Home › Forums › Skador och rehabilitering › Skada i arm
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 juli, 2011 at 16:42 #59717Anonym anvandareMember30 juli, 2011 at 16:42 #350059Anonym anvandareMember
Hej
Jag har fått en märklig smärta i armen.
[img=http://i55.tinypic.com/2e0l1g8.jpg]Smärtan går där jag markerat med rött. Där jag markerat med svart kan man om jag sträcker ut armen se tre spända strängar som muskelfibrer eller senor, dessa senor är ömma och fortsätter hela vägen ner i underarmen där jag markerat med rött.
Det känns mest när jag sträcker ut armen ovan huvudet, tex om jag skulle göra chins. Det är ingen kraftig smärta men känns tillräckligt för att jag inte ska våga anstränga armen med några dragövningar.
Någon som vet vad det kan vara? Just dom där strängarna verkar väldigt konstigt.
30 juli, 2011 at 17:10 #350060Anonym anvandareMemberFinns ingen muskel eller några senor som löper just så som du ritat i rött.
Men jag har också haft en ömmande smärta i samma område och kände också av det då jag t.ex hängde i chinsräcket. Det liksom sved i armen/biceps. Jag hade även en gulaktig missfärgning runt det svidande området. Misstänker en sträckning i mitt fall bara, det gick nämligen över efter några dagars vila.
Förhoppningsvis försvinner ditt problem med. Kan ju vara allt från en liten partiell bristning med enbart några få brustna fibrer, till en sträckning eller inflammation.
Tror inte det är nerver som spökar men man vet ju aldrig! Strålar smärtan längs hela det där röda stråket?
30 juli, 2011 at 17:18 #350061Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Finns ingen muskel eller några senor som löper just så som du ritat i rött.Men jag har också haft en ömmande smärta i samma område och kände också av det då jag t.ex hängde i chinsräcket. Det liksom sved i armen/biceps. Jag hade även en gulaktig missfärgning runt det svidande området. Misstänker en sträckning i mitt fall bara, det gick nämligen över efter några dagars vila.
Förhoppningsvis försvinner ditt problem med. Kan ju vara allt från en liten partiell bristning med enbart några få brustna fibrer, till en sträckning eller inflammation.
Tror inte det är nerver som spökar men man vet ju aldrig! Strålar smärtan längs hela det där röda stråket?
Men vad menar du nu, ingen muskler där det är rött? det är ju biceps De där ”trådarna” jag pratar om känner jag som helt spända på insidan av armen, dvs under biceps på insidan utav armen. Och jag kan följa dessa trådar och smärtan om jag känner på armen från under biceps ner till armvecket där man sätter nålen vid blodprov vidare ner mot handleden. det känns när jag klämmer där och när jag sträcker ut armen.
Tänkte köra lite lättare pressövningar idag och sen får jag se om jag kan köra lite lättare rygg och biceps på måndag.
30 juli, 2011 at 18:42 #350062Anonym anvandareMemberGober wrote:Men vad menar du nu, ingen muskler där det är rött? det är ju biceps De där ”trådarna” jag pratar om känner jag som helt spända på insidan av armen, dvs under biceps på insidan utav armen. Och jag kan följa dessa trådar och smärtan om jag känner på armen från under biceps ner till armvecket där man sätter nålen vid blodprov vidare ner mot handleden. det känns när jag klämmer där och när jag sträcker ut armen.Tänkte köra lite lättare pressövningar idag och sen får jag se om jag kan köra lite lättare rygg och biceps på måndag.
Ja men du har ingen muskel som löper längs hela det området du ritat ut i rött. Finns ingen muskel som löper från överarmen och fäster såpass långt ner på underarmen
Är det något som smärtar längs hela det området måste det alltså vara en nerv för det är den enda strukturen som löper där (bortsett från blodkärl). Men du kan ju vara öm i biceps och även i någon utav handledsflexorerna (de som löper längs underarmens insida) men då är det två olika muskler vi pratar om
30 juli, 2011 at 19:40 #350063Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Ja men du har ingen muskel som löper längs hela det området du ritat ut i rött. Finns ingen muskel som löper från överarmen och fäster såpass långt ner på underarmenÄr det något som smärtar längs hela det området måste det alltså vara en nerv för det är den enda strukturen som löper där (bortsett från blodkärl). Men du kan ju vara öm i biceps och även i någon utav handledsflexorerna (de som löper längs underarmens insida) men då är det två olika muskler vi pratar om
Jag pratade lite i nattmössan, jag förstår vad du menar. Är det farligt att ha ont i en nerv? vad gör man åt det?
