smärta baksida axel- militärpress

Home Forums Skador och rehabilitering smärta baksida axel- militärpress

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #51044
    #122785

    Hej!

    nu har jag åkt på någon konstig skada.

    jag får ont vid bänkpress, armhävning, militärpress, hantellpress för axlar samt bröst.

    smärtan är som en sjukt stark kramp som känns på baksidan av axeln.
    men jag kan köra ovanstående övningar utan smärta OM jag roterar in armbågarna så dom kommer närmare kroppen, eller om armbågarna pekar framåt vid militärpress.

    det har gått 1,5 månad utan att jag blivit bättre.
    jag har varit hos en naprapat som trodde på trigger punkt. vårdcentralen trodde på en inflamation. ska snart boka sjukgymnast för att få ännu en diagnos. finns det någon med lite erfarenhet som kanske kan hjälpa mig med denna skada?

    #122786

    hade likadant! fick akupunktur under skulderbladet och då försvann smärtan efter 3 ggr.

    #122787
    NKK wrote:
    hade likadant! fick akupunktur under skulderbladet och då försvann smärtan efter 3 ggr.

    hmm, okej. fick du veta vad som var felet då?

    #122788

    Det är knutar/låsningar som sitter där och musklerna kan ha krampat ihop osv.
    Detta problem är mycket vanligt, gå till en naprapat som vet vad den pysslar med så blir du av med problemet.

    Akupunktur ör grymt bra enligt mej i alla fall.

    #122789
    NKK wrote:
    Det är knutar/låsningar som sitter där och musklerna kan ha krampat ihop osv.
    Detta problem är mycket vanligt, gå till en naprapat som vet vad den pysslar med så blir du av med problemet.

    Akupunktur ör grymt bra enligt mej i alla fall.

    okej, hoppas det är det jag åkt på då.

    har vart inne på om det kanske är en ruptur i infraspinatus (rotator cuff) eller liknande.

    #122790

    finns det ingen som kan det här med axelskador?

    #122791

    skada kan ge symptom som du har. Men också teoretiskt ett impingement då axelkulan pressas uppåt framåt nær du pressar armbågarna bakåt. Tænk dig att nær du låter armbågen gå framåt så roterar axelkulan bakåt och vise versa.

    Man utreder detta med røntgen och MR, behandling vid rotator cuffskada ær artroskopisk sutur. Impingement i førsta hand konservativt dvs med træning av rotatorcuff samt av skulderbladets stabilisatorer.

    Lycka till

    Peter

    #122792
    rsr930 wrote:
    skada kan ge symptom som du har. Men också teoretiskt ett impingement då axelkulan pressas uppåt framåt nær du pressar armbågarna bakåt. Tænk dig att nær du låter armbågen gå framåt så roterar axelkulan bakåt och vise versa.

    Man utreder detta med røntgen och MR, behandling vid rotator cuffskada ær artroskopisk sutur. Impingement i førsta hand konservativt dvs med træning av rotatorcuff samt av skulderbladets stabilisatorer.

    Lycka till

    Peter

    tack för ett bra svar Peter!:up:

    #122793

    Titta upp begreppet frozen shoulder, kanske kan vara det.

    #122794
    pdblom wrote:
    Titta upp begreppet frozen shoulder, kanske kan vara det.

    har läst lite om det, stämmer inte in på mig.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.