Smärta i axeln.. överansträngning? leder?

Home Forums Skador och rehabilitering Smärta i axeln.. överansträngning? leder?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej! Det här är min första post så jag ska försöka formulera mig så gott som möjligt!

Ålder: 25
    Längd: 181cm
    Erfarenheter: Tränat cirka 6 månader.

Jo det är så här.. Har börjat att känna en smärta i framsida höger axeln enbart. Smärtan sitter högt upp på framsida axel (kan försöka fixa fram en bild om ni inte förstår vart jag menar).. Smärtan uppstår som mest när jag kör bänkpress raka samt snea hantelpress för bröst, när jag kör raka hantelpress och har armarna nästintill utsträcka (top läget) så känner jag i princip ingen smärta alls.. men så fort jag går ner mot botten läget så känner jag att smärtan kommer som ett brev på posten. Känner även att det knakar i utsidan av axlarna när jag kör bicepscurl. Jag känner ingen smärta alls i axlarna när jag väl tränar axlar??

När jag spänner som på följande bild så känner jag en brännande smärta DIREKT efter att jag har slutat spänna dvs känner ingen smärta under tiden jag spänner men efter åt (smärtan varar kanske 2-4 sekunder):
    [http://www.bodybuilding.com/contest_media/2932/25452/d/img_10501195334032.jpg]

har även provat att värma upp rotatocuff samt stretcha axlarna.. men inget verkar fungera..

Mina teorier:

• Överträning/belastning?
    • Leder som är knas(ac-leden?)?
    • Inflamation?
    • Obalans mellan bak- och framsida axel?
    • Muskelfästet?

Det här har jag tänkt att börja med för att se om smärtan försvinner:

• Inte köra bröst/axlarna på 1 vecka.
    • 1 hel vecka fri från träning
    • sjukgymnast

Något ni inte förstod eller vill ha mer information så är det bara att säga till!

Träna din teknik i bänk det låter om att du ”skjuter” upp axeln eller ja belastar den i toppläget i bänken jag hade liknande problem. men det försvann när jag la fokus på att hålla axlarna nere i toppläget. om du förstår vad jag menar :) rent krasst lyft bara med tuttarna och värm såklart ordentligt rotatocuff och dyl.

BenGeten wrote:
    Träna din teknik i bänk det låter om att du ”skjuter” upp axeln eller ja belastar den i toppläget i bänken jag hade liknande problem. men det försvann när jag la fokus på att hålla axlarna nere i toppläget. om du förstår vad jag menar :) rent krasst lyft bara med tuttarna och värm såklart ordentligt rotatocuff och dyl.

När jag väl tänker på det så stämmer det tror jag.. iafl de sista repsen när man gör vad som helst bara för att få upp vikterna.

Men tack för tipset! Skall provas!

Jo det är så här.. Har börjat att känna en smärta i framsida höger axeln enbart. Smärtan sitter högt upp på framsida axel (kan försöka fixa fram en bild om ni inte förstår vart jag menar).. Smärtan uppstår som mest när jag kör bänkpress raka samt snea hantelpress för bröst, när jag kör raka hantelpress och har armarna nästintill utsträcka (top läget) så känner jag i princip ingen smärta alls.. men så fort jag går ner mot botten läget så känner jag att smärtan kommer som ett brev på posten. Känner även att det knakar i utsidan av axlarna när jag kör bicepscurl. Jag känner ingen smärta alls i axlarna när jag väl tränar axlar??
    caravan annexe

Sell Timeshare

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.