Skakningar vid träning???

Home Forums Skador och rehabilitering Skakningar vid träning???

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

En väninna till mig är ibland på BODY PUMP pass! Det har hänt ett flertal gånger att hon får skakningar! Tex vid benböjsövn. osv! Detta resulterar ibland att hon måste avbryta sin träning!
    Hon jobbar just nu mycket under stress, kan det vara så att skakningarna är kroppens sätt att ”Säga ifrån”???

det e inte adrenalin då?

själv kan jag få brutala drenalinskakningar ibland av vissa pass

Scary… låter som något neurologiskt.

Tror inte det har med stressen att göra. Det är musklerna som arbetar helt enkelt. Har hänt mig också under bp-pass, man gör ju så måååååånga reps av allt, tex efter att ha gjort en maaaaassa knäböj så gör man rygglåten med marklyft, rodd osv och då har jag skakat i benen – inget farligt!

Det är ju sjukt störigt när benen börjar skaka, dock vet man att då har man tagit i tillräckligt :P

tror inte det är något farligt med det, efter ett hårt bröst pass brukar mina bröst skaka som fan 😮 :p

Det kan också vara lågt blodsocker. Om man har ätit dåligt under dagen och sedan tränar kan man bli riktigt skakis. Jag är väldigt känslig för lågt blodsocker, jag börjar skaka så att jag knappt kan använda händerna.:|

Tror inte det är så farligt, Mina ben börjar skaka när jag kör bicep med hantlar haha, man tar nog i för mkt typ. eller att man är helt slut men håller fortfarande på !

Om ni aldrig har känt av skakningar i benen rekommenderar jag bodypump, den första och den enda gången jag körde det tänkte jag ”fan lite knäböj med fri vikt, jag kör med lite mer vikt än alla andra”. Första 30 repsen var helt ok, men när de nästa 30 till var klara så skakade benen så jävla mycket. Stående rodd med skivstång var helt omöjligt med böjda ben, fick ha dom helt räta för att kunna fortsätta överhuvudtaget.

Mina muskler brukar ofta skaka när jag stretchar (oftast i benen.)
    Mina magmuskler skakar vid i princip all magträning utom crunches.

Har fått för mig att det är spänningar som släpper (framförallt när skakningarna kommer när jag stretchar). Vid träning har jag alltid trott att det var för att musklerna ansträngde sig så, har dock inte tänkt så mycket på det alls.

Vore kul och intressant om nån vet säkert vad det beror på.

Jag har också känt att musklerna börjar skaka under BP pass, framförallt vid benböj. Har alltid antagit att det bara är musklerna som börjar göra sig hörda och tagit det som ett positivt tecken att man verkligen tagit ut sig. Men nu när jag läst vad ni skrivit så inser jag att de gånger mina muskler har reagerat så var under en period då jag inte åt nåt vidare. Kanske var det pga för lite mat…. men jag ser det nog ändå som nåt positivt som tyder på att man tagit ut sig ordentligt. Man vill ju att det ska kännas att man gör nåt eller hur :D

Möjligen beroende av ovana där den muskulära koordinationen är eftersatt eller på grund av obalans i salt/vätskebalans som kan påverka kramptröskeln.

Mycket intressanta inlägg av er alla.

Jag tror mycket på att låg blodsocker orsakar skakningar mitt i träningen.
    Tjejen har mycket att göra och försöker att träna när hon hinner, jag förstår att det blir inget tid över att LADDA upp före träningen. Det är viktigt att ladda, många tänker inte…. Jag tänker alltid att ladda mej inför träning, det straffar sig om man inte har gjort det. Naturlagen !
    jag tar MYCKET kaffe före ! hehe, gratis på jobbet :) mat/energi är förstås viktigaste !

REP wrote:
    Mycket intressanta inlägg av er alla.

Jag tror mycket på att låg blodsocker orsakar skakningar mitt i träningen.
    Tjejen har mycket att göra och försöker att träna när hon hinner, jag förstår att det blir inget tid över att LADDA upp före träningen. Det är viktigt att ladda, många tänker inte…. Jag tänker alltid att ladda mej inför träning, det straffar sig om man inte har gjort det. Naturlagen !
    jag tar MYCKET kaffe före ! hehe, gratis på jobbet :) mat/energi är förstås viktigaste !

En muskel som utsätts för träning kan skaka, även av för mycket koffien.
    Jag såg att du drack MYCKET kaffe före.
    Det bör räcka med två koppar.

Muskel som börjar skaka kan också ha varit utsatt för överträning.(strechar hon tillräckligt???)
    Våra kroppar är olika! Som vissa säger, så kan en muskel ha sitt eget liv lite då och då. Om hon tycker det blir för mycket, så gå till en läkare.

Rickard

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.