Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ryggproblem
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 december, 2006 at 18:09 #87642Anonym anvandareMember27 december, 2006 at 18:09 #925780Anonym anvandareMember
Min första tråd här på body så om jag missuppfattat något får ni gärna hjälpa mig!
Jag har tränat sen jag va 14, först som komplement till tennis vilket jag spelade väldigt länge. När jag la av med det blev det bara byggning (seriöst 4 år ungefär).
Nu till frågan iallafall: när jag va liten hade jag skolios som växte bort med åren och sen har jag spelat mycket tennis vilket sliter en del på ryggen, detta uppenbarade sig som ryggskott som kommit och gått de senaste åren vilkat hindrat min ryggutveckligen en del.
För ungefär ett halvår började jag gå frekvent hos kiropraktor som tar hand om mina problem, han påstår att jag har en kronisk inflamation på höger sida av ländryggen (något som är vanligt hos högerhänta tydligen), denna har jag närt med min tennis och styrketräning.
I början så avrådde han mig och träna hård rygg över huvud taget, vilket jag gjorde. Efter hand har ryggen börjat bli bättre, jag kan nu köra mer eller mindre alla övningar utom just marklyft
Jag trodde jag skulle kunna lyfta iallafall lätt, men senaste dagarna innan jul försökte jag bara lyfta 40 kilo och ryggen small till efter ungefär 10 reps, 40 kilo är en flugvikt för mig och det höll ändå inte. Jag fick avbryta mitt pass, käka voltaren över julhelgen och nu börjar det släppa lite.
Idag var jag hos min kiropraktor igen som snällt öppnade extra idag för mig, han ger mig grönt ljus för de flesta övningar, men jag får inte marklyfta eller andra extrema övningar som belastar för mycket på ryggen. däremot verkar roddövningar osv gå bra.
Nu funderar jag på hur jag ska välja mina övningar för att bygga djup på ryggen, skulle även behöva bra komplementövningar till knäböj? några bra tips hur jag ska lägga upp det?
ja vet det blev ganska långt, hoppas ni orkar läsa det tyckte det va bra med för mycket information hellre än för lite
god jul, fortsättning, god nytt år osv!
28 december, 2006 at 15:54 #925781Anonym anvandareMembermycket visningar, inga svar
28 december, 2006 at 16:30 #925782Anonym anvandareMemberSleep83 wrote:mycket visningar, inga svarKan vara så att vi andra med ryggproblem också hoppas på tips.
28 december, 2006 at 22:42 #925783Anonym anvandareMembercamilla wrote:Kan vara så att vi andra med ryggproblem också hoppas på tips.Hoppet är det sista som lämnar en?
29 december, 2006 at 09:40 #925784Anonym anvandareMemberDet finns en övning där du kan stärka de inre magmusklerna för att även då stärka de inre ryggmusklerna.Används ofta av sjukgymnaster (i allafall av dem jag känner)
Så här gör du :Minst varannan dag
Du ligger på golvet med benen böjda.
Sedan drar du in magen samtidigt som du blåser ut.Förstår du? Detta gör du tills det kniper * 3. En lätt övning som är jättebra för hela bålen. Likadant att köra lite gymövningar på ”badbollen” (Pilatesboll ,alltså ) ska stärka bålen samt inre muskelatur.
Hantelpress ,djupa hantelsvängar,rygglyft o.s.vTräna i många månader på detta innan du börjar lyfta igen!
Jag är ingen sjukgymnast men jag är rehabiliterare och har haft mycket kontakt med sjukgymnaster.
Lycka till!29 december, 2006 at 19:45 #925785Anonym anvandareMemberhej hopp.
