Skadad igen

Home Forums Skador och rehabilitering Skadad igen

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author

Har haft lite otur på sista tiden lr så är det åldern som börjar ta ut sin rätt:(
    Har vid flera tillfällen fått smärtor från under skuldran, en molande smärta,som brukar ge med sej efter 2-3dagar men tyvärr inte denna gång.
    Vid minst två tillfällen har jag känt ett knäppande ljud från ryggen när jag kört bröst lr axlar, lite som en nerv kommit i klämm lr att en sena gått av,
    och efter det kommer smärtan direkt och jag vet att jag har en sömnlös natt att vänta.
    Nu när jag fick det denna gång(efter bänkpress) så försökte jag att dra lös det med tunga marklyft, får för mej att nått klämms ihop mellan skuldrorna och tänkte att jag skulle kunna dra isär det med mark.
    Detta va ingen bra ide, vaknade på natten med extrema smärtor och huvudet gick inte att lyfta, det satt fast i kramp mot axeln:cry:
    Detta hände på fredag och jag gick på måndag till akuten och fick träffa en ortoped,han konstaterade att inget var av och gav mej en kortisonspruta i nacken och skickade hem mej med 100st Panocod och 100 Diklofenak.
    Blev sjukskriven i 2veckor och diagnosen var ”rotatur cuff syndrom”.
    Vänster arm är till viss del bortdomnad, saknar riktig känsel i vissa fingrar.
    Det har nu gått 11dar sen det hände och det har varit dom värsta i mitt liv.
    Har haft ryggskott,nackspärr,ledkapselskador och liknande men det va fan sju resor värre.
    Låg man stilla med smärtstillande medel så va ryggskott ändå rätt okej.
    Men detta har varit en smärta som inte har gått att komma undan, kanske mest jämförbar med riktig elak tandvärk.
    Har som mest stoppat i mej 15 panocod på en dag, då höll jag på att kissa i tvättkorgen på natten, fick ändå som längst sova i bara 2 timmar.
    Går hos en naprapat nu och har börjat få tillbaks rörligheten i nacken,
    men armen är fortfarande lite avdomnad.
    Ett fel som jag tydligen gjorde va att försöka hålla ryggen varm,
    naprapaten har ordinerat att ligga på isklampar i upp till 20minuter.
    Och det har varit riktigt skönt samt att det ska dämpa inflammationer i muskler.
    Synd att jag inte visste det från början:(
    Men men…. är på bättringsväg nu, vill dock inte va med om detta igen:cry:(helvetet på jorden)

Hoppas jag inte skriver allt för rörigt, är fortfarande på tabletter:|

Mvh Nicke

Någon annan än jag som funderar i banorna thoracalt diskbråck?
    Verkar som du gör mycket rätt redan nu. Fortsätt hos naprapaten. Ge det tid. Var dock vaksam på om domningarna ut i armen förvärras.

Hoppas på bättring
    MVH Lars

Larsa wrote:
    Verkar som du gör mycket rätt redan nu. Fortsätt hos naprapaten. Ge det tid. Var dock vaksam på om domningarna ut i armen förvärras.

Hoppas på bättring
    MVH Lars

Tack Larsa:up:

Jag va hos naprapaten idag som tyckte att jag skulle gå tillbaka till ortopeden
    och få ett ultraljud,röntgen lr dyl.
    Känner mej ganska okej på dagarna när jag rör mej, förutom en viss smärta under skuldran,
    men när jag vaknar på natten (måste ligga på rygg) så har smärtan tilltagit extremt och flyttat sej mer upp mot nacken.
    Va på gymmet igår och la på det lättaste på cirkel-tränings maskinerna,
    bara för att känna igenom kroppen, vad som funkar och inte.
    Allt känndes ok (det var till och med skönt) förutom att det inte fanns nån styrka i bröstpressar på ena sidan.
    Känner även att det inte går att flexa den ena bröstmuskeln riktigt:(

Larsa wrote:

Hoppas på bättring
    MVH Lars

Är nu betydligt bättre men väntar på röntgen och sjukgymmnastik,
    tar ju tyvärr lite tid i detta landet.
    Den senaste ortopeden jag besökte var övertygad att det va diskbråck i nack-koterna som du sa.
    Fick också rådet att forsätta träna på gymmet men lägga ner brottningen/kampsport tillsvidare.
    Allt känns helt ok, knäböj och rubbet, men har inte vågat köra marklyft.
    Men har ingen styrka i vänstra sidan när jag kör bröst, axlar samt triceps.
    Körde bänk på 150kg innan skadan, kämpar nu med 50kg:
    Ortopeden tyckte prognosen såg bra ut (som han sa) och att styrkan skulle komma tillbaks inom 3-4 månader.
    Gör mej egentligen inget om det tar ett år…bara jag blir bra samt att jag inte kommer tillbaka till det helvetet.

Mvh Nicke:up:

exakt samma skit har jag fast kanske inte lika illa som dig!

Fast har min värk i underarmen heladagarna så fort man sover(lr kan sova)så kommer värken mer,rör jag på mig så känns de oki.

min värk va värst med stel nacke första veckan nu ingen värk i nacke/skuldra

samt triceps/axlar/bröst går ej köra! smithen för bröst,bara helt dött, 2st 5kg på…inte kul alls

fick diagnos av naprapten att de kan vara diskpåverkan i nacke,allt skada i axelled.

Ska nu till vårdcentralen och sedan försöka fixa ortoped, sedan röntgen.

kan du spänna biceps/triceps överhuvudtaget? de kan inte jag helt dött

mvh jonny

jonnythn wrote:
    exakt samma skit har jag fast kanske inte lika illa som dig!

