Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ryggskada kombination av datoranvändning och löpning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 september, 2009 at 13:22 #61475Anonym anvandareMember17 september, 2009 at 13:22 #394549Anonym anvandareMember
Hejsan allihopa, tack på förhand för alla som eventuellt dristar sig till att ge råd angående följande fråga.
Har ont i ryggen, alldeles under vänster skulderblad. Smärtan sitter väldigt ”djupt”, gör ont när jag andas till exempel. Smärtan kan bäst beskrivas som att musklerna i hela området krampar upp varje gång jag påfrestar dem (Känns lite grann som jag föreställer mig att en hjärtattack eller brutet revben känns, även om detta naturligtvis inte är fallet). Det räcker med små rörelser, som till exempel när jag lyfter båda armarna (som man gör när man skriver på ett tangentbord.) eller när jag bär saker i endera handen. Gör även ont när jag försöker sitta upprätt, eller stå upprätt. Gör även ont när jag försöker vrida överkroppen åt höger eller vänster, både i sittande läge och stående.
Jag har haft känningarna i 4-5 dagar, och de har efterhand blivit värre och värre. De började efter att jag en kväll suttit ett bra tag framför datorn, i en väldigt dålig ställning (framåtböjd mot skärmen, med musarmen utsträckt långt framför mig.) Jag hade då ont i samma område av ryggen, men endast när jag satt i samma obekväma ställning. Jag hade inga problem med andning etc. Jag antog att jag bara överansträngt ryggen en smula, och tänkte att det skulle gå över av sig själv.
Nån dag senare var jag ute och sprang en löprunda. Efter ungefär halva rundan började jag känna smärtan i ryggen, och efter rundan var skadan värre. Jag hade rejält ont när jag skulle röra vänsterarmen och ryggen, och kunde inte lyfta tyngre saker utan att känna smärtan. Jag bestämde mig för att försöka ta det lugnt de närmaste dagarna.
Skadan stannade på status quo följande dag, men när jag vaknade i morse var det rejält mycket värre. Jag upplevde då för första gången att det gjorde ont när jag andades, vilket naturligtvis gjorde mig lite orolig.
Andning är smärtfri när jag böjer mig framåt c.a 90 grader från höften, och när jag sittandes lutar mig tillbaks i en stol.
Smärtan är inte olidlig, men är väldigt skarp och kommer snabbt när jag gör något som provocerar den.Har läst en del på nätet utifrån mina symptom och sett lite förslag på vad jag tror det kan vara men vill inte sätta några griller i huvudet på er. Är det någon som upplevt något liknande så dela gärna med er av era erfarenheter. Råd från utbildad sjukgymnast/naprapat/kiropraktor uppskattas extra.
Jag är 25 år och har inga tidigare ryggproblem, hjärtproblem etc.
Stort tack
Patrik22 september, 2009 at 02:27 #394550Anonym anvandareMemberTror jag har något åt ditt håll faktiskt.
Idag mår jag mycket bättre och knappt några problem alls, men det kan fortfarande spöka lite ibland.
Upplever ingen smärta nu utan bara att det ”låser” sig ibland, då sträcker jag på mig så knakar det till lite lätt i bröstkorgen och går över.Jag vet att mina problem uppstått vid perioder då jag arbetat vid datorn mycket.
Har lätt att få dålig hållning och sjunker ihop efter en stunds sittande.
Har fått förklarat för mig att detta är den störtsa orsaken till problemet.Använde dator väldigt lite en period och då gick det över.
Sen fick jag ett jobb där jag satt vid datorn 7 h om dagen och då var problemet tillbaka.
Så jag har själv sett sambandet tydligt.Nu till dem symptomen jag upplevde:
Symptom (saxat ur en dialog med en sjukgymnast):
Svullnad och smärta i mellersta och nedre delen av trapezius.
Ont vid djup inandning, när man ”bröstar upp”.
Ont på höger sida av bröstkorgen, smärtan går ”igenom” kroppen.När jag sträcker på mig (ståendes) och för armarna bakåt blir jag yr och dåsig och smärtan ökar ytterliggare.
ibland hörs också ett ”klick/knastrande” i bröstkorgen och jag får en känsla av att en låsning släppt.Sitter jag ner och för hakan mot bröstkorgen blir också smärtan intensivare.
Svullnaden kan ibland och i värsta fall ses med blotta ögat.
Misstänker själv mellersta och nedre delen av trapezius, men utesluter inte att problemet kan sitta i mer djupliggande muskler.Dessa symptom upplever jag när det är som värst.
Måste påpeka att det inte alltid är så här, utan oftast mår jag bra men känner ändå att nått är fel där ”inne”.
Som sagt det kommer i peridoer.Fick detta till svar:
Dina besvär är typiska vid en diskbuktning i bröstryggen. Det är inte själva diskbuktningen som orsakar smärtan utan det faktum att den trycker på dura mater som är det känsliga yttersta lagret som omger ryggmärgen.
Det är oftast jättelätt att behandla, men det har en tendens att ofta återkomma. Det enda sättet att försöka förhindra recidiv är att vara extremt noggrann med hållningen.
Vet inte om du känner igen dig i dem syptomen jag beskriver.
Iaf det jag har ändrat på för att bli ”frisk” är att tänka på hållningen och inte sjunka ihop.
Vart hos idrottsmassör ett par ggr med.
Sen bara tränat på som vanligt.
Idag har jag ingen smärta alls, men så fort jag slarvar med hållningen en längre period vid burken eller liknande så känner jag det spöka lite.Hoppas du får hjälp med ditt problem!
Lycka till
MVH
22 september, 2009 at 11:35 #394551Anonym anvandareMemberMycket bra svar!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.