Home › Forums › Skador och rehabilitering › Skadan har tagit död på sporten.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 augusti, 2007 at 20:10 #80805Anonym anvandareMember29 augusti, 2007 at 20:10 #727910Anonym anvandareMember
Hejsan alla.
För drygt 2 år sedan slet jag av mitt främre korsband i vänster knä, Med operation och 7 månaders rehab som följd. Jag brann för fotbollen och hade därför ingen tanke på att lägga av med den, så jag började spela igen och det dröjde inte länge förens jag slet av mitt nya korsband.
Nu drygt ett år efter att jag slet av korsbandet har jag genomgått ännu en operation och fått ett nytt korsband. Både läkare och sjukgymnast säger att jag absolut inte får lov att spela fotboll mer. Så har fått kasta in handuken.Min fråga är: Vad har jag rätt att kräva av försäkringsbolaget? Jag menar man ringer ju dit och pratar med dom och visst man har väl fått nån liten slant hit och dit men dom ger ju inte bort några pengar frivilligt direkt. Känns som att om man inte har nån koll själv så blir man lurad.
Värt att tillägga är väl att i första operationen tog dom en bit av hamstringsenan till nytt korsband och i andra operationen tog dom en bit av patella (senan som läkarna bankar på för å kolla reflexerna ni vet). Vilket medför att jag har svårt att träna upp styrkan i baksida lår och kan inte sitta på knä utan knäskydd.
Dessutom har jag tre stycken 4cm långa och ett 2cm långt ärr.Tacksam för alla svar på vad jag har rätt till att kräva eller vart jag kan vända mig.
Mvh Jonte
29 augusti, 2007 at 21:18 #727911Anonym anvandareMemberDen frågan bör du nog ställa till en jurist.
29 augusti, 2007 at 22:45 #727912Anonym anvandareMemberTänkte det.
Förresten, Jag skrev ju att både doktorn och sjukgymnasten sa att jag inte fick börja spela igen. Jag antar att dom känner sig tvingade till att säga det iofs.
Tror ni det finns någon chans att man kanske skulle kunna spela igen någon gång? jag menar … jag är 21 år … det är inte meningen att fotbollskarriären ska ta slut nu … och vad händer när jag fått barn å sonen frågar ”pappa ska vi ner på gräsmattan å spela lite fotboll?” fan ska ja svara då?
suck.29 augusti, 2007 at 22:56 #727913Anonym anvandareMemberDet är många läkare som avrådit människor från att återuppta sina aktiviteter efter skada, men som ändå gjort det och gjort det framgångsrikt. Men man vill ju inte chansa heller – du har ju ett helt liv kvar att leve – helst utan någon form av invaliditetsgrad. En bekant (envis sådan) pajade sina knän och har vid dryga 40 fått inopererat konstgjorda knäleder – inte kul.
Nog kan du oavsett lira lite boll med barnen i framtiden, det blir ju på en annan nivå skulle man ju tro.
30 augusti, 2007 at 07:04 #727914Anonym anvandareMemberJag skulle råda dig att använda dig av ett sk ombud.
Vet inte vilket försäkringsbolag du har, men en del av dem betalar din kostnad för ombud. Det är bara att ringa och fråga dem.
Kontakta någon advokatbyrå på din hemort och tala om som det är så kommer de säkert att hjälpa dig med hur du ska gå vidare.
Lycka till!30 augusti, 2007 at 07:06 #727915Anonym anvandareMembermjo, har funderat på det också. Vad jag dock inte visste var att försäkringsbolaget kanske står för detta. Nämligen det som stoppat mig från att göra det hittils. Har trott att det var för dyrt. Skall höra med försäkringsbolaget om de täcker den kostnaden.
Tack skruttis.30 augusti, 2007 at 07:09 #727916Anonym anvandareMemberTack Undefined också förresten. Tror jag slutar spela helt som du säger. Inte värt att råka ut för att behöva operera in konstgjorda knäleder osv.
Livskvalitét går ju före fotboll, så är det.
Tråkigt bara att det skulle hända vid 19 års ålder (är 21 nu).30 augusti, 2007 at 11:28 #727917Anonym anvandareMemberVarsågod Jontejonte!
Kom att tänka på en sak till (ja jag är väldigt trögtänkt ibland). Även om du själv inte är husägare så kanske du har föräldrar som är det och är medlemmar i Villaägarna. Genom den föreningen brukar man ha en viss gratis juridisk rådgivning. Visserligen väldigt allmänna saker de kan gå in på men det är möjligt att de kan råda dig om advokater o s v.
Bara en liten tanke….
