutiner.
Jag har tidigare haft en liknande smärta (men den spred sig aldrig till ryggraden) efter en felträff när jag servade i beachvolleyn. Läkaren sa då att muskeln hade slitits av, men jag har inte känt av det sen det läkte för två år sedan. Och den här gången vet jag inte vad smärtan kommer ifrån.
Var på vårdcentralen i ett annat ärende för ca en månad sen och frågade även om ryggen. Läkaren tittade inte ens på den (sjukt oengagerad och inkompetent läkare fö) utan tyckte bara att jag skulle träna och göra allt som vanligt.
Så nu är frågan… nytt försök på vårdcentralen eller boka tid hos sjukgymnast direkt? Och tills jag träffar någon, bör jag ta starkare värktabletter (ex voltaren) och försöka röra på mig ändå eller bör jag vila? Har en viktig träning på tisdag som jag verkligen inte vill missa, eller prestera dåligt på, vad ska jag göra?
8 oktober, 2011 at 23:17 #125936Anonym anvandareMemberSannolikt inte det svar du vill ha – men det känns avlägset att du skall få några träffsäkra diagnoser genom ett diskussionsforum; eller för den delen – några vidare bra råd.
Om det du skriver – ”minsta rörelse gör EXTREMT ont, ibland så att jag nästan skriker” – även gäller när du har tagit värktabletter, så kommer knappast ytterligare träning att förbättra situationen.
Mitt råd – gå till en läkare.
9 oktober, 2011 at 15:59 #125937Anonym anvandareMemberJa, det är nog det absolut bästa rådet, träffa en sjukgymnast.
Jag har själv haft rätt ont i ryggen och min historia började nog innan våren (i år). Jag var på gymmet 3 dgr i veckan och körde då ganska intensivt på vissa ryggövningar som till slut ledde till att det började göra ont, och sen Riktigt ont (ländryggen). Jag löste det då med att sluta upp med ryggövningarna helt och hållet och började stretcha ryggen ordentligt, varje dag, alltså även på dagar jag inte tränade. Mitt jobb gjorde inte saken bättre heller då jag jobbade extra som truckförare och alla truckar var definitivt inte ”behagliga” för personer som hade ont i ryggen, vilket fick min läkning att ta ännu längre tid.
Summa summarum… Stretchingen gjorde väldigt mycket nytta för mig och det faktum att jag slutade med mina ryggövningar. Allt som allt tog det nog nästan 3 månader innan ländryggen kändes helt ok. Vad jag gjorde sen var att börja köra på roddmaskin 3 dgr i veckan på ca 10-20 min och det funkade susen för mig.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.