Smärta i bröst

Home Forums Skador och rehabilitering Smärta i bröst

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej

Lite bakgrundsinfo, Började träna vid 16-17års ålder. Tränade seriöst i ett antal år för att sedan pga olika anledningar helt sluta upp, för att sedan börja igen osv osv.

Har med andra ord varit en periodare när det kommer till träningen, har dock varit 110% varje gång jag kört.

Nu har jag vid blivit gubbe, med andra ord 30, och efter 3års tid med ingen träning överhuvudtaget har jag nu börjat köra igen och ska verkligen köra på nu utan att ge upp.

Har nu kört ungefär 4månader, och upptäckt att det mytomspunna musklelminnet faktiskt verkar existera. Har gjort ganska bra ökningar både i muskelmassa och styrka, är redan minst lika stark som när jag körde som mest i 18års åldern :what:

Anyway, nu till mitt problem. Fick för en vecka sedan en smärta i höger bröst, detta efter ett hårt bröstpass dagen innan. Känslan kan beskrivas som att det hugger till i bröstet när jag andas in, dvs när bröstkorgen utvidgas. Trodde först det var smärta inne i bröstkorgen, men det är i muskulaturen smärtan sitter.

Smärtan kommer som sagt när bröstet utvidgas och när jag trycker på bröstet, får dock nästan leta lite för att hitta en tryckpunkt som smärtar.

Inte så mycket när jag tex försöker stretcha bröstet lite. Smärtan är uthärdlig, har dock inte vågat köra bröst och rygg ännu. körde Axlar och armar förra veckan, vilket gick ganska bra, smärtan var där men inte stor nog att stoppa mig från att köra.

Frågan är nu vad detta kan vara, är det en sträckning, eller inflamation? kan jag fortsätta träna men kanske sänka vikterna lite? Äta antiinflamatoriskt?

Smärtan började som sagt för en vecka sedan och har varken blivit sämre eller mycket bättre.

Känner inte riktigt att uppsöka läkare känns nödvändigt eftersom smärtan inte är väldigt stor. Men det känns dumt att riskera att den blir värre :whistle:

Någon som haft liknande symptom eller vet vad det kan röra sig om?

Kan med nästan 100% säkerhet säga att det är en sträckning, har själv åkt på samma flera gånger, ett riktigt skit är det och enda medicinen är att vila bort skiten, kan ta en vecka ungefär.

De gånger jag råkat ut för det har problemet suttit i bröstryggen, en sträckning kring mellersta trapezius som ger en rejäl smärta vid inandning.

Ta det lugnt en vecka så ska du se att det försvinner, vila bort det är i alla fall medicinen, dra igång försiktigt sen när du sätter igång med vikterna igen så ska du se att det läker bort fint.

Mvh

Tack för svaret, körde på idag efter ett par dagars vila, körde axlar mediumtungt, kände av lite. Kommer köra lätt på bröst senare i veckan.

Svårt som fan att hålla sig ifrån att köra tungt bara :ike:

Dum som man var körde man axlar igår, och idag tänkte jag att ben kan man väll köra. Men draaaaa åt hel*ete vad ont jag har nu, kan fan inte ta på mig jackan knappt.

Har hört att hård massage och stretching kan hjälpa bristningar att läka (om det nu är en bristning), kan det stämma, eller är det bättre att bara vila?

Gober wrote:
    Dum som man var körde man axlar igår, och idag tänkte jag att ben kan man väll köra. Men draaaaa åt hel*ete vad ont jag har nu, kan fan inte ta på mig jackan knappt.

Har hört att hård massage och stretching kan hjälpa bristningar att läka (om det nu är en bristning), kan det stämma, eller är det bättre att bara vila?

Är det en bristning (vilket vi inte vet) så är det aktiv vila som gäller, träna muskeln men ytters lätt bara, smärta ska inte kännas (ev lite lite smärta). Gör det ont så sluta annars är det vila + lätt lätt träning utav muskulaturen som gäller!

Något tips på hur jag ska träna. Lätta basövningar med fria vikter, eller köra mer koncentrerat med tex cable övningar etc?

Gober wrote:
    Något tips på hur jag ska träna. Lätta basövningar med fria vikter, eller köra mer koncentrerat med tex cable övningar etc?

Lättare basövningar + ev lättare kabelövningar med. Försök träna som vanligt, variera lite övningar och attackera muskeln från olika vinklar fast med mycket lätt belastning!

:up: thanks.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.