Skada i underarmen

Home Forums Skador och rehabilitering Skada i underarmen

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

För ca 2 år sedan nu skadade jag min underarm i ett styrketräningspass pga dålig uppvärmning. Under en bicepscurl hög det bara till. Jag fick diagnosen ”blödning i muskelfästet”. Detta tog ca 4 månader att försvinna men har sedan dess återkommit ibland. Har nu börjat få känningar igen efter ca 2 månaders träning. Jag känner oftast av det när jag tränar biceps och just bicepscurl med stång. Problemet sitter nästan inne vid benet i underarmen på någon muskel. Kommer varken åt att stretcha just där eller massera :frust: . Massage är så förbannat dyrt att ta så måste ha lite nya tips!
    Någon som råkat ut för liknande?

Kan vara t.ex biceps fäste på tuberositas radii. I så fall så reproducerar passiv pronation smärtan eftersom det klämmer åt fästet. Isometrisk armbågsflexion är naturligtvis också smärtsamt.

Har själv råkat ut för en liknande skada för bara en månad sedan. Trodde först bara det var en sträckning men när jag 2 veckor efter skadan skulle träna igen återkomm det. Precis som du beskriver känns det som det är en muskel väldigt nära benet, för min del är det någon av extensor-musklerna som jag har problem med, ska testa att träna för första gången imorgon igen och förhoppningsvis så ska det gå bra.

Under perioden då jag var skadad använde jag mig av antiinflammatorisk gel (voltaren, finns receptfritt på apoteket) och det fungerade perfekt så det kan ju vara ett tips.

[img=http://www.dubinchiro.com/images/tennis2.gif]Mer specifikt tror jag det var Extensor Carpi Ulnaris[img=http://www.rad.washington.edu/staticpix/atlas/extensorcarpiulnaris.jpg]

så svaret tror du är voltaren gel? skall prova detta! hoppas det fungerar, börjar bli trött på den skiten nu! =)

Haskan wrote:
    Kan vara t.ex biceps fäste på tuberositas radii. I så fall så reproducerar passiv pronation smärtan eftersom det klämmer åt fästet. Isometrisk armbågsflexion är naturligtvis också smärtsamt.

Med detta innebär vad? =)

kiggs_ wrote:
    Med detta innebär vad? =)

Ett irriterat muskelfäste. Om det sen är biceps fäste på tuberositas radii (kolla i en anatomibok) eller något annat muskelfäste kring armbågen eller t.o.m något helt annat (led, ligament etc) är omöjligt att veta utan mer information och en klinisk undersökning.

Här ett foto jag tagit på 4 st radius som visar just tuberositas bicipitis radii (M. biceps brachii’s fäste). Individernas muskelstyrka är direkt i proportion till benens robustisitet. Kör man ”biccorna” tungt och rejält lär fästena se ut som dom två till höger. ;)

Arne Persson wrote:
    Här ett foto jag tagit på 4 st radius som visar just tuberositas bicipitis radii (M. biceps brachii’s fäste). Individernas muskelstyrka är direkt i proportion till benens robustisitet. Kör man ”biccorna” tungt och rejält lär fästena se ut som dom två till höger. ;)

Det jag funderar över är benen överlag tjockare på de som styrketränat hårt och tungt i flertalet år? Samt(om svaret är jakande på första frågan) kan de ökningar man gjort i bendensitet och tjocklek gradvis försvinna om man slutar med styrketräningen?

Mantus wrote:
    Det jag funderar över är benen överlag tjockare på de som styrketränat hårt och tungt i flertalet år? Samt(om svaret är jakande på första frågan) kan de ökningar man gjort i bendensitet och tjocklek gradvis försvinna om man slutar med styrketräningen?

Skelettet är synnerligen levande och påverkas HELA livet av de yttre belastningar och påfrestningar de utsätts för. Det råder ett samspel mellan speciellt 3 typer av benceller. Osteoblaster som bygger upp benvävnad där det behövs, osteoclasterna som bryter ned benvävnaden samt osteocyterna som bidrager till benets ämnesomsättning. Har man tränat och i många år och sedan slutar så kommer såväl muskler som skelett mm att minska i styrka och densitet mm pga av minskad belastning.
    Det är först på de ställena tex ledändarna där det finns större håligheter där spongiös benvävnad (som speciellt arrangerad benlister) uppträder, tex lårbenshals och lårbenshuvud där benavbsorbtionen går snabbast. Det är listerna somsnabbast absorberas.
    Å andra sidan kan äldre människor som tränar tyngre lägga på sig benmassa.
    Här är ett utmärkta exempel på att kvinnor SKALL TRÄNA TUNGT om dom viill förebygga osteoporos!:)

Det kan tom ske att hela benet totalt omformas hör att ge plats för muskler som ökat i volym. Sett extrema exempel på detta på bl.a på Os fibula (vadbenet).

JAg har väldigt ont i underarmen jag med men vet inte var det kan vara :/ nära benet gör det ont. känns som ett stort låmärke som aldrig vill bort :S

Arne Persson wrote:

Med andra ord arne har jag tränat min biceps för hårt menar du? Jag tränar dem på exakt samma sätt som resten av kroppen ju?

kiggs_ wrote:
    Med andra ord arne har jag tränat min biceps för hårt menar du? Jag tränar dem på exakt samma sätt som resten av kroppen ju?

Ha ha! Knappast! Allt träning skall enligt mig vara tung och hård om du vill ha optimal effekt på skelettet.

Dåså, då blir det fortsatt tung träning fast med ett inslag av voltarengel på udnerarmen =)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.