skadad?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Körde ett ovanligt tungt/bra axelpass idag. Det drog dock till något ofantligt i vänster sida av nacken. Ganska långt ner, nästan ända nere i trapsen. Det hände när jag körde helt vanlig axelpress i maskin. Hjälp mig, har aldrig kännt något liknande förr. Vad ska jag göra för att förebygga detta och se till att det inte händer i framtiden? tack på förhand..

Låter som om du har sträckt dig i vänstra trapzen, vilket helt enkelt kan hända.

Gjorde det när jag körde shrugs för 1½ år sedan. Känner en grym massör i Halmstad och hon löste det enkelt.

Så försvinner inte stelheten osv så besök en massör…

Låter som en diskbuktning i nedre nacklederna (C6-C7). Manipulationsbehandling brukar vara otroligt effektivt.

Gå till en sjukgymnast och få en ordentlig bedömning. Utifrån de korta beskrivningen av skadan kan McKenzie metoden vara ett alternativ som många sjukgymnaster använder i dag.

okej tack så mycket. Har bokat tid hos sjukgymnast nu :)

Haskan wrote:
    Låter som en diskbuktning i nedre nacklederna (C6-C7). Manipulationsbehandling brukar vara otroligt effektivt.

Vad grundar du den bedömningen på? Är det inte troligare att det är muskulärt? På vilket sätt skulle en diskbuktning uppstå vid en axelpressövning?
    Min bedömning utifrån den lilla infon är att det är muskulärt.

Vill bara diskutera och lära mig! :)

YoungCutler wrote:
    okej tack så mycket. Har bokat tid hos sjukgymnast nu :)

Återkom gärna med rapportering om hur det gick och vad det bedömdes som samt åtgärder =)

Alm wrote:
    Låter som om du har sträckt dig i vänstra trapzen, vilket helt enkelt kan hända.

Gjorde det när jag körde shrugs för 1½ år sedan. Känner en grym massör i Halmstad och hon löste det enkelt.

Så försvinner inte stelheten osv så besök en massör…

Det var precis som du sa. Besökte en sjukgymnast som kunde konstatera att jag sträckt till min vänstra traps riktigt rejält. Fick det masserat. Nu en vecka senare körde jag axlar igen utan några som helst besvär. Tack för svaren :up:

jenny_sg wrote:
    Vad grundar du den bedömningen på? Är det inte troligare att det är muskulärt? På vilket sätt skulle en diskbuktning uppstå vid en axelpressövning?
    Min bedömning utifrån den lilla infon är att det är muskulärt.

Vill bara diskutera och lära mig! :)

Det han berättar stämmer rätt bra överens med en diskodural konflikt. Utan en riktig anamnes och undersökning kan man dock ej utesluta ett par diffdiagnoser. Under mina år som sjukgymnast har jag aldrig träffat på en person med sådana besvär som varit orsakad av en muskelskada. När du gjort tillräckligt med inlägg är du välkommen att PM:a mig om du vill ha mer information om Cyriax diskodurala teori.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.