31 juli, 2011 at 22:10 #350064Anonym anvandareMemberGober wrote:Jag pratade lite i nattmössan, jag förstår vad du menar. Är det farligt att ha ont i en nerv? vad gör man åt det?Coleman fick ju problem med sina nervbanor på sin vänstra sida, resultatet blev ju sådär.. Fast i ditt fall handlar det nog inte om något så dramatiskt, skulle tro att Tommy är inne på rätt spår faktiskt.
31 juli, 2011 at 22:32 #350065Anonym anvandareMemberJust kring det området löper nämligen en utav kroppens största nervkomplex (Plexus brachialis) som innefattar bland annat ulnarnerven som löper ganska exakt kring ditt rödmålade område och sedan i sin tur innerverar underarmsflexorerna.
Vet inte vad man gör åt en ömmande nerv i såna fall. Jag har som sagt också haft en lite svidande känsla där och det gick över ihop med stretching, tigerbalsam och vila. Men omd et är en allmänt fungerande huskur vet jag inte
Lite info om området: [http://withealth.net/sv/plexus-brachialis]
31 juli, 2011 at 23:14 #350066Anonym anvandareMemberQuote:Brännare syndrom
Detta tillstånd tros vara relaterade till plexus brachialis sträcka och / eller nervrot kompression. Det handlar i allmänhet den övre stammen av plexus brachialis, särskilt C5-C6.
Detta tillstånd är oftast ett resultat av dragkraft skada med axiell distraktion eller nedåtriktad kraft på axeln i kombination med laterala böj på halsen från axeln.
Plexus brachialis stretch skador finns i unga idrottare, med nacksmärta är mindre vanligt.
Nervrot kompression finns i äldre idrottare (college), allmänhet förknippade med livmoderhalscancer skiva sjukdom eller cervikal stenos. Nacksmärta är vanligare.Kanske kan vara detta? De trådar jag snackar om som syns på armen är ju som dom där nervrötterna som är illustrerade. Man blir helt hyprokondrisk av att läsa sådana sidor.
31 juli, 2011 at 23:26 #350067Anonym anvandareMemberGober wrote:Kanske kan vara detta? De trådar jag snackar om som syns på armen är ju som dom där nervrötterna som är illustrerade. Man blir helt hyprokondrisk av att läsa sådana sidor.Kan vara en lätt inklämning av någon nerv ja. Men långt ifrån säkert och är det så så kan det gå över. Testa lite stretching av biceps, bröst och nackmuskulatur. Vila kan dock räcka gott och väl
2 augusti, 2011 at 10:23 #350068Anonym anvandareMemberLiten update, det är inte där jag markerat med röd färg problemet börjar. När jag sträcker upp armen i luften rak lång så känner jag även denna ”tråd” i armhålan, som ett spänt gummiband, även i armhålan ser man att detta ”band” stramar där under huden och fortsätter alltså ner hela vägen till handen verkar det som.
Man känner ju även detta bandet i andra armhålan om man gräver runt lite men inte i närheten av lika spänt.
Mysteriet fortsätter.
2 augusti, 2011 at 10:34 #350069Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Finns ingen muskel som löper från överarmen och fäster såpass långt ner på underarmenJo, Brachioradialis går från överarmen och fäster sedan långt nere vid handleden.
Skulle kunna vara denna som orsakar din smärta, kör lättare ett tag och prova stretcha brachioradialis så ska du se att det snart släpper.
Mvh
2 augusti, 2011 at 10:39 #350070Anonym anvandareMemberstenis wrote:Jo, Brachioradialis går från överarmen och fäster sedan långt nere vid handleden.Skulle kunna vara denna som orsakar din smärta, kör lättare ett tag och prova stretcha brachioradialis så ska du se att det snart släpper.
Mvh
Fast det förklarar inte den spända tråd som går från armhålan vilket jag skrev i senaste inlägget.
2 augusti, 2011 at 23:10 #350071Anonym anvandareMemberstenis wrote:Jo, Brachioradialis går från överarmen och fäster sedan långt nere vid handleden.Skulle kunna vara denna som orsakar din smärta, kör lättare ett tag och prova stretcha brachioradialis så ska du se att det snart släpper.
Mvh
Jo jag tänkte också på den men om nu smärtan löper längs det rödmarkerade området kan det inte vara den. Brachioradialis ser man ju tydligt på bilden Gober lade in och är inte i linje med det rödmarkerade området!
3 augusti, 2011 at 14:54 #350072Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Jo jag tänkte också på den men om nu smärtan löper längs det rödmarkerade området kan det inte vara den. Brachioradialis ser man ju tydligt på bilden Gober lade in och är inte i linje med det rödmarkerade området!La även in frågan på Kolo och Sheograf skrev att det kunde vara en av de stora nervtrådarna som löper längs armen som är irriterad, minns inte namnen på de två nerverna och är för lat för att söka upp det nu.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.