Schlatter i hälsenan

Home Forums Skador och rehabilitering Schlatter i hälsenan

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej!
    Är det någon som vet om man fortfarande kan springa/cykla trotts schlatter i hälsenan.
    Jag har vilat nu i 3 månader, och vill verkligen komma igång igen.
    Har dessvärre fortfarande en knöl i högra hälen p.g.a skadan.
    Jag saknar gymet :(

Kontakta en läkare och se vad han har för utalande.
    Om annat ta det försiktigt med låga vikter men kör på tycker jag.
    Jag tränade som vanligt då jag hade slatter i knät. tänk bara på att lyssna på kroppen och ta de lugnt. Det är ju inte så lätt att bara sitta stilla. då klättrar man på väggarna.

emiladrian wrote:
    Kontakta en läkare och se vad han har för utalande.
    Om annat ta det försiktigt med låga vikter men kör på tycker jag.
    Jag tränade som vanligt då jag hade slatter i knät. tänk bara på att lyssna på kroppen och ta de lugnt. Det är ju inte så lätt att bara sitta stilla. då klättrar man på väggarna.

Tack för ditt svar, ska köra med lite lätta vikter.
    Men grejen är den att det endast kanske blir jobbigt med uppvärmingen.
    Men jag ska kontakta läkaren och se vad han tycker nu.
    Tack för allt! / Ankan

Gör det ont när du belastar hälsenan? Har själv haft schlatter i båda knän när jag var yngre och för mig så kom smärtan först några timmar efter aktiviteten i fråga. Vet inte hur farligt det är med belastning på det område där man har schlatter, det kan nog bara din läkare svara på.

Peter Storhannus wrote:
    Gör det ont när du belastar hälsenan? Har själv haft schlatter i båda knän när jag var yngre och för mig så kom smärtan först några timmar efter aktiviteten i fråga. Vet inte hur farligt det är med belastning på det område där man har schlatter, det kan nog bara din läkare svara på.

Nej det gör inte ont, men det gjorde ont när jag sprang i trappor med kängor. Men med vanliga gympaskor går det helt okej.
    Kängorna fick jag ont bara med p.g.a att knölen trycktes in.
    Men jag får köra på och se om det gör ont, i så fall kontaktar jag läkare igen.
    Tack! :happy:

Nu har det blivit värre… knölen är större och värken har varit så fruktansvärd de närmsta veckorna. Var på akuten i Torsdags och fick cortisonspruta rakt in i hälen, samt nu går jag på smärtstillande men det gör fortfarande ont… Får se om jag tillslut måste göra operation som det så ser ut nu… :(

Morbus Schlatter och Morbus Sinding-Larsen (från boken Motions- & idrottsskador och deras rehabilitering):

Denna skada förekommer hos barn strax under pubertetsåldern och kallas ofta för ”Schlatter”. Speciellt vanlig är skadan hos fotbollspelande pojkar, men förekommer även hos flickor. Tillväxtzonen vid knäskålssenans infästning i skenbenet (Mb. Schlatter) eller knäskålens nedersta del (Mb. Sinding-Larsen) utsätts för stor belastning i samband med mycket aktivitet. Små blödningar och små bristningar i vävnaden kan uppstå.

Som du ser ovan så har du alltså inte ”Schlatter” utan det är nog snarare en akillestendinos eller bursit. Har dem satt en kortisonspruta i hälen bör de ha ställt diagnosen bursit.

Haskan wrote:
    Morbus Schlatter och Morbus Sinding-Larsen (från boken Motions- & idrottsskador och deras rehabilitering):

Denna skada förekommer hos barn strax under pubertetsåldern och kallas ofta för ”Schlatter”. Speciellt vanlig är skadan hos fotbollspelande pojkar, men förekommer även hos flickor. Tillväxtzonen vid knäskålssenans infästning i skenbenet (Mb. Schlatter) eller knäskålens nedersta del (Mb. Sinding-Larsen) utsätts för stor belastning i samband med mycket aktivitet. Små blödningar och små bristningar i vävnaden kan uppstå.

Som du ser ovan så har du alltså inte ”Schlatter” utan det är nog snarare en akillestendinos eller bursit. Har dem satt en kortisonspruta i hälen bör de ha ställt diagnosen bursit.

Nu har jag kikat runt på google och funnit massor med intressanta sidor om just ”kronisk akillestendinos” och jag har EXAKT dom symtomen. Tack för att du tog din tid att svara på mitt inlägg.
    Det verkar som att läkaren gjorde ett STORT misstag i Torsdags genom att ge mig cortison, det står att det man inte skall göra det på den här sidan [http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5699]

Jag vill bara tacka dig en en gång med tanke på att jag aldrig riktigt vetat vad det har varit för problem med min häl nu i över 6 månader.

Ankan87:

Vid bursit använder man kortison, och sätter man den bara rätt är det ingen fara.

Vid akillestendinos är kortison också mycket effektivt. Man lägger då kortison runt själva senan. Dock måste man helt avlasta benet i två veckor genom att gå på kryckor. Annars kan den rupturera.

Äntligen har jag fått en rätt diagnos. Fick vänta 4-5 månader på att komma till en speciallist men nu vet jag iaf hur jag skall gå till väga.
    Det är iaf Akillesbursit, har tydligen ett vasst ”svärd” precis vid hälens slut som skaver på själva senan… inte undra på att jag haft/har ont…

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.