Home › Forums › Skador och rehabilitering › Skador av rak stång vid bicepscurl?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 november, 2010 at 16:15 #54921Anonym anvandareMember4 november, 2010 at 16:15 #139409Anonym anvandareMember
På gymmet idag så fick jag höra när två killar pratade att det är vanligt att skador i underarmarna uppkommer om man använder en rak stång vid bicepscurl, och att man helst ska använda sig av en [http://r.kelkoo.com/r/se/7006223/165101/130/130/http%3A%2F%2Fwww.motion.se%2Fpub_images%2Flarge%2FCN-62203_80.JPG/1Ccj2J2mitzR3pXrcLx4uYjOZpmtHOg8CAmCojhtJaw- z-stång] så ofta som möjligt.
Jag lyssnade inte mer än med ena örat så jag kan ha missat några betydelsefulla argument i konversationen. Men stämmer detta faktum?
Personligen så anser jag att jag får mycket bättre kontakt med rak stång även om jag klarar av mer vikt med en z-stång. Så jag blev lite paranoid efter vad jag hörde idag.4 november, 2010 at 16:41 #139410Anonym anvandareMemberDet bästa är att använda rak stång så långt de går, har du inte ont av rak stång så kör rak stång då det aktiverar biceps brachii bättre än EZ.
Sen kan EZ vara skonsammare mot leder enligt vissa men har man inga problem med leder eller smärtor i underarmarna så är rak stång som sagt att föredra.
4 november, 2010 at 16:58 #139411Anonym anvandareMemberHamphusKjellman wrote:På gymmet idag så fick jag höra när två killar pratade att det är vanligt att skador i underarmarna uppkommer om man använder en rak stång vid bicepscurl, och att man helst ska använda sig av en [http://r.kelkoo.com/r/se/7006223/165101/130/130/http%3A%2F%2Fwww.motion.se%2Fpub_images%2Flarge%2FCN-62203_80.JPG/1Ccj2J2mitzR3pXrcLx4uYjOZpmtHOg8CAmCojhtJaw- z-stång] så ofta som möjligt.
Jag lyssnade inte mer än med ena örat så jag kan ha missat några betydelsefulla argument i konversationen. Men stämmer detta faktum?
Personligen så anser jag att jag får mycket bättre kontakt med rak stång även om jag klarar av mer vikt med en z-stång. Så jag blev lite paranoid efter vad jag hörde idag.Typiskt internetidioter! Bl.a just EZ-stången är en stor bidragande orsak till att pronatorerna, vilket jag har hävdat i åratal, förkortas och ger upphov till smärta vid supination. Eftersom händerna är ordentligt supinerade vid bicepsträning med rak stång så är det inte så konstigt att smärta uppkommer vid dessa förutsättningarna.
4 november, 2010 at 17:31 #139412Anonym anvandareMemberJag kan känna av en lättare smärta i underarmarna när jag kör rak stång, EZ kör jag dock aldrig, den brukar jag få riktigt ont utav och har aldrig fattar hur den skulle vara skonsammare.
Rak stång och hantlar tycker jag funkar bäst för mig.
Har det betydelse hur man kör med rakstång, axelbrett vs bredare grepp att föredra?
4 november, 2010 at 17:40 #139413Anonym anvandareMemberJag hade problem med att jag fick ont i underarmarna under bicepsträning förut, men när jag bytte helt från att köra EZ-stång till rak stång försvann problemet på några veckor.
Min empiriska upptäckt..
5 november, 2010 at 09:47 #139414Anonym anvandareMemberIntressant, har börjat köra mer och mer med rak stång och samtidigt har mina pushdowns börjat smärta i underarmar / handlered. Ser ett litet samband just nu Blir nog att gå tillbaka till z stång då.
5 november, 2010 at 10:33 #139415Anonym anvandareMemberVore det inte att orsaksbehandla symptomen (stela pronatorer) istället för att symptombehandla (EZ-stången). Dessutom är inte EZ-stången speciellt smart vid bicepsträning eftersom händerna håll i princip i en semipronerad position istället för en ordentligt supinerad position som är mer optimal vid bicepsträning.
5 november, 2010 at 13:14 #139416Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Vore det inte att orsaksbehandla symptomen (stela pronatorer) istället för att symptombehandla (EZ-stången). Dessutom är inte EZ-stången speciellt smart vid bicepsträning eftersom händerna håll i princip i en semipronerad position istället för en ordentligt supinerad position som är mer optimal vid bicepsträning.+1.
Arne kan det här med biceps. Tror nog att du har större nytta att köra med rak stång och stretcha ut pronatorerna; jag hade själv problem med smärta förut, men efter att jag kört ett tag med rak stång så är det bättre.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.