Fast har min värk i underarmen heladagarna så fort man sover(lr kan sova)så kommer värken mer,rör jag på mig så känns de oki.

min värk va värst med stel nacke första veckan nu ingen värk i nacke/skuldra

samt triceps/axlar/bröst går ej köra! smithen för bröst,bara helt dött, 2st 5kg på…inte kul alls

fick diagnos av naprapten att de kan vara diskpåverkan i nacke,allt skada i axelled.

Ska nu till vårdcentralen och sedan försöka fixa ortoped, sedan röntgen.

kan du spänna biceps/triceps överhuvudtaget? de kan inte jag helt dött

mvh jonny

Hej Jonny! lider med dej:(
    Biceps och triceps funkar helt ok för mej.
    Fick förklarat för mej av den ortopeden jag va hos senast
    att har man diskbråck kan mer eller mindre vad som helst hända.
    Den trasiga disken kan ligga och klämma på i stort sett vilken nerv som helst.
    Värsta senariot är väll kanske om hela benen dommnar bort lr om man inte kan hålla urinet.
    Men då sitter det längre ner och leder till operation direkt.
    Annars vill man helst inte operera då det alltid är känsligt att gå in i dom regionerna.
    Men har man elaka smärtor som inte går över lr tappar rörelseförmågan så kan det också leda till operation.
    Min mor är opererad 2ggr för diskbråck och säger att det är typiskt diskbråck
    när man får ondare vid vila än när man är i rörelse.
    Hon är dock bra nu sen många år men hon är ju ingen gymräv direkt:)

Hoppas du får ordning på ditt problem….för detta är inte skoj
    Mvh Nicke

Det är aldrig roligt när ryggen krånglar. Brukar själv ha en tendens att få en sträckning eller inflammation i nedre delen av trapezius på vänster sida. Har lite så nu efter för mycket golf, dock så har jag inga problem med att träna men det är ömt i vissa rörelser.

Hoppas det löser sig för dig och träna på, men inte för tungt. :)

Martin Löwgren wrote:
    Nej för de thoracala nervrötterna har ingen med hand att göra och dessutom är det extremt ovanligt med thoracala diskbråck (krävs nästa fall från hög höjd eller liknande).

Har har dessutom utretts hos ortoped och de hade hittat (via röntgen) ett diskbråck.

Väntar fortfarande på röntgen så det är inte klarlagt än.
    Jag börjar bli allt mer osäker
    När jag första tiden gick hos min naprapat så sa hon att många muskler va
    inflamerade och väldigt irriterade.
    Och vi kunde inte hitta nått ställe som gjorde mer ont
    utan skuldra och axel va bara som ett stort värkande paket.
    Nu när det gått 8 veckor och jag känner över kroppen har jag viss smärta i
    bröstmuskelaturen,
    när jag stretchar den lr klämmer relativt hårt på den.
    Känner även en liten ilande smärta när jag trycker allra längst ner på latisimus dorsi.
    Om en muskel lr ett fäste går mer lr mindre av så får man väll en blödning som syns på utsidan?
    Funderar på den lilla muskeln subclavius ibland… om kanske den har gått sönder??
    Ser sne ut nu när jag kör axelpressar och har förlorat ca halva styrkan på vänster sida.
    Om man har diskbråck har man då verkligen öma muskler och fästen???

Tackar ödmjukast för era svar:worship:
    Nicke

Jag vill bara säga att jag håller tummarna Nicke. Inte för att det hjälper dig, men ändå.
    Jäkligt jobbigt med en skada som är diffus och svår att få grepp om.

Gettodachoppa wrote:
    Jag vill bara säga att jag håller tummarna Nicke. Inte för att det hjälper dig, men ändå.
    Jäkligt jobbigt med en skada som är diffus och svår att få grepp om.

Tack Getto:up:

själv fick jag nu diagnosen ”diskbråck kota c7” alltså nerv iklämm,
    men kan man verkligen vara helt jäkla död i tricepsen av det,går ju som sagt ej köra bröst press, axel p, pressövningar e helt omöjligt då armen bara viker sig. har gått 9 veckor känner inte någon föbättring av de här i triceps, helt dö,samt bröstmuskulaturen på samma sida e helt död

jonnythn wrote:
    men kan man verkligen vara helt jäkla död i tricepsen av det,går ju som sagt ej köra bröst press, axel p, pressövningar e helt omöjligt då armen bara viker sig. har gått 9 veckor känner inte någon föbättring av de här i triceps, helt dö,samt bröstmuskulaturen på samma sida e helt död

Helt död kan man nog vara,
    men vad har du fått för typ förhållnings-regler??
    antar att du inte blivit ordinerad mark och tunga böj?
    Det släpper nog efter några månader är vad dom sagt till mej.
    Men jag skiter i mark,böj å stångrodd ett tag, förhoppningsvis inte för alltid,
    klarar mej utan mark men böj vill jag gärna kunna köra igen.

jonnythn wrote:

Det normala läkeförloppet är 3-6 månader vid cervikala diskbråck.

nikke biff: jag skulle träna lugnt på de området jag har problem med om de går dvs.
    ortopeden menar på att jag har en svullnad i skuldran med pga stel i vänstra skuldran,och läketien e från 2mån -10 månader

riktigt surt men blir de inge bättre inom 1 månad så blir de rötngen även om inte ortopeden ville/tyckte jag skulle göra det

tricepsen e ju de stora problemet ,men hoppas på att kunna få kontakt med tricepsen och kunna börja kunna köra lite lätt iallafall.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.