Sjukgymnast eller någon med erfarenhet av bristning i baksida lår sökes!

Home Forums Skador och rehabilitering Sjukgymnast eller någon med erfarenhet av bristning i baksida lår sökes!

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hej jag är i desperat behov av någon med erfarenhet av rehabilitering av muskel bristningar. Mer specifikt i baksidan av låret.

Skadade mej ursprungligen förra hösten/vintern när jag spelade fotboll.
    Insåg då inte vad det var för skada så jag väntade rätt länge innan jag sökte upp en sjukgymnast sjukgymnasten jag sedan uppsökte var inte så kunnig på området och jag fick inga direkta rehabtips mer än vila 8 veckor börja sedan träna lätt.

När 8 veckor gått värkte det ännu i muskeln och jag vilade längre för att tillslut uppsöka en läkare som då sa att skadan var läkt sen länge men muskeln var för kort och behövde strechas mycket. Nu har jag tränat lätt styrketräning och sprungit i några månader och benet har känts bättre och bättre. För en vecka sedan fick jag ont på samma ställe och när det nu inte gått över på 7 dar är jag övertygad om att min gamla skada har gått upp.

I dessa semestertider har det visat sig vara omöjligt att få en tid hos en sjukgymast i göteborg. Så jag efterfrågar nu någon som skulle kunna hjälpa till och ge mej tips om hur ett generellt rehabprogram för de närmaste veckorna skall se ut. Är det någon med utbildning som skulle kunna ta emot för konsultation på offhours är jag inte omöjlig för det heller.

Ber om ursäkt för den stora mängden text och hoppas någon kan ge lite vägledning!

Smith

Tror jag har haft samma skada, var ute och åkte skidor pch vurpade brutalt i ett hopp och sträck baksida lår.

Var väldigt länge sedan detta och kommer inte ihåg så väldigt bra, men har för mig att klubbmassören la upp något rehabprogram, där jag skulle öka belastningen på låret allt eftersom. I början kunde jag knappt gå, haltade väldigt och fick faktiskt lära mig gå, springa och allt det på nytt.

Men man får ju träna upp låret på nytt efter en sträckning, tills det blir jämnstarkt med det andra igen. Men har inte direkt något program att ge dig, ge låret träning bara, öka belastningen lite i taget så du känner att det blir starkare, tills låret är tillbaka i normalt skick

De första övningar jag gjorde, när jag verkligen var skitsvag i låret, var att jag hade låret rakt och försökte trycka upp medans någon höll emot, ju starkare jag blev desto mer fick de hålla emot, annars är det väl vikter som gäller om låret är starkare än så.

Ska se om jag kan vara till ngn hjälp. Vad jag förstod d som så har du en gammal skada i hamstrings/baksidan av låret, sedan länge, som du ej rehabiliterat? Har till att börja med ngra frågor jag skulle vilja att du svarar på:

1 Hur mkt har du tränat och vad har du tr sedan skadan (skriv gärna med intensitet på tex löpningen, vilka styrkeövn du kört om du kört ngra osv)? skadetillfälle 1 o 2.
    2 Hur stora problem har du i vardagen?
    3 Har du märkt om du är svagare i muskeln jämfört med andra benets muskel?
    4 Har du märkt om du är stram i det skadade benets muskel?
    5 Vilka aktiviteter provocerar fram smärtan?
    6 Vad har du för krav på muskeln- dvs vad är det du vill tillbaka till?

Om du svarar på dessa frågor så ska jag göra vad jag kan för att hjälpa till med ngra rehabövn du kan börja med. Men som du själv sade så är ju det bästa att träffa en sjukgymnast som kan visa o instruera övningarna så att de blir rätt utförda, blir rätt intensitet/svårighetsgrad just för tillfället osv…

Ja lika bra att träffa en sjukgymnast så det blir ordentligt gjort och du slipper framtida problem.

Fridolina: Ja det är en gammal skada som jag ursprungligen fick under Oktober/November 2007. Spelade fotboll kände inget direkt vid skadetillfället trodde efteråt att det var träningsvärk, 2 dagar efter fotbollen när jag skulle ut och löpa började det jag trodde var träningsvärk smärta mer tills jag inte kunde fortsätta.

