Slämmsäcksinflammation i knäet!

Home Forums Skador och rehabilitering Slämmsäcksinflammation i knäet!

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Har haft problem med inflammerad slämmmsäck i mitt vänstra knä i snart 4 månader och det vill inte ge sig. Har varit hos både läkare och sjukgymnast.
    Har tagit pronaxen i två omgångar och kört rehab 3-4 gånger i veckan.
    Vill så grymt gärna kunna träna ben igen, så om det är någon som har haft samma skada, berätta gärna vad ni gjorde för att bli av med det.

Tack på förhand/ Haze

Är det pre-patellar bursit? Den enda effektiva behandling jag känner till vid slemsäckinflammation är kortisoninfiltration.

läkaren tycker inte att det ska behövas kortison eftersom det är så extremt lite vätska att det knappt går att märka om man känner på knäet så ska det kunna läka ändå. Jag har igentligen igen större smärta i knäet vardagligen men så fort jag utför någon övning för framsida lår så käner jag av det direkt.
    Kan inte ens kör benböj utan vikter utan att det känns.

Märkligt resonemang från läkaren. Men vill han inte så har du inte så stort val än att hålla tummarna och hoppas det läker ut av sig själv.

Vänsterknät har varit mitt stora broblembarn också men man lär sig träna runt det och vilka övningar som funkar.

Tävlade lite i Strongman ifjol vilket resulterade i att jag till slut fick åka in och dränera knät och trycka i kortison, det blev bättre men böjligheten i leden var rejält reducerad. Ett halvår senare var jag inne för en efteroperation av ett brutet finger och fick bakterier i skiten och då vart det pencillin tabbar som gällde, hederliga Herracelin och jag tror det tog två dagar så var knät helt perfekt:emo-thumb

När det gäller träning så är det bara att inse att rejäl uppvärmning/genomblödning är ett måste! Hacklift är uteslutet för mig samt tunga lårcurl!?!? Jo det är sant, svullnar upp direkt trots att det inte gör ont när jag tränar.

Haze wrote:
    Har haft problem med inflammerad slämmmsäck i mitt vänstra knä i snart 4 månader och det vill inte ge sig. Har varit hos både läkare och sjukgymnast.
    Vill så grymt gärna kunna träna ben igen, så om det är någon som har haft samma skada, berätta gärna vad ni gjorde för att bli av med det.

Tack på förhand/ Haze

Haze wrote:

Jag vet inte vad du menar med ”rehab”? Jag har samma åkomma, fast i höften (trochanterbursit) och det började inte ”vända” förrän jag lade ner ALL träning helt. Uppenbarligen är det inte så lätt att isolera delar av kroppen som man tror. Med ett knä lär det vara lite enklare, eftersom det är lättare att avlasta knät än höften, men var uppmärksam och kör hellre lite mindre än du tror att du orkar än tvärt om. Skulle också råda dig till att sluta med NSAID; har det inte hjälpt efter två kurer lär det inte göra det i fortsättningen heller. Nackdelen med NSAID är att de inte bara hämmar de negativa aspekterna av inflammationen utan även de positiva, d.v.s. du får långsammare läkning. Försiktig rörelse är det som gäller (när det inte gör så ont att det inte går), d.v.s. LÅNGSAMMA och KORTA promenader; börja med tio minuter-en kvart åt gången och öka gradvis. Jontofores hjälpte mig även; det är inte någon mirakelmedicin som botar på ett kick, men det hjälpte till att ”vända” tillståndet (rekommederas åtminstone för höftinflammationer).

Naturalförloppet är JÄVLIGT SEGT; 3-6 månader (jag är själv inne på min fjärde, och börjar vara fett less …). Att du inte är fräsch än är alltså inte konstigt.

tack för alla svar!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.