Du får alltså ont vid framåtböjning av ryggen, och d var då ryggskottet kom?. Vid akut ryggskott rekommenderar man att varje vaken timma göra tio st ryggextensioner. Detta innebär att du lägger dig på mage, placerar händerna strax utanför axlarna därefter trycker du dig upp(om det går tryck dig upp till helt raka armar), dock inte som en armhävning utan bäckenet ska vara kvar golvet så att ryggen böjs så mkt som möjligt bakåt. När du kommer upp till raka armar eller så långt du kan vänder du direkt tillbaks, du ska inte ut och hålla i yterläget. rörelsen sker lugnt och metodiskt tio ggr. om du inte har ett akut ryggskott just nu räcker det att du gör övningen cirka 5-10ggr dagligen. när ryggen blivit bra sluta upp med övningen. Träna oxå upp dom djupa magmusklerna som en annan person nänmde tidigare. Diagnosen som du troligtvis har är ett så kallat posteriort derangement, alltså en utbuktning av disken bakåt. Övningen hjälper disken att komma på plats. förresten det får göra ont när du gör övningen, men skulle smärtan börja stråla ut kanske längs benet, avbryt och gör inte övningen mer.
hoppas detta hjälper dig
hanna leg sjukgymnast30 december, 2006 at 12:22 #925786Anonym anvandareMemberRyggextensioner har hjälpt mig mycket. Men det tog ändå 9 månader att bli helt besvärsfri. Lär dig vilka övningar/rörelser som trycker disken utåt. Gör extensioner i förebyggande syfte och även direkt efter rörelsen. Kan utföras stående även om liggande utförande är aningen effektivare. Lycka till!
2 januari, 2007 at 16:57 #925787Anonym anvandareMemberTack för en del bra svar Den som väntar på något gott! Den övning hanna beskriver brukar jag använda mig en del av när ryggen är stel, det har jag gjort med gott resultat.
Som det ser ut nu har jag problem med roddövningar och marklyft, ryggontet uppkom vid framåtlutning som du beskriver och det gör ont vid dessa rörelser.
Min kriopraktor ser det inte som ett problem att jag tränar, det är enligt honom en inflamation det rör sig om som han behandlar, som jag har förstått det ligger diskarna som de ska.
Jag funderar nu för tillfället på om jag ska uppsöka läkare eller sjukgymnast för att få ett utlåtande annat än det jag får av kiropraktorn, dessutom är jag påväg in i en diet för att få fram formen inför sommaren och jag funderar lite på om kaloriuderskottet kommer hämma läkningen av ryggen.
2 januari, 2007 at 18:56 #925788Anonym anvandareMemberär ganska övertygad om att du har diskproblematik. Och när du även beskriver att extension hjälper så styrker det teorin. Din kiropraktor kan ha rätt i den aspekten att musklerna runt om det smärtsamma området spänner sig och det kan leda till en inflammation. Men jag håller fortfarande fast vid att den primära orsaken är utbuktning av disk. Känner du dig osäker så är det ju alltid bra med ytterliggare utlåtande. Lycka till!=o)
2 januari, 2007 at 19:51 #925789Anonym anvandareMemberJa, det är du som är sjukgymnasten. Jag antar jag kör på med mina extensions och ser vad som händer, blir det inte bättre på sikt skaffar jag mig ett andra utlåtande!
Om man ska besöka en sjukgymnast, tycker du då att man ska gå till läkare och bli undersökt och försöka få remiss eller direkt till sjukgymnast? Har läkare någon annan kompetens, eller röntgar de ryggen på en om man klagar tillräckligt?
Kanska dumma frågor, men frågar man aldrig får man aldrig veta 😮
2 januari, 2007 at 19:58 #925790Anonym anvandareMemberDet beror på vilken läkare, idrottsläkare har ofta stenkoll på saker och ting, men att gå till en allmänläkare brukar inte resultera i mer än voltaren. Kompetensen varierar ju även hos oss sjukgymnaster men titta runt lite och fråga dig för om någon är speciellt bra på ryggar. Röntgen görs oftast om patienten ifråga är orolig, men den visar oftast ingenting.
Förresten inga frågor är dumma=)3 januari, 2007 at 17:43 #925791Anonym anvandareMemberskönt du tycker det, jag ska försöka springa upp någon bra idrottsläkare då. Se vad som finns i jönköping, borde väl ha någon skaplig pga hockeylaget om inte annat
Nja, jag tycker man ska fråga om man inte vet något, det är väl meningen med hela forumet att ta det av varandras kundskap!
Tack för all hjälp!
God fortsättning etc.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.