Har själv, tyvärr, varit tvungen att vara i kontakt med ett flertal försäkringsbolag angående olika ärenden och det har resulterat i att jag inte litar på något bolag för fem öre längre. Även om de inte direkt lurar en så vill en del handläggare gärna ”glömma bort” vissa detaljer samt att de använder sig av ett väldigt tillkrånglat ”språk” och kräver att man som lekman också ska göra det, annars är det kört.
Meningen: Precisera dina krav. Gör att nackhåren reser sig på mig…..
Som alltid, självklart finns det säkert undantag och bra handläggare.
Ge på dem bara och få det du har rätt till!!!30 augusti, 2007 at 14:01 #727918Anonym anvandareMemberTyvärr så återgår många alltför snabbt tillbaka till sin idrott efter en sådan operation. Genom åren har jag diskuterat det med kollegor och ortopedkirurger och min åsikt baserad på de diskussionerna och studier jag läst är att man bör köra rehab i 1-1,5 år efter en ACL-rekonstruktion innan man fullt ut återgår till sin tidigare idrott.
30 augusti, 2007 at 18:03 #727919Anonym anvandareMemberHaskan det är intressant det du skriver. För Jag kände att det var rätt tidigt att gå tillbaka efter de 6-7 månadernas rehab. Men Jag tänkte att efterssom sjukgymnasten hade sagt att det var okej att börja träna osv så skulle det väl hålla.
Men vad skulle du råda mig att göra? Tror du jag hade haft någon chans att spela fotboll igen? Utan att löpa risk att få jättestora problem när jag blir äldre?
Hur hade situationen sett ut om jag hade slitit sönder detta korsbandet också? då finns det inga fler tagställen att använda för att konstruera nya korsband (bortsett från att nalla på det andra benet och det vill man ju helst inte vad jag har förstått).Tack för ditt svar.
31 augusti, 2007 at 01:12 #727920Anonym anvandareMemberMånga idrottsläkare, sjukgymnaster och ortopeder rekommenderar fortfarande cirka 6 månader. Men personligen tycker jag det är en alldeles för kort tid.
Om du kör rehab i 1-1,5 år så kan du ju alltid i samråd med sjukgymnast och ortoped då diskutera er fram till ett beslut. Just nu är det för tidigt för dig att bestämma dig.
Risken att utveckla artros längre fram i livet efter en sådan här operation är stor så det är viktigt att du fortsätter träna benet/knät resten av livet för att undvika besvär.
31 augusti, 2007 at 07:21 #727921Anonym anvandareMemberOkej, det låter vettigt. Skall definitivt inte sluta träna, tränat hela mitt liv med undantag för en halvårsperiod precis efter jag skadade mig för andra gången. Och har aldrig mått så dåligt som då. Träning är en förutsättning för att jag ska må bra, både fysiskt och psykiskt.
Förresten, just nu är jag ju i en väldigt tidig fas av rehaben (c:a 3 veckor efter OP) så går fortfarande på kryckor och så. Men skulle gärna vilja ha lite råd på övningar att göra när jag har kommit så långt så att jag ska börja träna upp styrkan ordentligt.
Har hört att Knäböj med stång kan vara skadligt för knäna om det görs på fel sätt, men att det samtidigt är en vettig övning om den utförs rätt. (synpunkter på hur långt ner man skall gå innan man vänder, om knäna ska skjuta fram framför tårna etc.)Vore Tacksam för svar på Övningar samt hur lång tid man bör vänta innan man börjar utöva dessa övningar.
Tack alla som svarat hittils.
31 augusti, 2007 at 09:36 #727922Anonym anvandareMemberFölj till punkt och pricka ordinationerna från din ortoped och din sjukgymnast. Det är dem som har det medicinska ansvaret för dig så då vill jag inte så tidigt i din rehabilitering lägga mig i vad kollegor gör. Jag utgår från att du regelbundet går hos sjukgymnast och att du har uppföljningstider planerade hos ortopeden?
31 augusti, 2007 at 09:40 #727923Anonym anvandareMemberjontejonte wrote:Har hört att Knäböj med stång kan vara skadligt för knäna om det görs på fel sätt, men att det samtidigt är en vettig övning om den utförs rätt. (synpunkter på hur långt ner man skall gå innan man vänder, om knäna ska skjuta fram framför tårna etc.)Ska man vara riktig kompis med knäna ska man nog undvika att köra mer än 90 grader i knäleden. Tänk på att det inte är detsamma som att låren är paralella med golvet, det är mindre vinkel ändå. Precis som du säger bör knäna inte skjuta ut framför tårna. Ett alternativ kan vara att köra i smithmaskin för att kunna ställa fötterna en bit framför stången. Om det är en lämplig övning för dina knän och när i så fall låter jag vara osagt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.