Vilade då ca 2veckor utan resultat varpå jag uppsökte en sjukgymnast som diagnostiserade det som en brisning i baksidan av lår. Det smärtade då vid kontraktion av muskeln samt strech. När jag gick så stramade det upp längs baksidan lår till sätesmuskeln. Det är liknande smärtor jag har nu igen. Sjukgymnasten sa då att jag skulle vila i 6-8 veckor från löpning/träning vilket g gång är väldigt jobbigt.
    jag gjorde. Smärtan kvarstog dock under promenader efter 8 veckor. Jag vilade då ytterliggare ca en månad innan jag uppsökte en läkare på en idrottsklinik här i Göteborg. Hans diagnos var att skadan hade läkt men att muskeln var för kort och smärtade därför. Efter detta började jag promenera mer och på hans ordination strecha muskeln mycket.

Började då också med lätta gympass igen.

1 Hur mkt har du tränat och vad har du tr sedan skadan (skriv gärna med intensitet på tex löpningen, vilka styrkeövn du kört om du kört ngra osv)? skadetillfälle 1 o 2.
    Upplägget jag följt fram tills nu har varit i stil med

Uppvärmning crosstrainer 20min
    Benböj 3×15 reps. Stången till att börja med ökat 10-20kg på 2-3 månader
    Benpress 3×15 lätt gradvis ökning där med
    Bencurl 3×15 – II –
    Utfallsteg med stång 3×15 ingen / lätt vikt

I vardagen har jag måttliga problem, Men att inte kunna träna samt viss smärta vid vanlig gång är jobbigt

3 Har du märkt om du är svagare i muskeln jämfört med andra benets muskel? Har inte tränat tungt så jag märkt det direkt, men vid utfallssteg har det känts tyngre med det skadade benet.

Ja definitivt. Mycket stramare.

Kontraktion samt stretch av muskeln. Gång / löpning.

Jag vill tillbaks till ett tillstånd då jag kan träna normalt, samt springa och sporta ordentligt utan att behöva oroa mig för att dra upp skadan igen.

Jag innerligt tacksam för all hjälp. Skulle som sagt ha uppsökt en sjukgymnast men alla idrottskliniker i Göteborg är fullbokade nu under semestertider och då jag är ny i staden har jag inga personliga kontakter så det verkar kört. Skulle givetvis vara öppen för förslag även telefonkonsultation eller liknande! En av de saker jag förstått är vikten av att börja rehabträna tidigt så att vänta till augusti på en tid hos någon för direktiv är inte ett alternativ.

Smith

A. Smith wrote:
    Fridolina: Ja det är en gammal skada som jag ursprungligen fick under Oktober/November 2007. Spelade fotboll kände inget direkt vid skadetillfället trodde efteråt att det var träningsvärk, 2 dagar efter fotbollen när jag skulle ut och löpa började det jag trodde var träningsvärk smärta mer tills jag inte kunde fortsätta.

Vilade då ca 2veckor utan resultat varpå jag uppsökte en sjukgymnast som diagnostiserade det som en brisning i baksidan av lår. Det smärtade då vid kontraktion av muskeln samt strech. När jag gick så stramade det upp längs baksidan lår till sätesmuskeln. Det är liknande smärtor jag har nu igen. Sjukgymnasten sa då att jag skulle vila i 6-8 veckor från löpning/träning vilket g gång är väldigt jobbigt.
    jag gjorde. Smärtan kvarstog dock under promenader efter 8 veckor. Jag vilade då ytterliggare ca en månad innan jag uppsökte en läkare på en idrottsklinik här i Göteborg. Hans diagnos var att skadan hade läkt men att muskeln var för kort och smärtade därför. Efter detta började jag promenera mer och på hans ordination strecha muskeln mycket.

Började då också med lätta gympass igen.

