Skada på thoracicus longus (winged scapula)

Home Forums Skador och rehabilitering Skada på thoracicus longus (winged scapula)

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Jag märkte för en tid sedan att mitt vänstra skulderblad pekade utåt och att jag hade svårt göra lyfte över 90 grader med vänsteraxeln. Jag kunde inte heller spänna vänstra sidan av latsen.

Efter naprapat och sjukgymnastbesök samt lite detektivgoogling, har diagnosen ställts till något som kallas Vingscapula.
    Det uppstår när nedre spetsen på skulderbladet (angulus inferior scapulae) buktar ut på människokroppen likt en vinge och orsakas bland annat av att musculus serratus anterior fått nedsatt funktion efter exempelvis överbelastning och då inte längre kan hålla inne skulderbladet mot bröstkorgen. Det kan även vara en nervskada som orsakar detta, dvs. N. thoracicus longus blir skadad.

Tänkte höra om det är någon som framgångsrikt lyckats träna bort detta tillstånd?

Conpros wrote:
    Jag märkte för en tid sedan att mitt vänstra skulderblad pekade utåt och att jag hade svårt göra lyfte över 90 grader med vänsteraxeln. Jag kunde inte heller spänna vänstra sidan av latsen.

Efter naprapat och sjukgymnastbesök samt lite detektivgoogling, har diagnosen ställts till något som kallas Vingscapula.
    Det uppstår när nedre spetsen på skulderbladet (angulus inferior scapulae) buktar ut på människokroppen likt en vinge och orsakas bland annat av att musculus serratus anterior fått nedsatt funktion efter exempelvis överbelastning och då inte längre kan hålla inne skulderbladet mot bröstkorgen. Det kan även vara en nervskada som orsakar detta, dvs. N. thoracicus longus blir skadad.

Tänkte höra om det är någon som framgångsrikt lyckats träna bort detta tillstånd?

Min lillasyster fick diagnosen vingscapula också (utav mig :whistle:), jag ordinerade träning utav serratus anterior + stabilitetsträning utav axelleden och musklerna som fäster runt där och hon har efter 1 månad redan blivit mycket bättre.

Jag masserar även henne 1-2ggr/vecka för att mjuka upp och lösa div knutar och strama muskler i området.

Så träning utav Serratus anterior + närliggande axelmuskulatur + massage vet jag har fungerat för egen del.
    Så du kan väl börja där! ;)

Det var snabbt och bra svarat Tommy!

Jag slänger in dessa som rehab + cuffträning:
    [http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/CBStraightArmPullDown.gif]
    [http://www.youtube.com/watch?v=ALzFr2GT-Is]

Ska även träffa naprapat fler gånger och få behandling därigenom.

Träffade en ny naprapat och fick diagnosen att thoracicus longus var skadad och att skadan kommer ta lång tid att läka.
    Han rekommenderade inte någon rehab utan akupunktur, eftersom skadan ej var muskulärt orienterad utan nervskada.

Vad är den generella rekommendationen för rehab av nervskador? samt någon som har erfarenhet av akupunktur och nervskador?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.