Sjukt ont i nacken! Nackspärr?

Home Forums Skador och rehabilitering Sjukt ont i nacken! Nackspärr?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Tja

Under passet idag körde jag smal bänkpress och helt plötsligt knakade de till i nacken.
    Kände direkt en konstig smärta kring nacken och fick svårigheter med att vrid huvudet, speciellt åt vänster.

Nu nån timme efter passet känns det värre, har stelnat till ordentligt och kan i princip inte vrida huvudet åt något håll.
    Känns som nån kör in en kniv mellan kotorna i nacken.

Är orolig att det ska vara något allvarligt, men efter att sökt runt lite i forumet samt googlat så har jag sett att symtomen är desamma som vid nackspärr.
    Det som oroar mig är att det knakade till.
    Någon här som råkat ut för detta?

Vad bör jag göra för att snabbast återhämta mig?

Kan jag använda värme? (vetekudde liniment eller liknande)
    Bör jag röra på nacken så mycket som möjligt trots att smärtan tar emot?

Hoppas nån hjälpsam kan ge mig lite råd.

Mvh Daniel

Känns väl mest logiskt att dra till läkaren eller en Naprapat..Dumt att fråga om råd på ett forum..

/D

Daniel Dahlmann wrote:
    Känns väl mest logiskt att dra till läkaren eller en Naprapat..Dumt att fråga om råd på ett forum..

/D

Varför skulle det vara dumt? finns massor av kunnigt folk här som kan ge mig goda råd.

Självklart är det logiskt att uppsöka nån form av vård, men åker jag till läkaren får jag förmodligen ingen mer hjälp än en sjukskrivning och nackkrage.

Och Naprapat är dyrt, ingen lust att lägga hundratals kronor på något som kanske ger med sig efter ett par dagar.

Knaket i nacken i sig är troligen inget att oro sig för om inte symtomen förvärras. Rör på nacken så mycket du kan. Smärtlindra så du kan röra på nacken; dvs värme, linement, etc som känns bra.
    Det du ska vara uppmärksam på är om du får utstrålande smärta, svaghet eller känselpåverkan i ffa armar.
    Nackspärr kan sitta i upp mot 6v men känner du ingen förbättring, eller tom försämring, kan det vara intressant att söka läkaren och därefter sjukgymnasten på vårdcentralen för säkerhetens skull. Det kan vara intressant med en vanlig slätröntgen (ngt annat kostar dom inte på dej om du bara har stelhet/smärta som symtom), även oom denna troligen inte visar något.
    I övrigt så hittar du mycket matnyttigt och bra genom att googla.
    Mvh.

Dessutom kostar det inte mycket att gå landstingsansluten sjukgymnast, c:a 100-150kr. Väl värt pengarna (så länge det inte är nåt miffo…)

Tack ska du ha för goda råd!
    Är 3 dagar sen det hände nu och det har blivit bättre och bättre för var dag, fortfarande lite stel och lite ont när jag vrider åt höger men inte i närheten som i måndags kväll.
    Använde voltaren gel och värme och det lindrade bra, dessutom rört på nacken så mycket som möjligt.

Tränade idag och det gick förvånansvärt bra!
    Har du nått råd om hur jag bör förhålla mig till träningen för att undvika att samma skit händer igen?
    Är de nån idé att kanske börja träna nacken lite?

Bästa tipset jag kan tänka mig är att gå till en naprapat nång gång ibland och få koll på kotorna. I slutändan är det inga stora pengar för att förebygga problem med rygg och nacke.

Budak wrote:
    Tack ska du ha för goda råd!
    Är 3 dagar sen det hände nu och det har blivit bättre och bättre för var dag, fortfarande lite stel och lite ont när jag vrider åt höger men inte i närheten som i måndags kväll.
    Använde voltaren gel och värme och det lindrade bra, dessutom rört på nacken så mycket som möjligt.

Tränade idag och det gick förvånansvärt bra!
    Har du nått råd om hur jag bör förhålla mig till träningen för att undvika att samma skit händer igen?
    Är de nån idé att kanske börja träna nacken lite?

Glömde svara. Sorry.
    Någon specifik övning för att hålla nacken fri från nackspärr finns inte (tyvärr). Akta dej dessutom från människor som tycker att du ska ”få nacken knäckt i förebyggande syfte”, då du riskerar att dra på dig allt från diskbråck till stroke.
    En rejäl uppvärmning av hela kroppen kommer du långt med. Hoppas du slipper flera episioder nu!

Larsa wrote:
    då du riskerar att dra på dig allt från diskbråck till stroke.

Vad baserar du det uttalandet på?

Rufus wrote:
    Vad baserar du det uttalandet på?

Jag har ingen lust att ge mig in på en långvarig och meningslös diskussion här, men eftersom du insisterar så förklarar jag ändå mina argument:
    *diskbråck och vertebralis-stroke är väldokumenterade komplikationer vid manipulation av nacken.
    *dessutom så skriver jag att han ska undvika att få behandling vid symtomfrihet; alltså i förebyggande syft. Du ska inte behandla om inga symtom finns.
    Tack och bock.

Larsa wrote:
    Jag har ingen lust att ge mig in på en långvarig och meningslös diskussion här, men eftersom du insisterar så förklarar jag ändå mina argument:
    *diskbråck och vertebralis-stroke är väldokumenterade komplikationer vid manipulation av nacken.
    *dessutom så skriver jag att han ska undvika att få behandling vid symtomfrihet; alltså i förebyggande syft. Du ska inte behandla om inga symtom finns.
    Tack och bock.

Jag insisterar inte. Har heller ingen avsikt att föra en meningslös diskussion. Jag bara ställde en enkel fråga.

Det finns inget statistiskt säkrat samband mellan nackmanipulation och VBI. Därför ska man undvika sådana påståenden.

Rufus wrote:
    Jag insisterar inte. Har heller ingen avsikt att föra en meningslös diskussion. Jag bara ställde en enkel fråga.

Det finns inget statistiskt säkrat samband mellan nackmanipulation och VBI. Därför ska man undvika sådana påståenden.

Jag förstår vad du fiskar efter och jag kan delvis hålla med. Det finns studier som talar både för och emot detta påstående. Det pågår ju en hätsk debatt på i stort sett varenda medicinforum om detta just nu (varför vi kan bespara Body-forumet från detta).
    Det enda jag vill förmedla till icke medicinskt utbildade här på forumet är att manipulationer, alltså knak och brak, på nacken KAN ha riktigt NASTY komplikationer.

Larsa wrote:
    Jag förstår vad du fiskar efter och jag kan delvis hålla med. Det finns studier som talar både för och emot detta påstående. Det pågår ju en hätsk debatt på i stort sett varenda medicinforum om detta just nu (varför vi kan bespara Body-forumet från detta).
    Det enda jag vill förmedla till icke medicinskt utbildade här på forumet är att manipulationer, alltså knak och brak, på nacken KAN ha riktigt NASTY komplikationer.

Just därför ska man inte vara kategorisk i sina uttalanden om man inte kan backa upp dessa, eftersom dom som läser tråden kan uppfatta ett påstående som en sanning.

Rufus wrote:
    Just därför ska man inte vara kategorisk i sina uttalanden om man inte kan backa upp dessa, eftersom dom som läser tråden kan uppfatta ett påstående som en sanning.

Jaja, point taken. Men det finns åtminståne bra belägg för återhållsamhet vad gäller användandet av manipulation av nacken. Och det var egentligen detta jag adresserade, lite klumpigt, från början. Nu tycker jag vi avslutar här och hoppas att trådskaparen får fortsätta ha en välfungerande nacke.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.