Upplägget jag följt fram tills nu har varit i stil med

Uppvärmning crosstrainer 20min
    Benböj 3×15 reps. Stången till att börja med ökat 10-20kg på 2-3 månader
    Benpress 3×15 lätt gradvis ökning där med
    Bencurl 3×15 – II –
    Utfallsteg med stång 3×15 ingen / lätt vikt

I vardagen har jag måttliga problem, Men att inte kunna träna samt viss smärta vid vanlig gång är jobbigt

3 Har du märkt om du är svagare i muskeln jämfört med andra benets muskel? Har inte tränat tungt så jag märkt det direkt, men vid utfallssteg har det känts tyngre med det skadade benet.

Ja definitivt. Mycket stramare.

Kontraktion samt stretch av muskeln. Gång / löpning.

Jag vill tillbaks till ett tillstånd då jag kan träna normalt, samt springa och sporta ordentligt utan att behöva oroa mig för att dra upp skadan igen.

Jag innerligt tacksam för all hjälp. Skulle som sagt ha uppsökt en sjukgymnast men alla idrottskliniker i Göteborg är fullbokade nu under semestertider och då jag är ny i staden har jag inga personliga kontakter så det verkar kört. Skulle givetvis vara öppen för förslag även telefonkonsultation eller liknande! En av de saker jag förstått är vikten av att börja rehabträna tidigt så att vänta till augusti på en tid hos någon för direktiv är inte ett alternativ.

Smith

Hej igen
    Kanon bra att du börjat bygga upp muskeln och att du stegrar succesivt!

Glömde fråga hur ofta du tränar styrkeövningarna?
    Skulle vilja lägga in ytterligare en övning specifikt för baksidan som du även kan göra hemma o som du då troligtvis även kan göra lite oftare (gärna varje dag men känn efter till en början).
    Om du ligger på rygg på golvet och lägger upp hälarna på ex en stol (har du tillgång till en bobathboll använd den). ca 90° i höft och knäleder. I detta läge lyfter du sedan rumpan ifrån golvet.
    Stegring: om detta funkar utan känningar och du känner dig stark så provar du med enbart ditt skadade ben (alltså skadade benets fot på bollen/stolen det andra i luften, lyft sedan på rumpan).
    Upprepa 10-15 reps * 3.
    När du tränar på gymmet så kan du även prova att göra bencurlen med enbart ditt skadade ben dock lätt vikt till att börja med, stegra succesivt.

Ang stretchen- Låter som att den kan vara viktig utifrån att du säger den är mkt stramare. Nu antar jag att du fått skadan ordentligt diagnostiserad o stretchen instruerad för dig.
    hur ofta gör du stretchen idag? o hur länge?
    Min rekommendation är att du försöker göra stretch 1 ggn/tim vaken tid under dygnet. Låter mkt men ger snabbare effekt! Men samma sak här, känn efter så att du inte får mkt mera ont- utslaget under hela dagen…. Det känns antar jag när du gör det, skall dock inte hugga till.

Ang löpning- Även det bra att komma iggn med succesivt, samma sak gäller här succesiv ökning- både när det gäller hastighet samt längd på passet. Börja med lugn jogging inte för länge stegra sedan antingen tiden på passet eller hastigheten osv….

Tror du kan känna en skillnad i smärta el hur? I allt jag nu beskrivit kan du känna smärta dock skall det inte hugga till i muskeln.

Hoppas du förstår vad jag menar…. Lite dålig på att förklara via text :o…
    Lycka till nu

Mycket tacksam för svaret :emo-thumb
    Tycker du förklarade det väldigt bra. Tidigare har jag strechat max 2-3ggr om dagen nästan bara i samband med träning vilket känns som en miss jag skall åtgärda.

Har tränat styrkeövningarna 1ggr / vecka vilket kanske känns lite i underkant så jag kanske bör öka det nu.

Det känns som de största frågetecknen är utredda. Återigen är jag mycket tacksam att du tog dig tid att hjälpa till! Tusen tack! :worship:

Hej!

Gå in på [www.human-touch.se] dom kan hjälpa dig om inte så vet dom vart du kan vända dig. Dom håller till i gbg och är jätteduktiga.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.